VX Company heeft in opdracht van de provincie Noord-Holland het dashboard voor het brugmanagementsysteem (BMS) ontwikkeld. BMS is een bestaand systeem dat brugwachters adviseert wanneer zij de bruggen het beste kunnen openen. VX heeft er een gebruiksvriendelijke schil omheen gebouwd en functionaliteit aan toegevoegd, zoals een eenvoudige registratie van scheeppassages. Overlast voor het wegverkeer en de scheepvaart is daardoor stukken minder geworden.
Het brugmanagementsysteem van de provincie Noord-Holland (BMS) koppelt de meest actuele informatie over wegverkeer en scheepvaart aan elkaar zodat brugwachters op basis daarvan hun besluiten kunnen nemen.
‘Wat tot nu toe gebeurde is dat als er een schip aankwam de brugwachter naar links en rechts keek of er geen bus of ambulance aankwam en dan de brug openzette’, zegt Guus Kruijssen, programmamanager bij provincie Noord-Holland. ‘Nu krijgt de brugwachter uit verschillende bronnen – bijvoorbeeld van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens – actuele informatie over de hoeveelheid auto- en busverkeer en of er hulpdiensten in de buurt zijn. Maar ook geven de bruggen onderling signalen af, zodat duidelijk is wanneer een boot bij de volgende brug aankomt.’
Agile
Deze betere informatieverstrekking levert tijdswinst op voor zowel het wegverkeer als de scheepvaart. Het systeem is beschikbaar voor alle organisaties die bruggen bedienen. De provincie werkt samen met Rijkswaterstaat, de gemeenten Zaanstad, Amsterdam en ProRail om tijdswinst te realiseren voor het wegverkeer en de scheepvaart en voert het systeem met deze partijen in.
Het dashboard van het BMS is door de software-ontwikkelconsultants van VX Company binnen vier maanden ontwikkeld. Zij deden dit volgens de Agile-methodiek. Elke twee weken leverden de consultants functionaliteit op aan de referentiegroep, die bestond uit twee bedienaars van bruggen en een afvaardiging van de provincie Noord-Holland. De bedienaars konden direct de functionaliteit toetsen en aangeven of zij het vonden passen bij het werk dat zij doen.
Blauwe golf
Kruijssen: ‘De veelvuldige afstemming van VX Company met de gebruikers en met name de brugwachters heeft ervoor gezorgd dat het resultaat goed aansluit op de behoeften van de gebruikers, waarmee de acceptatie en het gebruik van het systeem in hoge mate worden ondersteund.’
In 2015 worden alle onderdelen van het project Blauwe Golf, waar het BMS een onderdeel van is, bij veertig bruggen ingevoerd. Voor schepen wordt een ‘blauwe golf’ gecreëerd, vergelijkbaar met de groene golf op de weg waarbij auto’s bij een bepaalde continue snelheid kunnen doorrijden omdat de stoplichten dan op groen staan. Het project is onderdeel van het programma ‘Beter Benutten Metropoolregio Amsterdam’. In 2017 zullen 130 bruggen en sluizen zijn gekoppeld aan het BMS.
Het systeem heeft wel consequenties voor de brugwachters. Omdat ze hun werk met een laptop kunnen doen, is het niet meer nodig dat elk brugwachtershuisje bezet is. De provincie onderzoekt daarom de mogelijkheid van centrale bediening.