Nina Rosa van de Universiteit Utrecht ontvangt de Ngi-NGN Informatie Scriptieprijs voor Informatica en Informatiekunde 2015. Zij onderzocht hoe mensen gewicht en temperatuur kunnen voelen in virtual reality. De prijs wordt op 30 november 2015 uitgereikt door Maarten Emons, bestuurslid Ngi-NGN. De jurering was in handen van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) uit Haarlem.
Voor de scriptie ‘Immersive Multimodal Virtual Reality Experiences – Using Visual and Auditory Stimuli to Improve Tactile Experiences’, experimenteerde Rosa met gecombineerde zintuiglijke ervaringen. Ze onderzocht hoe mensen in virtual reality gewicht en temperatuur kunnen waarnemen. Zo keek ze of proefpersonen door middel van beelden en lichte trillingen op de huid gewicht konden voelen. Dit gaf de proefpersonen de juiste gevoelservaring, maar hier waren wel sterkte trillingen voor nodig. Verder keek ze of er temperatuurgevoel opgewekt kan worden met kleuren en trillingen op de huid. Dit leverde geen verband op.
Rosa is van mening dat er nog meer onderzoek nodig is. Zij gaat zich verder verdiepen in multimodale augmented reality, waarin virtuele elementen worden toegevoegd aan de werkelijkheid. Naast haar scriptie ontwikkelde Nina een applicatie met een korte demonstratie en schreef ze een artikel voor de zeventiende ACM International Conference on Multimodal Interaction in Seattle.
Scriptieprijs
Naast deze eerste prijs van vijfduizend euro, wordt er een gedeelde tweede prijs van duizend euro uitgereikt. Deze gaat naar Tom Runia van de Technische Universiteit Delft voor zijn onderzoek om algoritmes voor beeldherkenning (computer vision-algoritmes) te versnellen ten behoeve van de zelfrijdende auto. De andere winnaar is Niek Tax van de Universiteit Twente. Hij evalueerde algoritmes voor zelflerende rangschikkingsmethoden.
Vorig jaar werd de Informatie Scriptieprijs voor Informatica en Informatiekunde uitgereikt aan Erwin Walraven. Hij ontwikkelde een rekenmodel dat snelheidslimieten kan berekenen op basis van de actuele drukte en de te verwachte drukte op een weg.