Zorginstellingen hebben moeite om de mogelijkheden van business intelligence (bi) en –analytics-oplossingen optimaal te benutten. De grootste barrière zit bij de eindgebruikers: zij hebben vaak moeite met de adoptie van de bi-technieken. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek onder vierhonderd leidinggevenden bij zorginstellingen. Het onderzoek is uitgevoerd door HIMSS Analytics, in opdracht van Qlik.
Momenteel beschikt 56 procent van de zorginstellingen over een business intelligence of –analytics-oplossing. Toch lukt het nog niet om het potentieel daarvan volledig te benutten. Organisaties in de zorg hebben vooral moeite met de adoptie van bi door de eindgebruiker (89 procent). Daarnaast stoeien ze met de datakwaliteit (86 procent), de integratie van de klinische workflow (61 procent) en andere oplossingen (43 procent). Ook toegang via mobiele apparatuur blijkt voor 38 procent een belemmering te zijn.
Investeren
‘Ondanks dat de adoptie door de eindgebruiker het belangrijkste struikelblok is om bi optimaal te kunnen gebruiken, gaat slechts 18 procent van de organisaties in de zorg investeren in trainingen voor de eindgebruiker’, stellen de onderzoekers.
Zorginstellingen investeren het meest in de integratie van bi- en analytics-oplossingen met bestaande applicaties en systemen (36 procent). Daarnaast is 36 bezig met de ontwikkeling van nieuwe dashboards (36 procent) en investeert 31 procent in predictive analytics.
De organisaties die gebruikmaken van data-analyse, merken vooral voordelen in de besluitvorming. 48 procent van de respondenten geeft aan dat besluitvorming nauwkeuriger en sneller is. De onderzoekers: ‘Bovendien realiseert 47 procent een kostenbesparing en biedt het bij 46 procent van de ondervraagden meer transparantie. Deze transparantie zorgt voor meer inzicht in de klinische en operationele efficiency, wat weer positieve gevolgen heeft voor de gemiddelde duur van het ziekenhuisverblijf en de tevredenheid van de patiënt.’
Ach ja, als je “self service BI” verkoopt dan is het niet zo vreemd dat bij een onderzoek dat in jouw opdracht wordt uitgevoerd de “adoptie door de eindgebruiker” als belangrijkste barriere naar voren komt; wiens brood men eet diens woord men spreekt. Gebrek aan data kwaliteit misschien een belangrijkere structurele tekortkoming?? maar ja dat verkopen we niet………..
Dit is een voorbeeld van het lage volwassenheidsniveau in de zorg en hoe er met ICT wordt omgegaan. Er wordt enorm veel geld verspild en foute beslissingen genomen door domweg niet de mogelijkheden die er zijn te gebruiken. Het is ook wel exemplarisch om niet in opleidingen te investeren, dat zie je ook continue als gebruikers klagen over systemen maar het grootste probleem zijn ze vaak zelf door onkunde en gebrek aan kennis.
Op C-level in dit soort organisaties lopen helaas ook nog veel te vaak personen rond die er geen idee van hebben dat hun organisatie draait om data en hun ICT manager maar wat aan laten rommelen dus dat helpt ook niet echt. Komt bij dat als je een data analist die je 500K kan laten besparen nog niet eens 3K per maand laat verdienen je het ook zelf niet echt begrijpt.
Een eindgebruiker kan nooit een belemmering zijn. Dat is immers de patiënt. Dat is is dus ook je uitgangspunt waaruit je dient te redeneren.