Stel, je zit in het stadion, de wedstrijd is bloedstollend en je wil geen moment missen. Maar het zou lekker zijn als er een hamburger onder je neus geschoven wordt, want spanning kost energie. In het Levi’s American Football stadion (Niners) hebben ze daar een oplossing voor. Via een app kun je hotdogs en cola bestellen zonder dat je in beweging hoeft te komen: in seat delivery. Typisch Amerikaans, maar in Nederland zou ik dat ook graag zien.
Het is tegenwoordig niet moeilijk om een grootschalig WiFi-netwerk aan te leggen. Ziggo Dome, Tivoli Vredenburg en het AMEX voetbalstadion in de UK hebben al een zeer goed high-end open WiFi-netwerk en De Kuip, de ArenA en vele andere voetbalstadions zijn ook voorzien van WiFi. Voor iedereen gratis WiFi is het probleem niet. Dankzij vele access points zijn de verbindingen in zulke grote omgevingen snel en interferentievrij.
Er moet alleen een ondernemer opstaan die geld wil verdienen. Die een gratis app laat ontwikkelen waarmee wij Nederlanders in het stadion ons broodje bal en flesje bier kunnen bestellen die aan je stoel worden bezorgd. Gelukkig begint het een beetje te komen. Zo zat ik laatst op terras en zag ik op de rand van de tafel een QR-code van Butlaroo zitten. Ik scande de code waardoor mijn WiFi werd geactiveerd en ik de digitale menukaart op mijn beeldscherm te zien kreeg. Ik kon aanklikken wat ik wilde bestellen en even later kwam een serveerster mijn koffie en appeltaart brengen. Ik hoefde alleen de rekening nog te betalen.
Het Nederlandse bedrijf MyOrder zorgt er onder andere voor dat je kunt bestellen via je telefoon. Maar tot nu toe richt MyOrder zich voornamelijk op terrassen en winkels en (nog) niet op een van onze mooie stadions. Dat is jammer, want ik denk dat veel Nederlanders het erg waarderen als het bier en de snacks tijdens een spannende wedstrijd bezorgd worden. De maaltijdboxen waardoor we geen boodschappen meer hoeven te doen vliegen je tegenwoordig ook om de oren. De omzet van maaltijdbezorger ‘HelloFresh’’ is vorige jaar zelfs verzesvoudigt.
Dit zijn toch cijfers waar je zacht gezegd blij van wordt. Maar hoe pak je zoiets aan in een stadion? In tegenstelling tot traditionele draadloze (W)LAN implementaties die voor bedrijven ontworpen zijn om een volledige signaaldekking te leveren aan honderden gebruikers tegelijkertijd, vereist stadion-WiFi een veel meer geavanceerde WiFi-architectuur en technologie.
Een mooi voorbeeld hiervan is het Angel Stadium of Anaheim in Los Angeles. Daar hebben ze Smart WiFi ingezet om de WiFi-generatie zo de beste online ervaring te geven en om de service van verkopers te vergroten. Smart WiFi in het stadion vraagt om voldoende access points (AP’s) om de juiste dekking te kunnen garanderen. Met een zuiver en krachtig signaal en slim richtende antennes wordt de kans op storingen sterk verminderd en worden de netwerk prestaties flink verhoogd. BeamFlex ™ noemen we dit. In plaats van dat het signaal overal in de rondte schijnt, richt hij op een specifieke groep. Het Angel Stadium of Anaheim heeft in totaal slechts 300 AP’s geplaatst waardoor iedereen in en rondom het station altijd WiFi-bereik heeft.
Hoe de bezorger je vindt? Daar is een mooie oplossing voor bedacht. Via de verschillende access points kunnen bezorgers jouw locatie of stoelnummer vinden dankzij Location Based Services (LBS). Als de app gebruik maak van LBS dan kan je positie via GPS worden gevonden en aan de bezorger worden doorgegeven. Het is de Google maps van het stadion en de zoek mijn iPhone voor je biertje.
Zo zie je maar, oplossingen genoeg. Kom maar op met die lekker-blijven-zitten-service.