Identity management gaat een steeds grotere en belangrijkere rol spelen in het mobility model. Dat blijkt uit het onderzoek van VMware naar de vooruitgang van de mobiele efficiëntie bij organisaties dat jaarlijks wordt uitgevoerd. Het onderzoek is gehouden onder business decision makers en it-verantwoordelijken.
Medewerkers gaan steeds vaker als consumenten op zoek naar mobiele applicaties voor zakelijk gebruik. Dit heeft het gevolg dat het voor organisaties steeds onduidelijk wordt wie, waar en wat heeft opgeslagen. Een mobile strategie moet ervoor zorgen dat organisaties beter inzicht hebben op waar informatie wordt gebruikt.
Voor bijna de helft van de organisaties in Nederland (49 procent) is het verbeteren van de security een belangrijke reden voor het omarmen van een mobiel model. Andere belangrijke drijfveren in Nederland zijn het kosteneffectief beschermen van desktops/apps bij een storing of ramp (38 procent) en het verbeteren van de reputatie van it bij de business (36 procent).
Identity management wordt steeds belangrijker in de mobile strategie omdat er steeds meer informatiebronnen zijn die niet altijd centraal te managen zijn. Door de opkomst van steeds meer verschillende devices raken organisaties de controle kwijt en moet er weer één centrale plek worden gecreëerd voor controle. Een mobiele cloud strategie vergroot volgens Ton Hermes, end-user computing-specialist bij VMware, juist de security.
Terwijl er technologische vooruitgang is geboekt om de individuele efficiëntie op de werkvloer te vergroten, laat het onderzoek een kloof zien als het gaat om de bredere bedrijfsproductiviteit. Zo vindt slechts 22 procent van de respondenten in EMEA dat ze onderdeel zijn van een organisatie die tenminste één bedrijfsproces heeft getransformeerd naar een mobile model. De resultaten tonen ook twee belangrijke obstakels voor een verschuiving naar een mobile model waarbij meer wordt gefocust op business-mobility en minder op individuele productiviteit. Budget en security werden genoemd als de top barrières voor het investeren in business-mobility (door respectievelijk 43 en 32 procent van de respondenten).
Besparing
Volgens Hermes gaat een mobile cloudstrategie weldegelijk waarde opleveren. Alleen is dat niet altijd gemakkelijk om direct in geld uit te drukken. De productiviteit van medewerkers gaat bijvoorbeeld omhoog als gevolg van flexibel kunnen werken. Diensten kunnen efficiënter worden geleverd en ook de gebruikerstevredenheid gaat omhoog. Harde factoren als kosten besparen zijn er ook, maar de roi zit soms in andere bedrijfsonderdelen. Denk hierbij aan het gebruikmaken van een kleiner bedrijfspand bijvoorbeeld, wat weer kosten kan besparen.
Uit het onderzoek zijn de voordelen van een succesvolle mobility implementatie onder andere hogere productiviteit van mobiele werknemers (32 procent), het kunnen stroomlijnen van de business-processen (32 procent) en snel kunnen reageren op veranderend gedrag van gebruikers (32 procent).
Het zijn niet enkel de operationele kosten die significant worden verlaagd bij een succesvolle implementatie van een business mobility-strategie. Het omarmen van een mobiel-gebaseerde strategie resulteert ook in een hogere roi voor de business. Zo rapporteren Europese organisaties een roi van meer dan 1,5, in Nederland is dit 1,81. Het meeste wordt in Nederland gewonnen op het gebied van hogere eindgebruikerseffectiviteit (39 procent), security van desktops/mobile devices (33 procent) en verminderde tijd voor het provisionen van eindgebruikers (31 procent). Bovendien bespaart de it-afdeling 29 procent van hun tijd wanneer business mobility-software is geïmplementeerd.
Concurrentievoordeel
Hermes: ‘Elke organisatie heeft vandaag de dag mobiele werknemers, maar er zijn veel meer werknemers die productiever zouden zijn als het werk met hen mee kon verhuizen. Daarnaast zouden organisaties beter kunnen concurreren wanneer hun applicaties mobiel en veilig zouden zijn, of direct gelinkt aan activiteiten die veel omzet genereren. Investeringen in business-mobility kunnen (en zullen) omzet genereren, maar het advies aan organisaties is om te kijken hoe er maximale impact en resultaat kan worden behaald
Volgens Hermes is het terecht dat it-afdelingen vragen hoe het zit met mobile security en hoe bestaande infrastructuren en assets kunnen worden ingezet voor het maximaliseren van de roi. ‘Maar dit zijn overkomelijke zaken en in realiteit hebben de voordelen van mobiliteit een grote impact op de bedrijfsvoering. Het is raadzaam om een mobile first-strategie te omarmen. Dit onderzoek laat zien dat wanneer het aankomt op business-mobility, achterover leunen en niets doen het grootste risico is.’
Overlevingsstrategie
De eisen die aan it worden gesteld, worden steeds complexer. Daarom is het belangrijk dat steun voor zakelijke mobiliteit vanuit de gehele organisatie komt. Dit onderzoek toont aan dat niet alleen it-executives, maar ook senior business executives tot de voorstanders behoren van een business mobility-strategie. Zo geeft 30 procent van de respondenten aan dat ze het senior leadership-team zien als voorvechters van een mobiliteitsstrategie. Desondanks is er nauwere integratie tussen it en het senior-management nodig. Zo meet 27 procent de effectiviteit van hun zakelijke mobiliteit aan het aantal klachten van gebruikers over it.
Hermes vervolgt: ‘Om vandaag de dag relevant te blijven, moeten bedrijven zich aanpassen aan de veranderende omgeving waarin ze opereren. Dit is een omgeving die steeds sneller wordt verstoord door onverwachte concurrenten. Je kunnen aanpassen aan verandering is niet langer onderdeel van een business-plan, het is een essentiële overlevingsstrategie geworden.’
Service brokers
Hermes verwacht dat er in de toekomst steeds meer wordt gekeken naar een simpele manier om gecontroleerd diensten bij de gebruiker te krijgen. Steeds meer leveranciers zullen daarbij acteren als service broker. It-diensten worden daarbij ingekocht bij providers. It wordt in het algemeen steeds meer het leveren van diensten in plaats van het bouwen van producten.
Organisaties die nu al veel gebruik maken van identity diensten zijn de jongere organisaties die werken met online-diensten waarbij identity management cruciaal is als Office 365, Salesforce, Afas of Exact Online. ‘Dan praat je vooral over commerciële organisaties of educatieve instellingen en nog niet over ziekenhuizen of gemeenten bijvoorbeeld.’
Over het onderzoek
Het VMware Business Mobility Report is een jaarlijks onderzoek dat de status onderzoekt van business mobility binnen organisaties in verschillende branches. De data is afkomstig van een enquete onder chief information officers (cio’s) en it-verantwoordelijken, en onderzoekt de wereldwijde vooruitgang in de transitie van het client-servertijdperk naar het mobile-cloud-tijdperk. In totaal sprak VMware met 1182 individuen van organisaties varierend van mkb (32 procent), mid-market (31 procent) en enterprise (37 procent). Er werd gesproken met it decision makers, it influencers en business decision-makers. Zij kwamen uit de volgende regio’s: 516 uit Noord-Amerika (Verenigde States, Canada), 532 uit EMEA (Duitsland, VK, Frankrijk, Italië en Nederland) en 134 uit APAC (Australië, China, Japan, Nieuw Zeeland).