Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de zoveelste herziening van social network Google+.
Het sociale netwerk van internetgigant Google is nog altijd niet groots doorgebroken. Oudgediende concurrenten als Facebook en Twitter blijven de boventoon voeren en hebben daarbij meer te verduren van nieuwkomers zoals Whatsapp, Snapchat en dergelijke dan van Google+. Het nieuwe Alphabet-moederbedrijf van Google heeft een nieuwe herziening doorgevoerd voor Google+.
Waarom? Omdat de onderneming de social-markt niet aan anderen over wil en kan laten. Ja, Google is groot en machtig op internet. Maar tegelijkertijd heeft deze inkomstenmotor van Alphabet een strategisch probleem: search. Pardon? Ja, search is een probleem voor Google en daarmee voor Alphabet. Computergebruik verschuift namelijk naar mobiel en daar zijn websearches een relatieve zeldzaamheid. Google+ gaat dus niet weg, want Alphabet kan zich dat niet veroorloven. Wat vind jij?
Google was always chasing tail lights als het gaat om social media ( vrij gebruikt naar een boek over Google : https://en.wikipedia.org/wiki/In_the_Plex ). En inderdaad Google kan het zich niet veroorloven om niet aanwezig te zijn. Maar Google heeft social media nooit begrepen en zelfs het platform denken kwam er bij Google maar niet in. Toen Google+ in 2011 ingezet werd schreef Steve Yegge hier een epische rant over. Hij dacht het te plaatsen voor zijn collega’s maar was voor iedereen te lezen. Ik kan wel zeggen dat dit stuk mijn leven verandert heeft, je kunt het hier nog nalezen : https://plus.google.com/+RipRowan/posts/eVeouesvaVX
Nu lijkt Google eindelijk te beseffen dat Google+ geen Facebook concurrent is, maar een andere plaats heeft op het internet, en ik denk dat ze stapje voor stapje wel ergens komen al zal het voorlopig nog een product in de marge blijven.
Anders gezegd hebben social media ook een groot probleem: Search. Want praktisch niemand gebruikt Social Media om te zoeken naar producten die ze willen kopen. Dit is waarom Twitter maar geen verdienmodel voor elkaar krijgt. Ook Facebook heeft grootse pogingen gedaan om users aan de search te krijgen.
Search is vooralsnog veruit de grootste inkomstenbron voor Google, maar in een veranderende wereld en opkomst van ad blockers en “walled gardens” van bijv. IOS wordt dit model bedreigd. Nu Amazon geld begint te verdienen met cloud computing en daarmee meer marge maakt dan als online winkel zie je dat ook Google groots inzet op cloud computing. De laatste maande is Google Cloud Platform extreem sterk verbeterd als product en daar zit ook toekomst in.
Het is gewoon vreselijk interessant wat er nu allemaal gebeurd. De heilige graal nu is natuurlijk kunstmatige intelligentie…. Want als je je device dingen kunt vragen -dat is ook search- hoe ga je daar nog advertenties bij tonen? DAT is de grootste uitdaging voor Google op dit moment.