Al jaren wordt gezegd dat het onderwijs niet aansluit bij de grote vraag naar informatie die kenmerkend is voor een kenniseconomie. Studenten hebben sterk het gevoel dat zij de docenten op de hoogte stellen van de laatste trends op het gebied van it in plaats van andersom.
Als ik it-organisaties spreek, over nieuwe medewerkers of stagiaires, hoor ik vaak dat zij een kloof zien tussen de lesstof op onderwijsinstellingen en de verwachtingen op de werkvloer. Aan de andere kant vertellen studenten mij vaak over het gebrek aan diepgang gedurende hun studie bij de behandeling van nieuwe software en het schrijven van code. Hoe staat het momenteel met het onderwijs in een maatschappij waarin kennis blijkbaar steeds sneller veroudert en docenten niet altijd up-to-date zijn.
‘Blended learning’
Een nieuwe trend binnen het onderwijs is ‘blended learning’. In de literatuur wordt blended learning veelal beschreven als de combinatie van e-learning en traditioneel onderwijs. E-learning is de verzamelnaam voor leren met behulp van de mogelijkheden die it, in het bijzonder internettechnologie, biedt.
Zo bestaan er nog steeds het ouderwetse intranet waar studenten Powerpoint-presentaties en -readers kunnen downloaden of stageopdrachten kunnen vinden. Dit kan veel interactiever en vooral innovatiever. Blended learning kan nog meer en slimmer worden uitgebouwd, en meer bieden dan alleen een digitale omgeving waar ‘papierwerk’ is te vinden.
Massive open online courses
Een voorbeeld hiervan is de grote toename aan online colleges die gratis toegankelijk werden gesteld door de universiteiten Harvard en Oxford. De zogenaamde massive open online courses zijn sinds 2012 sterk in opkomst. In opvolging van ‘s werelds grootste universiteiten zien we dat vele hogescholen en universiteiten in Nederland hun online omgeving verrijken met video’s.
Zo wordt het fysieke onderwijs uitgebreid door middel van het opnemen van colleges en het publiceren van korte kennisclips. Omdat de video’s als aanvulling fungeren, wegen de ontwikkelkosten vooralsnog niet op tegen de financiële baten. Jammer, want tegenwoordig weten we dat de doelgroep, de it-student, graag informatie vergaart via online video’s.
De bijdrage van het bedrijfsleven
Persoonlijk mis ik de bijdrage van het bedrijfsleven in de ontwikkeling van blended learning. Het onderwijs laat zien bereid te zijn om geld en tijd te investeren om het gat tussen de collegebanken en de werkvloer te dichten. Waar blijft de toenadering van de ondernemingen?
Ik zie maar enkele bedrijven die hun nek uitsteken en claimen dat het bedrijfsleven een verantwoording heeft in de opleiding van de student. Zij zijn dan ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van lesstof, bijvoorbeeld door het geven van colleges en het verzorgen van minors op de onderwijsinstellingen zelf.
Word een kennispartner
Juist doordat it-studenten veel gebruik maken van online video’s, die matchen met hun interesse, is het voor organisaties van levensbelang om op het interesselijstje van de student te staan. Neem een college op waarin je jullie expertise laat zien. Geef aan dat jullie de kennis in huis hebben en sluit aan bij een online platform als IT Talent College. Een online inspiratie platform waar het bedrijfsleven de mogelijkheid krijgt om de studenten en young professionals te inspireren en te informeren. Daar krijgen de partners de kans om een video van vijftien minuten op te nemen waarin zij experts antwoord laten geven op vragen, die zijn ingezonden door it-studenten.
Laat studenten op een inhoudelijke manier kennis met jullie maken en breng ze op de hoogte van de nieuwste trends binnen jullie organisatie. Grote kans dat de werving van nieuw talent een stuk makkelijker gaat. Mocht je nog niet helemaal overtuigd zijn, vorige week heb ik meer verteld over online colleges in het BNR-programma ‘Zakendoen met‘.
Ik daag je uit!
Ik daag jullie uit kennis te delen. Sla de brug en leer jouw toekomstige werknemers nu al wat jullie organisatie doet tikken. Inspireer en informeer op het gebied van nieuwe ontwikkelingen en draag bij aan de kennis van de komende generaties.
Wil jij meer weten over de ervaringen die wij hebben met het opnemen van online colleges of hoe jij online in contact kan komen met de it-student? Neem dan snel contact met mij op. Ik praat je graag bij.
Kennis is geld waard, dus inkomen. Leraren zijn mensen die niet anders doen dan kennis delen. Daar zijn ze zelfs voor opgeleid. Dat het van belang is dat leraren, net als andere beroepsuitoefenaars, hun kennis moeten “updaten” zou inderdaad wel wat meer aandacht mogen krijgen. Anders ben je na een jaar of wat op verschillende vlakken niet meer actueel en doe je je leerlingen tekort.
Maar IT-ers die dingen weten die andere It-ers niet weten, houden deze kennis zo lang mogelijk voor zichzelf, tenzij ze geen gevaar zien van inkomensderving. Het is dus een loffelijk streven hen die kennis te laten delen, maar ik vrees dat dit een streven blijft, op een enkeling na die al arrivé of een idealist is. En dat is ook logisch; een kenniseconomie nodigt, in tegenstelling tot wat je zou denken, niet echt uit tot kennisdeling.
Onze rechtse regering heeft dat onlangs bevestigd, door hoger onderwijs voor grote groepen mensen inmiddels weer minder goed bereikbaar te maken. U begrijpt nu waarom.
Overigens lopen alle opleidingen per definitie in meer of mindere mate achter op de actualiteit.