Als gevraagd wordt de naam van een innovatief digitaal bedrijf te noemen, dan is een Europese organisatie waarschijnlijk niet waar meteen aan gedacht wordt. Uber, Facebook, Apple, Google en de helft van de Top 100 beursgenoteerde ondernemingen komen allemaal uit de VS. En bedrijven als Alibaba en Tencent tonen aan dat er ook een steeds sterkere Chinese concurrentie opkomt.
Hoewel Europese bedrijven een snelle transformatie doormaken en 59 procent nu op de een of andere manier ‘digitaal’ is, is het duidelijk dat het continent achterloopt op de globale barometer. Het is echter niet het gebrek aan ambitie dat het potentieel van organisaties beperkt. Uit een recent onderzoek onder 1.360 beslissers bij bedrijven in 16 EU-landen, uitgevoerd in opdracht van Ricoh, bleek dat de meeste Europese ondernemingen (65 procent) van plan zijn hun activiteiten de komende vijf jaar uit te breiden naar andere Europese landen. Datzelfde percentage geldt voor Nederland. Het opereren op de single market wordt echter tegengehouden door het complexe stelsel van regels en wetgevingen.