Door de opkomst van cloudcomputing speelt de aloude kloof tussen business en it op. Terwijl de business voor snelheid en standaardapplicaties gaat, kijkt de it-afdeling veel meer naar de langere termijn en zaken als onderhoud, aanpassingen en de integratie van oplossingen. De kloof tussen business en it komt het scherpst naar voren bij de keuze tussen een standaardpakket of maatwerkoplossing.
Dat stelt it-dienstverlener CoolProfs na een inventarisatie onder business- en it-vertegenwoordigers van grote organisaties in de financiële sector, logistiek, verzekeringsbranche, e-commerce en zorg. ‘Om af te rekenen met ballast uit het verleden en om een gestroomlijnde en toekomstvaste it-organisatie neer te zetten, zijn veel bedrijven de laatste paar jaar bezig hun it-landschap te transformeren. Alleen al de migratie naar de cloud zorgt voor de nodige kopzorgen, eenvoudigweg omdat een groot deel van de gebruikte systemen nou eenmaal niet ontworpen is om in de cloud te draaien’, aldus de dienstverlener.
‘Bedrijven die bestaande systemen niet kunnen hergebruiken of er niet in slagen om functionaliteit te ontsluiten, komen voor de onvermijdelijke keuze: bouwen of kopen? En dan blijkt dat de aloude kloof tussen business en it weer opspeelt’, aldus Coolprofs na de inventarisatie.
Het dienstenbedrijf schetst het beeld van de business die bepaalde oplossingen vraagt en daar liever vandaag dan morgen over wil kunnen beschikken. Aan de andere kant staat de it-organisatie die het moet leveren, maar die dat niet altijd zo snel kan als de business dat wil. Ook heeft de it-organisatie te maken met beheeraspecten en integratie-issues. Joachim Vandecasteele, cto van CoolProfs: ‘Aan de ene kant zie je de ongeduldigheid en het kortetermijndenken van de business. Aan de andere kant is er de soms wat terughoudende en weinig flexibele opstelling van it.’
Standaardpakket
Uit de rondgang komt naar voren dat de voorkeur van de business in de meeste gevallen uitgaat naar het standaardpakket. Dat is vaak vanwege de snelheid van de implementatie. Ook gaat de business al regelmatig zelf over tot de aanschaf van SaaS-applicaties. Als er geen geschikte standaardoplossing voorhanden is – dit geldt met name voor processen die externe partijen als leveranciers en klanten raken – kiezen ze er voor om zelf een eigen maatwerkoplossing te laten ontwikkelen.
‘De it-organisatie is doorgaans geen voorstander van een standaardpakket. Onder meer vanwege de vaak starre houding van leveranciers als het gaat om integratie en de hoge kosten die hiermee gemoeid zijn, het beheeraspect en de beperkte aanpasbaarheid van standaardpakketten. It-organisaties gaan daarom in de regel liever voor maatwerkoplossingen’, schrijft de dienstverlener.
Forrester
Volgens Coolprofs-cto Vandecasteele ligt de oplossing onder meer in meer snelheid en flexibiliteit: ‘Om business en it bij elkaar te brengen, is het raadzaam om het beste van twee werelden te nemen en een middenweg te zoeken, met aan de ene kant van het spectrum pakketten en aan de andere kant pure maatwerkoplossingen. Dit betekent onder meer gebruikmaken van herbruikbare componenten, waardoor de ontwikkelsnelheid fors kan worden verhoogd.’
In het bericht wordt ook marktonderzoeker Forrester aangehaald. ‘Dat stelde onlangs al dat een hernieuwde rol van it op directieniveau onontbeerlijk is om business en it bij elkaar te brengen. Volgens het onderzoeksbureau hebben cio’s te maken met een significante druk om in te spelen op de wensen en eisen van hun ‘digitale’ klanten. Om de klantprocessen te digitaliseren, zouden ze volgens Forrester onder meer moeten investeren in ‘fast-cycle planning and governance’, ‘continuous delivery’ en ‘flexible sourcing’ ‘, voegt Coolprofs toe.
Cloud is niet altijd zaligmakend. Inderdaad zullen oude applicaties niet met de cloud kunnen omgaan. Heb al meerdere malen meegemaakt dat oude applicaties herschreven worden om dan in de cloud te kunnen werken. Tegelijk wordt dan de hele gebruikersinterface naar een webinterface omgebouwd. Hoe vaak dat al niet verkeerd gaat.
Dat bedrijven dan gaan kijken of er standaardoplossingen zijn is logisch, maar vaak is ‘standaard’ niet goed genoeg. Men wil er bijvoorbeeld een eigen schil omheen. Dat geeft dan weer nieuwe problemen, want bij de de minst geringste wijziging werkt de ‘schil’ niet meer goed en is bouwer daarvan op vakantie. (toevallig bij mijn vrouw op kantoor gebeurd).
En dat komt allemaal omdat de business niet op de hoogte is wat er werkelijk op de werkvloer nodig is, men kijkt alleen naar een zo goedkoop mogelijke oplossing. Dat hoeft niet verkeerd te zijn, maar laat daarbij mensen die ermee gaan werken ook meedenken en betrek ook de ict in het aanschaf proces.
Probleem is vaak dat bedrijven met hun hoofd in de Cloud lopen en dan niet meer met beide benen op de grond kunnen/blijven staan.
Advies: Blijf pragmatisch en gebruik het beste van beide werelden.
Mijn devies voor deze kloof zou zijn, breng de IT naar de business! Dan wordt IT weer ván de business zoals dit oorspronkelijk ook is bedoeld.
Tja, we kunnen de ‘kloof’ ook kunstmatig blijven koesteren. Mijn ervaring is dat Business en IT elkaar steeds vaker juist wél vinden. Of ze dan ook op een adequate wijze communiceren is weer een ander verhaal. Communicatie in deze betreft heeft betrekking op het managen van de verschillende verwachtingen van de diverse belangenpartijen.
Vandaag de dag gaat het veel meer om de snelheid waarmee ontwikkelt en geleverd kan worden. Er kan prima met twee snelheden worden gewerkt (en worden ontwikkeld). Dit vraagt wel de juiste keuzes en het voldoende afwegen van risico’s. Zoals Gartner begin dit jaar al heeft aangegeven: er kunnen prima twee IT-vormen naast elkaar bestaan. Elk bedoeld voor het ontwikkelen en leveren van informatie- en technologie-intensieve services, op zijn eigen manier. Dit Bimodal IT verwijst naar het hebben van deze twee IT-vormen.
De vraag is of er veel of weinig wijzigingen te verwachten zijn (innovatie geeft per definitie veel wijzigingen) en of de governance eisen hoog of laag dient te zijn. Tja, en hoge eisen aan governance is (per definitie) een contradictie met veel wijzigingen. Dat weet de Business echt wel, maar soms moeten ze hier de spiegel (door IT) weer op voorgehouden krijgen.
Zie: https://www.linkedin.com/pulse/met-welke-snelheid-ontwikkelt-en-levert-u-it-services-jan?trk=prof-post
Mijn devies voor deze kloof zou zijn, breng de IT naar de business! Dan wordt IT weer ván de business zoals dit oorspronkelijk ook is bedoeld.
Tja, we kunnen de ‘kloof’ ook kunstmatig blijven koesteren. Mijn ervaring is dat Business en IT elkaar steeds vaker juist wél vinden. Of ze dan ook op een adequate wijze communiceren is weer een ander verhaal. Communicatie in deze betreft heeft betrekking op het managen van de verschillende verwachtingen van de diverse belangenpartijen.
Vandaag de dag gaat het veel meer om de snelheid waarmee ontwikkelt en geleverd kan worden. Er kan prima met twee snelheden worden gewerkt (en worden ontwikkeld). Dit vraagt wel de juiste keuzes en het voldoende afwegen van risico’s. Zoals Gartner begin dit jaar al heeft aangegeven: er kunnen prima twee IT-vormen naast elkaar bestaan. Elk bedoeld voor het ontwikkelen en leveren van informatie- en technologie-intensieve services, op zijn eigen manier. Dit Bimodal IT verwijst naar het hebben van deze twee IT-vormen.
De vraag is of er veel of weinig wijzigingen te verwachten zijn (innovatie geeft per definitie veel wijzigingen) en of de governance eisen hoog of laag dient te zijn. Tja, en hoge eisen aan governance is (per definitie) een contradictie met veel wijzigingen. Dat weet de Business echt wel, maar soms moeten ze hier de spiegel (door IT) weer op voorgehouden krijgen.
Zie: https://www.linkedin.com/pulse/met-welke-snelheid-ontwikkelt-en-levert-u-it-services-jan?trk=prof-post
@Jan,
Dank voor je betoog over Bimodal IT.
Had ik nog nooit van gehoord, terwijl het precies die ‘kloof’ adresseert.
Het mooie van die term en het verhaal in die link (je linkedin post) vind ik de beschrijving van het probleem en oplossing. Ja, het formuleren dus, dat is echt mooi gedaan.
In de kern komt het erop neer dat je twee stijlen hebt van (ICT) vernieuwingen doorvoeren.
De traditionele degelijke (maar langzame) en de modernere (agile). Elk met hun voor- en nadelen.
Maar het bijzondere van Bimodal IT is dat je dat ook erkent en zelfs formaliseert. Formaliseren in de zin van het toewijzen/kiezen van 1 van deze technieken aan bepaalde problemen omdat die problemen zich door hun aard beter door die stijl (traditioneel robust, dan wel agile behendig) laten oplossen.
Tot hier toe, mooie theorie.
Dan de praktijk. Bovenstaande doen we al lang. Een clubje sprinters die heel behendig de obstakels omzeilt en zonder gezeik het doel bereikt en een clubje die deze technische prut mag beheren. Die laatste groep heeft geen Business vrienden.
Praktijkmensen weten dat kosten zitten in het inpassen van technische rommel in bestaande structuren en dat die kosten zonder diepgaande technische kennis moeilijk zichtbaar en nog lastiger meetbaar zijn.
Opmerkelijk is ook dat je ervoor pleit om die ITIL en Agile groepen kunstmatig gescheiden te houden : “Verwacht niet van een medewerker dat hij/zij beide vormen beheerst. Het is zelfs zeer onverstandig om medewerkers met beide werkvormen te laten werken. In feite is dit een belangrijke kritieke succesfactor!”
Inderdaad, een integere ICT-er met kennis van techniek en bedrijfsprocessen gooit minder snel zijn vluchtig in elkaar geflanste zooi over de ITIL/Agile muur. Je kunt het ook kloof noemen.
Dit artikel schiet alle kanten op waardoor het niet uit de verf komt.
Dan gaat het over standaard versus maatwerk, dan over dit naar de cloud brengen, dan weer over de manier waarop het ontwikkelt moet worden en over het beheer daarvan.
Het gaat helemaal niet over cloud computing. En uit wiens perspectief wordt dit geschreven? Een bedrijf dat software ontwikkeld of een bedrijf wat gewoon software afneemt of laat bouwen?
Dat “de it” liever niet voor een standaard pakket kiest herken ik niet. En wordt IT nu ook niet over 1 kam geschoren? Een it-er die software ontwikkelt zal inderdaad minder gecharmeerd zijn van een standaard pakket. Een it-beheerder wordt er juist blij van.
Maar wat heeft dit nu allemaal met de cloud te maken?
Dat de business snel weer schakelen lijkt mij logisch. Ze hebben een behoefte of zien een kans, het grote gevaar is dat er onder druk van tijd en budget binnendoor weggetjes worden genomen en dat IT dat daarna maar moet gaan onderhouden terwijl zij liever iets eerst goed doen en dan pas in productie nemen, dit heeft ook verreweg de voorkeur, want tussendoor paadjes kosten door de jaren heen extreem veel meer geld dan het in één keer goed doen.
Zowel voor business als IT geldt, begin met een simpel werkend systeem en laat dat evolueren….