Resellers moeten snel beginnen met de verkoop van cloudtelefonie, als het aan Martin Czermin, ceo bij NFON, ligt. NFON is een Duitse aanbieder van cloudtelefonie. Zetacom is de exclusieve distributeur van NFON in Nederland. Czermin legt uit hoe resellers het beste geld kunnen verdienen met het verkopen van cloudtelefonie en met welke zaken zij rekening moeten houden.
Cloud telefonie is een dienst voor organisaties die de traditionele telefonie vervangt, legt Martin Czermin, ceo bij aanbieder van cloudtelefonie NFON, uit. ‘Met cloudtelefonie bellen werknemers via het internet. Hierdoor kunnen zij altijd bellen, onafhankelijk van hun locatie. De enige voorwaarde hiervoor is internettoegang. Om te bellen via de cloud, kan eenvoudig een applicatie worden gedownload op een mobiel toestel. Deze app gebruikt in eerste instantie de internetverbinding en mocht deze niet beschikbaar zijn, dan kan je daarmee alsnog via de gewone telefoonverbinding bellen. De oplossing biedt flexibiliteit aan organisaties bestaande uit een paar werknemers tot enkele duizenden werknemers.’
Czermin wijst erop dat je met cloudtelefonie niet enkel een technologie vervangt, maar het gehele ecosysteem. Hij licht dit toe door de beide vormen van telefonie met elkaar te vergelijken. ‘Bij traditionele telefonie is het verdienmodel het verkopen van licenties. Vervolgens wordt de technologie geïmplementeerd, wordt het onderhouden en moet het uiteindelijk weer worden vervangen.’
Bij cloudtelefonie is dit heel anders, zegt hij. ‘Ten eerste is het een dienst waar je enkel maandelijks aan vast zit. Daarnaast is het gemakkelijk te schalen en is de implementatie enkel het downloaden van de applicatie. Tot slot is vervanging eigenlijk niet meer nodig, omdat de applicatie automatisch wordt geüpdatet met innovaties. Ook voor het veranderen van instellingen heb je als eindgebruiker geen specialisten nodig. Aanpassingen kunnen door henzelf worden gedaan. ‘
Integreer clouddiensten voor meerwaarde
Volgens Czermin liggen er grote kansen voor resellers bij het verkopen van cloudtelefonie-oplossingen. ‘Cloud is nog steeds een reseller-business, want organisaties willen een partner die hen helpt hier keuzes in te maken.’ Als je als reseller dan cloudtelefonie wil gaan verkopen, is het volgens hem belangrijk om hierbij voor standaard producten te kiezen en daar diensten in te integreren. ‘Je moet niet alleen telefonie aan kunnen bieden, want daarmee biedt je geen meerwaarde in de markt.’
Wat voor soort producten je in dit geval het beste met cloudtelefonie kan bundelen zijn volgens Czermin alle soorten communicatie-oplossingen. ‘Denk aan alles van de Office-omgeving en unified communications. Ook is het goed om het helemaal in de infrastructuur te integreren.
Uitdagingen
De uitdaging hierbij is wel dat de ict-infrastructuur een goede basis moet hebben, zegt Czermin. ‘Als organisatie ben je steeds afhankelijker van de ict-infrastructuur. Je moet deze dan ook goed opbouwen.’
Daarnaast is het belangrijk om een goede cloudleverancier te kiezen, meent hij. Dit heeft volgens hem voornamelijk te maken met het veilig stellen van data. ‘Vooral nu de Safe Harbor-overeenkomst niet meer geldig is. Dit is precies de reden dat Microsoft net heeft aangekondigd twee datacenters in Duitsland in te richten.’
Morgen is te laat
Als ultieme tip heeft Czermin voor resellers dat zij snel moeten beginnen met de verkoop van cloud telefonie. ‘Morgen is het te laat: begin er nu mee. Het overgaan tot verkoop van cloud telefonie is volgens hem door het bundelen en integreren van applicaties namelijk nogal wat werk. ‘Bedenk welke toepassingen je precies wil aanbieden en hoe je dat wil gaan doen.’
Start bovendien met een kleiner portfolio en breid dit uit, raadt Czermin aan. ‘Blijf het ook continu aanvullen, want iets wat je nu aanbiedt, is al heel snel weer oud.’ Om innovatief te blijven, moeten resellers hun portfolio volgens hem dan ook constant blijven vernieuwen.