De eerder beloofde Microsoft-tool om Android-apps op Windows 10 te draaien, verkeert in limbo. De software is in ieder geval uitgesteld en Microsoft verwijst developers naar 'andere tools'. Eerder beloofde app-bruggen zijn nog niet af.
Microsoft wil het app-ontwikkelaars zo makkelijk mogelijk maken om hun producten uit te brengen op Windows 10. Het bedrijf staat daarbij op achterstand ten opzichte van concurrenten Apple en Google, met hun respectievelijke app-platformen iOS en Android. De app-winkel van Microsoft bestaat al sinds Windows 8 uitkwam (in 2012), maar het worstelt met het kip/ei-probleem. Developers gaan pas voor een platform als daar veel gebruikers zijn en gebruikers komen pas als er veel apps al zijn.
Developers, developers, developers
Begin dit jaar heeft Microsoft dan ook nieuwe initiatieven ontplooid om developers zover te krijgen apps te ontwikkelen voor Windows 10. Eerder bood de Windows-maker al gemakkelijke en krachtige ontwikkeltools. De praktijk is echter dat veel ontwikkelaars zijn gericht op iOS en Android, waarbij – net zoals in de gamesindustrie – er eerst voor een bepaald platform wordt ontwikkeld en daarna eventueel een zogeheten port wordt gemaakt naar een ander, zakelijk ook interessant platform. Het portingwerk mag daarbij niet teveel moeite kosten, want dat vertaalt zich in manuren en dus bijkomende kosten.
Op zijn developersconferentie Build in april heeft Microsoft vier ‘softwarebruggen’ voor app-ontwikkelaars gepresenteerd. Dit zijn Project Westminster (voor het overzetten van webapps naar native apps voor Windows 10), Project Centennial (voor het porten van klassieke Win32-applicaties), Project Islandwood (voor het aanpassen en overhevelen van iOS-apps) en Project Astoria (voor het emuleren van Android-apps).
Hercompileren versus emuleren
Het gaat bij de eerstgenoemde drie bruggen dus om het aanpassen van apps voor Windows 10. In contrast daarmee staat het plan voor Android-apps: Microsoft wil die ongewijzigd – of nagenoeg ongewijzigd – laten draaien op de nieuwste Windows-versie, inclusief de Mobile-variant daarvan. Eerder heeft de gevallen smartphonepionier BlackBerry (van origine RIM geheten) deze strategie al gebruikt voor zijn eigen platform. Overigens zonder groot succes.
Microsoft heeft sinds afgelopen zomer de testbuilds (de zogeheten Technical Preview) van Windows 10 Mobile al voorzien van zijn nieuwe Android-subsysteem, waarop dan de APK-bestanden van Android-binaries draaien. Zo zou Windows 10 dan toegang krijgen tot de miljoenen apps die al zijn gemaakt voor Android. Plus de miljoenen apps voor iOS, plus de vele webapps die op internet bestaan, plus de enorme catalogus aan traditionele Windows-software (gemaakt op Microsofts Win32-basis).
Koerswijziging?
Tenminste, dat was het plan tot voor kort. In oktober is de support voor Android-apps verwijderd uit de toen uitgebrachte build (10549) van Windows 10 Mobile. De gedachte was toen dat dit was om prestatieredenen; het subsysteem had meer optimalisatie nodig. Halverwege november is daar echter een andere verklaring voor opgedoken. Project Astoria heeft vertraging opgelopen en berichten zijn opgedoken dat het hele plan wel eens geschrapt zou kunnen worden.
Microsoft bevestigt officieel dat het zijn tool voor Android-apps op Windows uitstelt. Tegenover Computable reageert Microsoft dat het toegewijd is om developers vele opties te bieden om hun apps naar het Windows-platform te brengen. De officiële verklaring vanuit de Verenigde Staten stelt dat dit ook de bruggen omvat die nu beschikbaar zijn voor webapps en iOS-apps. Daarnaast noemt Microsoft ook expliciet de eerder beloofde brug voor Win32-apps, die ‘binnenkort’ uitkomt.
‘De Astoria-brug is nog niet klaar, maar andere tools geven developers fantastische opties’, aldus de algemene reactie op gedetailleerde vragen van Computable. Microsoft vervolgt deze verwijzing naar andere tools door de technische werking van Project Islandwood uiteen te zetten. Die iOS-brug ‘stelt developers in staat om een native Windows Universal-app te maken die UWP API’s direct aanroept vanuit Objective-C, en om UWP- en iOS-concepten zoals XAML en UIKit te mixen en matchen’.
Feedback van developers
De leverancier benadrukt nog dat developers apps kunnen schrijven die draaien op alle apparaten met Windows 10, of dat nou pc’s zijn of tablets, hybrides en smartphones met touch-bediening. ‘We zijn dankbaar voor de feedback van de development community en kijken ernaar uit om hun te ondersteunen bij het ontwikkelen van apps voor Windows 10’, sluit de officiële verklaring af.
Dit dankwoord lijkt onderbouwing te geven aan inmiddels opgedoken berichten over weerstand onder developers. Zo meldt Windows Central op basis van anonieme bronnen dat er naast technische problemen met Astoria ook onvrede was onder ontwikkelaars. Developers die zich namelijk wel apart op Windows richten, zouden zich door de emulatie van Android-apps achtergesteld voelen. Hun inspanningen voor het Microsoft-platform zouden dan niet beloond worden door de dreigende overspoeling van ongewijzigde Android-apps. Tot slot was er nog het risico van app-piraterij, wat dan juridische consequenties met zich meebrengt.