Ict-dienstverlener T-Systems en leverancier van content delivery network diensten (cdn) Akamai hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten. De Duitse ict-dienstverlener neemt de producten van Akamai op in zijn ip-vpn-diensten voor grootzakelijke klanten. Die stap past in de groeiambitie van moederbedrijf Deutsche Telekom dat de belangrijkste zakelijke netwerkdienstverlener in Europa wil worden.
Met deze nieuwe dienst binnen het ip-vpn-portfolio van T-Systems worden de Akamai-producten voor optimalisatie van internetverkeer gebruikt om de prestaties van Internet IP-VPN-verkeer van klanten te verbeteren. T-Systems: ‘De nieuwe oplossing zet die technologie in om voor dataverkeer de beste routes over het internet te kiezen. Dat moet zorgen voor een kwaliteitsverbetering van de transmissie binnen bedrijfsnetwerken. Zodra een beter presterende route over het internet geïdentificeerd wordt, wordt de data dynamisch en real time omgeleid. Dit maakt dat bedrijfskritische applicaties over het internet beter presteren voor wat betreft snelheid en stabiliteit.’
Met het aanbod mikt T-Systems op grootzakelijke klanten die veel vestigingen hebben verspreid over de hele wereld en die geen toegang hebben tot aansluitingen via hoogwaardige digitale netwerken voor voice en data (Mpls, Multiprotocol label switching), maar die gebruikmaken van een internetinfrastructuur. T-Systems: ‘Vooral intercontinentale, langeafstandsverbindingen vormen een grote uitdaging voor multinationals. De oplossing biedt klanten naast Mpls een beter presterende aansluiting voor zakelijke locaties op het internet.’ De nieuwe dienst moet vanaf begin 2016 beschikbaar zijn. Klanten met bestaande ip-vpn-contracten kunnen de nieuwe dienst als aanvulling op hun huidige contract afnemen.
Ambitie
In februari 2015 bracht T-Systems zijn zakelijke telecomdiensten onder in een aparte business unit om vaart te naken met de groeiambities. Patrick Molck-Ude, verantwoordelijk voor de netwerkdiensten van zakelijke klanten: ‘We willen met ons nieuwe portfolio onze leidende Duitse positie uitbreiden naar de Europese markt en wereldwijd. Het partnerschap met Akamai is onderdeel van deze strategie.’