Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over tech-toekomstvorsers, die Tim Cooks aandacht niet waard zijn.
Analisten in de ict-wereld hebben het te vaak mis. Het is dus zonde van de tijd om naar de uiteenlopende voorspellingen en analyses te kijken. Apple-ceo Tim Cook zegt geen aandacht te besteden aan wat analisten schrijven over zijn bedrijf. De topman van ‘s werelds waardevolste bedrijf zei dit in een breed opgezet interview tijdens een recent bezoek aan Ierland.
De aanleiding voor Cooks oordeel waren doemvoorspellingen over de verkoopcijfers van de Apple Watch. Enerzijds is die smartwatch voor Apple slechts de eerste generatie – en de allereerste iPhone was toen ook een bescheiden succes. Zeker in vergelijking met de latere verkoop van opvolgende generaties. Los van de verkooppotentie van de Apple Watch, heeft Tim Cook wel een punt wat betreft de orakel-krachten van ict-analisten. Wat vind jij?
Het gaat bij analisten er niet om of hun voorspellingen correct zijn, maar of hun beweringen door genoeg IT-managers geloofd worden om in zekere mate een ‘self-fulfilling prophecy’ te worden.
Een bedrijf X sponsort dan onderzoek van analisten-bureau G waaruit komt dat product P het helemaal gaat worden, en dat bedrijven die P niet gebruiken mogelijk een aanzienlijke achterstand zullen oplopen. Een manager van bedrijf Y leest dat en denkt dat het dan maar beter is om P te kopen.
Te veel “analisten” zijn niets anders als verkapte reklameburo’s die de resultaten leveren die de klant wenst.
Door dit te lezen, wordt “Apple Watch” toch weer in ons geheugen ondergebracht. Zodra we dan voor de aankoop van een smartwatch staan, is het aannemelijk dat het er dan toch één van Apple wordt. Ook negatieve reclame is reclame; doordat Tim Cook reageert op de analisten heeft zijn merk tenminste twee keer gescoord.
Dus ook al hebben analisten in beginsel een punt, dat is dan nog steeds rekbaar…