Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en twaalf regio's investeren tot 2017 ruim zeventig miljoen euro in intelligente transportsystemen (its). Het gaat om nieuwe toepassingen, technieken en diensten die moeten leiden tot efficiëntere en slimmere mobiliteit. Daarbij moeten reizigers onderweg bijvoorbeeld realtime rij- en reisadviezen krijgen.
Een onderdeel is ook de toepassing van innovatieve vormen van verkeersmanagement, zodat het verkeer na een evenement of grote opstopping op de weg beter verspreid wordt over de wegen. In totaal worden negen projecten opgezet waarin nieuwe toepassingen en technieken in de praktijk worden getest. De focus van intelligente transport systemen (its) ligt op reizigersgedrag voorafgaand aan en tijdens de reis. Doel is om de reiziger te bedienen met persoonlijke, real time en locatie-afhankelijke adviezen.
De investeringen zijn aangekondigd door minister van Infrastructuur en Milieu, Schultz van Haegen. In het hele land worden de negen its-projecten gezamenlijk opgezet rondom verschillende thema’s. Zo werken de regio’s Groningen-Assen, Arnhem-Nijmegen, Midden-Nederland en Metropoolregio Amsterdam aan een tool om de supermarktlogistiek te verbeteren door vrachtverkeer slim te laten rijden. Dat gebeurt in samenwerking met Ahold, de maatschappij achter supermarktketen Albert Heijn. De doelstelling van die betrokken regio’s is om structureel tweehonderd vrachtautoritten per dag te vermijden.
Er start ook een project dat filevorming door incidenten moet verminderen. Dat begint in Brabant en Noord-Holland. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu stelt dat jaarlijks ruim twintifduizend vrachtauto’s en 150.000 personenauto’s stranden op het hoofdwegennet. ‘Door informatie beter te delen, kunnen zowel verkeersmanagement als weggebruikers beter rekening houden met incidenten. Dit kan bij landelijke dekking een filereductie van 2,5 procent opleveren.’
Festivals
Ook op het gebied van verkeersdrukte rondom festivals valt volgens de betrokkenen overheden veel winst te behalen. ‘Jaarlijks zijn festivalbezoekers goed voor vijf miljoen autoritten in de spits in en rond de steden. Door te investeren in de ontwikkeling van goede informatiediensten en event-apps, kunnen bezoekers reisadvies op maat krijgen. Zo blijft de omgeving voor festivalbezoekers en andere weggebruikers zo goed mogelijk bereikbaar.’
Verder worden projecten opgezet rond de thema’s connected en coöperatieve intelligente transportsystemen, reisinformatiediensten, het zetten van nieuwe standaarden, en het delen van uiteenlopende streaming date van wegbeheerders en private partijen.
4G
Volgens het ministerie versterkt de miljoeneninvestering Nederlands positie als internationaal koploper op het gebied van innovatieve mobiliteit en biedt het kansen voor het bedrijfsleven. ‘Het sterk ontwikkelde en dichte verkeersnetwerk, het goede verkeersmanagement, het gebruik van de smartphone, de 4G-penetratiegraad en de vele programma’s en initiatieven die de overheden de laatste jaren hebben geïnitieerd, maken Nederland bij uitstek geschikt voor het ontwikkelen, testen en implementeren van its’, licht het toe.