ABN Amro geeft klanten per direct de mogelijkheid klant te worden via hun smartphone. Klanten kunnen na een aanmelding hun identiteit bevestigen met een selfie. De nieuwe mogelijkheid is binnen het Usability Lab van de bank samen met de klanten en in een pilot getest.
Het is bij de bank ABN Amro nu mogelijk om een rekening aan te vragen via een smartphone. Binnen enkel een paar stappen ben je klant. Allereerst moet er een kopie van het paspoort of identiteitskaart worden geüpload. Deze gegevens worden automatisch ingelezen. Vervolgens vraagt de bank naar persoonsgegevens: postcode, huisnummer, adres, mobiele telefoonnummer en e-mailadres. Als de klant de aanvraag heeft nagekeken, kan er een akkoord worden gegeven door een selfie te uploaden. Hiermee controleert de bank of de klant zelf de aanvraag en bevestiging doet. Tenslotte moet er één eurocent overgemaakt worden via iDeal, dit bedrag wordt uiteindelijk teruggestort. Voor de bank is dit een laatste identiteitscheck. Als de betaling binnen is rond de bank de aanvraag af.
De nieuwe mogelijkheid is samen met de huidige klanten getest binnen het Usability Lab van de bank. Hiernaast is er op zes van de ABN Amro-kantoren in Nederland een pilot gedaan. Na deze proefperiode heeft de bank er voor gekozen het product in de markt te zetten.
Mobiel klant worden
Het gebruik van een mobiel onder de klanten neemt toe, de mobiel bankieren app wordt namelijk 57 miljoen keer per maand gebruikt. Directeur retail banking, Franks Woelders, zegt dat het bedrijf op deze trend in wil spelen. ‘We zien het gebruik van de mobiel onder onze klanten met de dag toenemen. Daarom bieden wij nu ook de mogelijkheid om met je mobiel klant te worden. Klant worden via een mobiele device is snel en efficiënt. De klant hoeft hiervoor niet meer naar kantoor.’ De bank laat weten te blijven investeren in innovatie. Hiermee hoopt het bedrijf de klanten beter en sneller te bedienen.
Wat is hier nieuw aan? Ik heb al meerdere (spaar)rekeningen online geopend met als authenticatie het overmaken van een cent. Lekker belangrijk dat je bij de ABN AMRO ook nog een fotootje mee moet sturen.
Ik ben ook geneigd te zegger hier …. ‘Niets nieuws onder de zon.’