Steeds vaker hoor ik om mij heen dat er hooguit een of twee keer per jaar wordt gekeken naar de opleidingsbehoeften van werknemers binnen Nederlandse organisaties. Dit blijft mij keer op keer verbazen. Maar de hoogte van het beschikbare opleidingsbudget baart me zo mogelijk nog meer zorgen. Het ING Economisch bureau heeft becijferd dat het opleidingsbudget per werknemer bij circa driekwart van de ondernemers tot 1500 euro op jaarbasis bedraagt. Aangezien een klassikale it-training gemiddeld 2500 euro kost, betekent dit dat sommige medewerkers in een jaar helemaal geen training kunnen volgen. En wat kun je dan nog leren?
Daar komt nog eens bij dat er vaak niet eens tijd is binnen organisaties om mensen een aantal dagen per jaar weg van hun werkplek een training te laten volgen. Nu bedrijven blijven snijden in de kosten en it-afdelingen steeds efficiënter moeten werken, krijgen veel it’ers eerder meer dan minder taken toebedeeld. Tijd voor opleiden is er dan vaak niet, om nog maar te zwijgen van het verlies aan werktijd en de bijbehorende inkomstenderving die opleiden op locatie met zich mee brengt.
In een economie die continu in beweging is en waar nieuwe technologieën elkaar in een razend tempo opvolgen moeten it’ers zich blijven bijscholen om te kunnen inspelen op veranderingen. Kennis moet steeds worden geüpdatet en meteen voorhanden of opvraagbaar zijn als dat nodig is. Daar komt bij dat zeker it-personeel zich steeds vaker dient te certificeren, waar vroeger puur kennis en ervaring meestal voldoende was. En de kosten van een certificering zijn vele malen hoger dan die 1500 euro.
De frequentie van het bespreken van de opleidingsbehoefte en de beschikbare budgetten zijn beide dus volstrekt ontoereikend om de it’er van vandaag voldoende te kunnen uitrusten met de noodzakelijke kennis en certificeringen. Dat kan voor organisaties desastreuze gevolgen hebben. Als je je it-organisatie niet kunt bijscholen, worden de risico’s op downtime, verlies van data en bijkomende reputatieschade steeds groter. Om van de kosten om deze schade te herstellen, nog maar te zwijgen. Een goed kennisfundament is essentieel.
Natuurlijk zijn er alternatieven beschikbaar. Wanneer organisaties uitkijken naar andere opleidingsvormen dan klassikale trainingen, waarbij zowel prijs als flexibiliteit meespelen, komt e-learning steeds duidelijker om de hoek kijken als een volwaardig alternatief. Via e-learning en de mogelijkheid van een leven lang leren, waarbij een werknemer zich kan bijscholen op het moment en op de plaats die hij wil tegen een vast laag tarief, kunnen it’ers hun kennis wel altijd up-to-date houden. Gemakkelijk, veilig en binnen budget.
Gelet op het steeds hogere verandertempo zal er steeds vaker moeten worden bijgeschoold en wordt het voor organisaties steeds meer de vraag hoeveel, en welk type, IT-kennis ze nog in huis willen houden. Bedrijfsmatig gezien verwacht ik dat de balans steeds meer gaat overhellen naar het gericht inkopen van IT-capaciteit ten koste van intern aanwezig IT-capaciteit. Dat te weinig opleidingsbudget desastreuze gevolgen kan hebben klopt denk ik, maar dan met name voor betrokken IT’ers maar niet in alle gevallen voor organisaties.
Helaas is er al een standaard oplossing.
We doen alles naar “de cloud” want dan hoeft het bedrijf niet meer in IT en kennis te investeren.
Wat men uit het oog verliest is dat er klik vee overblijft binnen de bedrijven.
Mensen die ICT ervaren als het gebruik van een iPhone, ik klik en het is er toch.
Desastreuze gevolgen voor ITer’s en op lange termijn voor de bedrijven.
Focus op kosten laat kwaliteit dalen.
Focus op kwaliteit laat kosten dalen.
In plaats van zeuren over te weinig geld voor een opleiding zouden bedrijven eerst maar de IT’er moeten bedanken dat ie breid is om opleidingen te doen.
Geen enkele beroepsgroep moet zoveel bijleren als de It’ers en dat die mensen dat bereid zijn te doen en vaak ook op een hohe leeftijd is op zich al lovenswaarding.
Dus werkgever nier zeiken maar investeren.
@itman: ben wel benieuwd wat je werkgever vindt van je stelling dat hij je eerst moet bedanken en dan niet moet zeiken maar investeren.
Beste Ad,
In het verleden toen mijn werkgever besloot een nieuwe technologie toe te passen en hiervoor geen cursus/opleiding wenste aan te bieden moest hij maar een externe partij inhuren en alsnog voor deze kennis betalen.
Guess what: nu ben ik die externe partij (met een uitstekend pensioen)