Welke administratieve of andere taken kan een chauffeur uitvoeren als zijn vrachtwagen zich in zelfrijdende modus bevindt? Dat is de centrale vraag in onderzoek van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL). Dat test samen met zeven bedrijven hoe de rol van chauffeurs in het vrachtvervoer verandert in de toekomst van zelfsturende auto's. Het project heeft de naam Value Added Trucking.
‘Binnen tien jaar rijden er zelfrijdende vrachtwagens over onze wegen, daar zijn de meeste studies het over eens. In bijna alle scenario’s zit er nog een chauffeur in de cabine. Die heeft op bepaalde trajecten de handen vrij. Welke administratieve of andere taken kunnen worden uitgevoerd door een chauffeur van een vrachtwagen die zich in zelfrijdende modus bevindt?’ vraagt VIL zich af in de aankondiging van het onderzoek.
Het gaat alle administratieve processen en taken van een transportbedrijf inventariseren. Ook gaat het na of ze in een mobiele omgeving door een chauffeur kunnen worden uitgevoerd. ‘We bekijken ook of het voor de chauffeurs mogelijk is online opleidingen zoals taalcursussen te volgen. Daarnaast brengen we de randvoorwaarden in kaart, zoals aanpassingen aan de cabine, ict-uitrusting of bijscholing om de taken te kunnen uitvoeren. Hierna volgen praktijktesten in een rijdend voertuig waarbij de passagiersstoel van een vrachtwagen als simulator dient’, licht Peter Lagey, project officer bij het VIL toe. Ook de financiële gevolgen komen aan bod, de onderzoekers maken een kosten-batenanalyse.
Het instituut schrijft in een aankondiging over het onderzoek. ‘Indien, binnen het kader van de huidige rij- en rusttijdenreglementering, administratieve of andere taken kunnen worden uitgevoerd in de cabine, dan betekent dit een ontlasting van de centrale administratie. Bovendien krijgt het beroep vrachtwagenchauffeur met de extra invulling een opwaardering.’
Productiviteit en effectiviteit
VIL: Met het project ‘Value Added Trucking’ willen we anticiperen op een te verwachten technologische revolutie en evoloutie in het vrachtvervoer. De nieuwe technologie creëert kansen (productiviteits- en efficiëntiewinst) voor Vlaamse bedrijven die actief zijn in het goederenvervoer over de weg en voor toeleveranciers van ict-systemen, communicatiediensten en -platformen.’
De zeven deelnemende bedrijven zijn: Eutraco, GTS, H. Essers, Scania, SD Worx, VDAB en Volvo. Voor de praktijktesten werkt het VIL samen met Universiteit Hasselt/ Steunpunt IMOB, specialist in vermoeidheidsonderzoek.
2015
Experts noemen 2025 het meest als jaar dat zelfrijdende voertuigen op de Europese wegen zullen verschijnen. Op technologisch gebied, maar vooral ook op het gebied van regelgeving, moeten nog de nodige stappen worden gezet voordat de zelfrijdende vrachtwagen de weg op kan.
VIL: ‘De Nederlandse minister van infrastructuur Melanie Schultz zette recent het licht op groen voor uitgebreide testen met zelfrijdende personenauto’s én vrachtwagens op Nederlandse wegen. Met reeds enkele concrete testen eind 2014 lijkt Nederland op dit vlak het voortouw te nemen in de Europese innovatierace. Vorige maand reed er een zelfrijdende vrachtwagen op Duitse snelwegen en ook in Zweden en het Verenigd Koninkrijk lopen concrete testen met zulke autonome voertuigen. In België is het promoten van zelfrijdende technologie in het regeerakkoord opgenomen. Buiten de oprichting van een interfederale werkgroep ter voorbereiding van een wettelijk kader voor autonome voertuigen, is het voorlopig nog wachten op concrete initiatieven. De talrijke parlementaire vragen aan ministers Weyts en Muyters de voorbije maanden tonen wel aan dat er schot in de (Vlaamse) zaak komt.’