Advanced driver assistance systems (Adas) zijn vanaf 1 januari 2016 toegestaan tijdens rijexamens, maakt het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) bekend. Ondersteunende rijsystemen voor auto’s zoals cruise control of een dodehoekverklikker, worden toegestaan om hierdoor het rijexamen te moderniseren. Nederland wil de toekomstige bestuurders op deze manier voorbereiden en is hiermee een van de eerste landen die dit officieel toestaat.
Na overleg met rijschoolbrancheverenigingen heeft het CBR besloten om Adas toe te staan tijdens rijexamens. Het is voor de kandidaten niet verplicht om te leren omgaan met de systemen, het gebruik van Adas is dan ook op vrijwillige basis. Het inzetten van het systeem bij rijexamens voor beroepsbestuurders, bijvoorbeeld vrachtautochauffeurs en buschauffeurs, was eerder al toegestaan.
Vanaf half september gaat het CBR beginnen met voorlichtingen geven aan rijschoolhouders. Op deze manier zijn de rijschoolhouders goed geïnformeerd over de nieuwe wet. Examenkandidaten met een Adas-systeem moeten alsnog goed opletten. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat motorrijders in driekwart van de gevallen niet worden opgemerkt.
Systemen die het rijden volledig overnemen, zoals automatisch inparkeren, zijn nog wel verboden tijdens een rijexamen. Adas kan worden gezien als de tussenfase tussen de auto die volledig door onszelf wordt bestuurd en de volledig autonome auto.