Doorontwikkeling moet vanuit de organisatie worden gestimuleerd. Op die manier worden it-medewerkers niet alleen voor de arbeidsmarkt aantrekkelijker, maar daardoor ook voor het eigen bedrijf. Dat meent Niels Huismans, business developer bij sourcing partner FastFlex. ‘Organisaties moeten ook investeren in de ontwikkeling van hun flexibele medewerkers en niet alleen in die van hun vaste krachten.’
Het afgelopen jaar is de vraag naar externe professionals binnen het it-domein behoorlijk aangetrokken, concludeert Niels Huismans, business developer bij sourcing partner FastFlex, op basis van eigen onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Metri. Volgens hem komt dat doordat de economie aantrekt. ‘Bedrijven zijn actiever en hebben meer it-werk te verrichten. Dit leidt automatisch tot een toenemende vraag naar externe ict-specialisten, waarbij we met name de vraag naar zelfstandige professionals zien toenemen.’
Vooral webdevelopment- en business analytics-analisten hebben de opdrachten voor het uitkiezen, zegt hij. ‘Niet veel it’ers hebben specialistische kennis op die gebieden en de ontwikkelingen binnen ict gaan zo snel dat ook onderwijsinstellingen deze niet bij kunnen benen. Op dit moment worden er weinig mensen opgeleid voor de functies die momenteel worden gevraagd.’
Investeren in doorontwikkeling
Organisaties proberen deze mismatch op de arbeidsmarkt op verschillende manieren op te vangen. Enerzijds zijn organisaties bezig met het opleiden van hun medewerkers. ‘It’ers en hun werkgevers hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid op het gebied van doorontwikkeling. De werknemer moet zich blijven ontwikkelen om interessant te blijven voor de arbeidsmarkt. Je leven lang bij dezelfde werkgever blijven, is namelijk niet meer van deze tijd. De werkgever heeft hier ook belang bij, want als een medewerker interessant is voor de markt, is hij of zij ook interessant voor de werkgever.’
ZZP’ers aantrekken
Anderzijds steken organisaties ook energie in het aantrekken van externe specialisten, zegt Huismans. ‘Hierbij lopen zij echter tegen de uitdaging aan dat het moeilijk is de juiste mensen te vinden en aan zich te binden.’ Volgens hem kunnen specialisten worden aangetrokken door interne opleidingen aan te bieden. ‘Normaal gesproken is het vaak de eigen verantwoordelijkheid van zzp’ers om zich verder te ontwikkelen. Door tijdgebrek is dit echter lastig voor hen. Als organisaties interne opleidingen beschikbaar stellen voor hen, bind je ze ten eerste aan je. Daarnaast kan de kennis ook intern worden doorgegeven aan vaste medewerkers doordat ze samen komen binnen zo’n cursus.’
Huismans adviseert organisaties ook om netwerkevenementen te organiseren om in contact te komen met it-specialisten. Om vervolgens toegang te houden tot een groep zelfstandigen, kunnen bedrijven eenvoudig een online community opzetten. Het bieden van (gratis) werkruimte is een laatste tip van Huismans voor organisaties om externe medewerkers aan zich te binden. ‘Zelfstandige professionals zijn de toekomst, helemaal in de it-sector. Nu is het moment om ervoor te zorgen dat je in ze investeert en verbinding met ze maakt.’
Doorontwikkelen IT-ers is simpel en goedkoop. Alle IT theorie is goedkoop op te doen van Coursera via Udemy naar PluralSight et cetera. Daarbij is het gewoon doen, pielen, lezen en kijken en bevragen van anderen. IT is het gemakkelijkste gebied om op bij te blijven en vervolgens ook het breedste gebied. Je kunt niet alles weten en kunnen.
Als IT-ers dus achterblijven kun je maar 1 schuldige aanwijzen… de it-er zelf.
Artikel staat prachting haaks op de realiteit.
Ik ben zelfstandig it professional. Werkelijk nog nooit heeft een klant in mij geinvesteerd.
En terecht, ik ben zelfstandig en professional, duh.
Dan die contracten.
ipv directe onderhandelingen met zzp-ers doen eindklanten altijd zaken met zg preferred suppliers, en die weer met niet preferred suppliers. Zij zorgen prijsverhoging aan klantzijde en tariefverlaging aan zzp kant + de administratie en bewust tegengaan van transparantie.
Onderlinge raamovereenkomsten m’n reet.
Henri maakt het niet duidelijker.
“IT is het gemakkelijkste gebied om op bij te blijven en vervolgens ook het breedste gebied.”
De paradox mooi compact in 1 zin.
Je kunt niet alles weten en kunnen ? Het artikel gaat over specialisten.
In ieder geval is de IT-er der schuld.
@Henri:
Ik weet dat je een strong believer bent van e-learning, cloud en goedkoop.
Maar om nou te stellen “het is goedkoop en dus is het de schuld van de IT-er als ie er geen gebruik van maakt” is wel erg kort door de bocht!
In de meeste (technische) vacatures wordt getoetst op certificaten van fabrikanten en hun produkten. Om die te krijgen moet je testen maken. Aangezien veel technologie afkomstig is uit de US zijn dat typisch Angelsaksiche testen in de vorm van Engelstalige meerkeuze vragen die toetsen op features-benefits en niet op inzicht-en-toepassen. En dat ook nog eens in een context en bewoording zoals die betreffende fabrikant dat graag ziet.
Iemand die niet goed is in talen heeft het dan serieus moeilijk omdat het hem/haar heel veel moeite kost allemaal die features/benefits van buiten te leren. Haar/zijn denkwereld sluit niet aan bij die van de fabrikant!
Laat staan dat zo iemand in staat is de juiste combinatie eruit te pikken in een meerkeuze vraag waarvan er minimaal twee zijn die erg op elkaar lijken.
Dus ja, dit is de wereld waar je als IT-er mee te dealen hebt. Maar nee, daarmee is niet gezegd dat het simpel is om allemaal die kennis en certificaten daadwerkelijk binnen te halen.
Juist als die kennis (bijna) gratis is, is het meer dan lastig omdat er bij het beschikbaar stellen van die kennis nauwelijks ruimte is om “iets” in de markt te zetten wat vanuit een didactisch perspectief doordacht is. Zoiets opzetten kost namelijk tijd en dus geld…
Will, we kunnen hier een interessante discussie van maken. Let’s do it.
Ten eerste breng je heel veel van je reactie terug op certificering en zonder dat is het moeilijk om aan een baan te komen en als je niet goed (Engels) kunt lezen heb je een probleem.
Dit artikel gaat overigens al een beetje uit van een bestaande baan, dus daar gaat het niet om binnen komen, maar binnen blijven. Daarnaast zijn zeer veel IT-ers in de markt helemaal niet gecertificeerd, bij kleinere bedrijven zijn die certificaten al minder van belang en als ik naar mij zelf kijk. Ik heb nauwelijks certificaten en de afgelopen 20 jaar was ik praktisch alleen freelancer en heb ik overigens ook ge-freelanced voor grote bedrijven als KPN, Arcadis en Rabobank.
Dan de IT kennis zelf. Het klopt dat goed engels kunnen lezen extreem belangrijk is, maar als je wat digitale cursussen hebt gevolgd online dan merk je dat zeer veel materiaal visueel is en luisteren. En als dat allemaal niet lukt, dan zijn er wellicht nog andere manieren. Punt is dat er geen enkel vakgebied is -ik herhaal: geen enkel- waar zoveel materiaal en kennis over te vinden is, dan over IT.
Tja, en als je dan niet het type bent wat zelf dingen uitzoekt, of die een stok achter de deur nodig heeft, die heeft per definitie al een probleem, maar daar is niemand anders verantwoordelijk voor dan diegene zelf.
Dan heb je nog een groep die domweg hulp nodig heeft en daar moeten we als maatschappij iets mee.
Maar waar ik moeite mee heb zijn die 40 plussers die altijd zekerheid hadden van een vaste baan, zich niet gerealiseerd hadden dat het schijnzekerheid is en daarom zich niet zelf meer ontwikkelt hebben en er nu achter komen dat niemand op ze zit te wachten. De oplossing is simpel en voor iedereen betaalbaar -want je hebt internet- en dus blijf ik volledig achter mijn eerste reactie staan.
Jij als IT-er bent verantwoordelijk voor je doorontwikkeling. Als je een probleem hebt om werk te vinden ligt het aan andere dingen dan de mogelijkheid om in dit vakgebied te groeien. Ik ontken dus niet dat er problemen zijn, maar qua doorontwikkeling zit het probleem tussen de stoel en de computer.
Zo ben ik al maanden op zoek naar een JSON REST API back-end database ontwikkelaar (Linux, Python, Postgres, Jenkins, Salt, OAuth2) en een front-ender (HTML5, Javascript, ReactJS, Python, Less, Linux), of iemand die het beide kan. Ik kan ze niet vinden. Moet er daar wel bij zeggen; ik ben allergisch voor 99% van de recruiters en ik heb nog zeker niet alle kanalen geprobeerd omdat ik er een voorkeur aan geef organisch iemand te vinden. Daarbij komt dat ik er nogal wat heb afgewezen omdat het niveau gewoon nog niet hoog genoeg was.
@Henri: Ik denk dat ik beide functies die je noemt wel zou kunnen doen, al vraag ik me af waarom je Python gebruikt in een front-end. Maar op dit moment heb ik (ZZP) het te druk met 2 opdrachten die beide waarschijnlijk beter betalen (tarief van ontwikkelaars is meestal erg laag) en die interessanter zijn.
In het artikel: “Normaal gesproken is het vaak de eigen verantwoordelijkheid van zzp’ers om zich verder te ontwikkelen. Door tijdgebrek is dit echter lastig voor hen.” Mijn ervaring is geheel tegenovergesteld. Toen ik in loondienst was mocht ik zeer beperkt opleidingen volgen, en meestal alleen op gebieden die op korte termijn interessant (winstgevend) leken voor de baas. Als ZZP besteed ik veel (5 – 10 x) meer tijd aan opleidingen. Dat kan financieel omdat ik geen overhead heb aan (vlot babbelende, van niets wetende) sales managers en dergelijke. Ook kan ik veel meer tijd besteden aan onbetaalde projecten omdat die interessant zijn en aan mijn kennisontwikkeling bijdragen.
Nico, het gaat om web-applicaties daarin is Python best handig, maar het kan overigens ook wel zonder en dus wat meer leunend op Javascript.
En het gaat om een (duurzaam) loon dienstverband, dus je aanname klopt 🙂 Uiteraard zijn we ook bezig met buitenlandse ontwikkelaars, maar taal / cultuur en niet complete specificaties zorgen ervoor dat het in ieder geval niet goedkoper is in het buitenland.
@Henri: “Daarbij komt dat ik er nogal wat heb afgewezen omdat het niveau gewoon nog niet hoog genoeg was.” Tja, daar zit nou precies het probleem, of in ieder geval een deel van het probleem. Vroeger (natuurlijk, vroeger) nam men gewoon een “goede m/v” in dienst, die n.l. pikten specifieke kennis in afzienbare tijd op want juist dat oppikken was hun kerncompetentie. Blijkbaar zijn organisaties daar tegenwoordig te beroerd of te kortzichtig voor.
Ja, hjk, als je tijdje in de commerciele ict meedraait dan weet je dat er geen gezamenlijke plicht is wat betreft ontwikkeling van het vak, draagvlak :
– zzp-ers willen het niet
– Werkgevers/klanten bieden het niet.
– Henri en Nico willen het niet
online communitiy, gratis werkruimte, verbinding maken. +1 voor de fantasie.
Henri is toch duidelijk. 99% van de recuiters deugt niet, buitenlanders praten raarrrr en stinken naar knoflook, een soort rest-api’s dus. Het niveau was inderdaad niet hoog genoeg. Dat blijkt wel 🙂
@Henri:
Ik ga die discussie wel met je aan – leuk! 🙂
=====
Binnen zijn en blijven of proberen binnen te komen – in mijn optiek is er nauwelijks een verschil.
Als je binnen bent en haalt je papiertjes niet komt een keer de boodschap van “we kunnen moeilijk zonder je maar met ingang van *een-datum* willen we dat toch proberen”.
Als je ze niet hebt en binnen wil komen krijg je niet de kans om te laten zien wat je waarde is.
Het resultaat onder de streep is gelijk… allez… tis te zeggen… ik kan er niet veel anders van maken…
Begrijp me goed – ik ben het met je eens dat er uiteindelijk maar één iemand is die hier direct invloed op kan uitoefenen. Maar dat is nog geen justificatie voor de stelling “IT kennis is goedkoop aan te komen en dus is het je eigen schuld als je er geen gebruik van maakt”.
Bovendien, zelfs al zou je het voor elkaar krijgen om met zelfstudie een hoop kennis en vaardigheden op te bouwen, dan is het nog maar de vraag of je de kans krijgt die om te zetten in een inkomen. Want er is altijd wel een stok om mee te slaan. Argumenten als “de ervaring is het *net* niet”, “toch niet *precies* het juiste profiel” of “die-en-die kennis (ervaring?) is *net* te weinig” lijken eerder regel dan uitzondering.
Iemand 2-4 weken de tijd geven om dat ene gaatje dan in te vullen lijkt geen optie te zijn. Dus andersom geredeneerd – op het moment dat er een nieuwe technologie geadopteerd wordt vlieg je er alsnog uit. Want je krijgt de tijd niet om je die materie eigen te maken – zelfs als je dat voor eigen tijd en rekening wil doen door gebruik te maken van allemaal die goedkope bronnen!
Waarbij ik me dan afvraag of je als werkgever dan echt wel zo verlegen zit om mensen.
Want zoals je zelf al aangeeft: je bent al “maanden” op zoek en kunt “niemand” vinden. Waarop de gedachte bij me opkomt dat er dan blijkbaar niet echt een noodzaak is; verder gaan as-is kan blijkbaar zonder al te veel problemen… 😉
@HJK : Je overschat jezelf. Coderen is niet een truukje die je leert. Daarnaast kunnen veel mensen wel coderen, maar is het aantal mensen wat goed kan coderen redelijk beperkt. Ik gruwel van ontwikkelaars die geen basis kennis hebben van databases. Daarnaast is het niet 1 ding, maar een combinatie aan dingen.
Een ontwikkelaar moet niet alleen Linux begrijpen, maar ook security, SSL, Oauth2, GIT (source control), HTML5, CSS, Javascript, en wat frameworks.
Dat is iets wat jaren kost en wat je er niet even bij doet.
@Will : Onzin. Als jij je werk goed doet en je wordt alsnog “gewieberd” dan gaat het waarschijnlijk om een grote organisatie reorganisatie. En ik ben het wel eens dat als je de kennis hebt leeftijd en je voorkomen ook behoorlijk in de weg kunnen zitten en je daardoor de kans niet krijgt. Vaak is dat een situatie waarin je terecht bent gekomen omdat je niet tijdig inzag dat de wereld verandert is.
Wat mijn persoonlijke “probleem” betreft. We werken wat harder en langer, stellen wat dingen uit of rekken ze, en uiteraard, we kopen het dan wel via het buitenland in via websites zoals UpWork, oDesk, Freelancer.com et cetera. Dus altijd wel een mouw aan te passen.
Vandaag ga ik met mijn zoon van negen naar Apple Store voor een “code hour” workshop, via code.org zijn er prachtige workshops in het Nederlands te volgen. Heerlijk om de trots op zijn gezicht te zien als iets lukt, dat had ik vroeger ook.
En Will, om eerlijk te zijn, ik ken een paar vijftig(!) plussers die heerlijk aan de slag zijn en het heel goed doen en ik ken ook wat mensen die maar geen baan lijken te vinden. Wat ik in die laatste groep zie is dat ze moe gestreden zijn. ze geloven er zelf al niet meer in, tja dan houdt het ook op.