Waterbedrijf Vitens loopt voorop als het gaat om innovatie. De ene na de andere vernieuwende aanpak wordt ingevoerd. Met een slim systeem houdt Vitens realtime de waterdruk en kwaliteit bij op een interactieve kaart om direct op de hoogte te zijn wanneer er problemen ontstaan. Hierdoor is het drinkwaterbedrijf al vóór de klant iets merkt bezig het probleem op te lossen.
Achter de innovatie van Vitens zit een ambitieuze visie. Via allerlei testen wil het waterbedrijf meer grip en controle krijgen op het ondergrondse net. De afgelopen jaren heeft Vitens daarom geïnvesteerd in een Innovation Playground. In een ruim gebied rond Leeuwarden, bestaande uit stad, industrie en platteland wordt getest met diverse sensoren, testmethodes en met verschillende innovaties. Friesland is de eerste provincie die gebruik mag maken van deze innovaties. Een aantal elementen is daarom al opgenomen in het project Friesland Live. Arcgs speelt een hoofdrol.
Een viertal onderdelen speelt in het project Friesland Live een grote rol: energiereductie, realtime lekdetectie, realtime waterkwaliteit en klantinteractie. Met dit project worden de technieken live ingezet waardoor een beter beeld ontstaat van wat er exact gebeurt in de duizenden kilometers aan leiding. Dit helpt Vitens zijn klanten proactief te informeren over verstoringen. Een proef met het Real Time Customer Alert Dashboard in Friesland liet zien dat de tijdwinst voor de klant kan oplopen tot wel acht uur.
Kaartdashboard
Eén van die innovaties is het gebruiken van een kaartdashboard op het Storingseiland en de Centrale Waterverdeling waarop realtime sensordata, klantdata en andere open data wordt weergegeven. Op het Storingseiland komen meldingen per telefoon van klanten binnen die bijvoorbeeld bruin water uit de kraan krijgen of helemaal geen water hebben. Op de afdeling Centrale Waterverdeling houden ze onder meer het ingeplande onderhoud en de spuiwerkzaamheden bij.
Beide afdelingen zijn nu door een gedeeld kaartdashboard op de hoogte van elkaars meldingen, activiteiten en werkzaamheden. Dat voorkomt onbegrip en miscommunicatie. Ook Twitter-meldingen met bijvoorbeeld ‘#bruin water’ worden op de kaart geprojecteerd. Hierdoor ontstaat er een helder beeld van de stand van zaken in het werkgebied voor beide betrokken afdelingen. Uiteindelijk wordt ook de informatieverstrekking vanuit het Storingseiland richting de klant geoptimaliseerd. Tijdens de pilot heeft het dashboard zich al bewezen, doordat een monteur al op weg was naar een storing, voordat de klanten Vitens belden.
Flexibiliteit
‘Dankzij de flexibiliteit van het Arcgis-platform en het inzichtelijk maken van al onze gegevens op de kaart zijn we in staat realtime te begrijpen wat er gebeurt in het leidingennetwerk en kunnen we direct handelen en terugkoppelen naar onze klanten’, zegt Erik Driessen, innovatiemanager bij Vitens. ‘We kunnen met dit project veel eerder inspringen op lekken of andere verstoringen in het netwerk, waardoor klanten hier geen of minder hinder van ondervinden.’ In de toekomst zal er meer data worden toegevoegd aan het kaartdashboard: open data zoals graafmeldingen van derden (KLIC), het actuele weer en meldingen van de brandweer bijvoorbeeld. Al deze aanvullende informatie helpt ons sensordata te interpreteren en zo bijvoorbeeld een groot lek van een blusactie te onderscheiden.
Met dit actuele overzicht van storingen en kwetsbare klanten kan de monteur met gps-positie eerder naar storingen gestuurd worden en kan proactieve communicatie opgestart worden naar de getroffen klanten. Een grote meerwaarde voor de klanten van Vitens.