Op 30 oktober vond de negende editie van de Accenture Innovation Awards plaats. Een evenement waarbij innovaties, trends en ontwikkelingen worden gedeeld rondom tien thema’s. De rode draad: start-ups zijn goed in innoveren maar vergeten vaak om hun business als bedrijf te runnen, terwijl bestaande bedrijven vaak zo druk zijn met de bedrijfsvoering dat innovatie naar de achtergrond verdwijnt.
Negen van de tien start-ups redden het niet. De kernredenen zijn hard maar simpel: start-ups maken producten die niemand wil, stellen wat ze maken niet snel genoeg bij, groeien niet snel genoeg om te overleven en vergeten vaak essentiële delen van de bedrijfsvoering goed in te vullen. Binnen gevestigde organisaties zijn de rollen en verantwoordelijkheden op basis van jarenlange ervaring goed verdeeld, zodat onder de streep al het werk gedaan wordt. Bij start-ups met slechts een handjevol medewerkers, pakken mensen als eerste de dingen op waar ze zich verantwoordelijk voor voelen. Kernfuncties als marketing of sales kunnen daardoor makkelijk blijven liggen.
Toch is het beginnen van een start-up uitermate aantrekkelijk. Trendwatcher en internet-ondernemer Sander Duivestein haalde tijdens een pitch op het centrale podium aan dat veel grote bedrijven mensen als resources zijn gaan inzetten: ‘Ze hebben er zelfs een afdeling voor opgericht: human resources.’ Start-ups daarentegen draaien om de mensen die er werken en bieden daarnaast medewerkers de mogelijkheid om zich in te zetten voor doelen die de maatschappij rechtstreeks raken. Dat laatste werd vooral duidelijk bij de start-up elevator pitch. Een groot deel van de ideeën had te maken met energiebesparing, veiligheid en de samenleving.
Kans op succes
De kans op overweldigend succes is de belangrijkste aantrekkende kracht: naast de 90 procent die faalt is er ook een handjevol startende bedrijven dat zich in no time een weg naar de top weet te banen. Van bedrijven als Uber en AirBnB en daarvoor ook Whatsapp en Facebook kennen we allemaal de succesverhalen: in korte tijd uitgegroeid tot imperiums van formaat die de gevestigde orde onder druk zetten of zelfs aan de kant duwen. Een plek op de Unicorn List van Fortune is een ereplek waar menig initiatiefnemer van droomt. Een dergelijke plek begint vaak met een nieuw, innovatief idee, maar heeft meer nodig om duurzaam te beklijven.
Tegenover de start-ups vinden we de gevestigde bedrijven: er is een historie opgebouwd, er zijn bestaande klanten, er is vaak geld genoeg, maar de mentaliteit om tot echte, waardevolle innovatie te komen ontbreekt. De wil is er, maar ‘we zijn nu eenmaal een groot bedrijf’ is een zin die ik vaak hoor als ik met klanten praat over innovatie. Er zijn procedures, richtlijnen en denkkaders waardoor ‘nieuwe dingen doen’ als moeilijk wordt ervaren.
Wat kunnen bedrijven en start-ups van elkaar leren? Klantbeleving, direct resultaat leveren en snel van richting kunnen veranderen, kwamen op de Accenture Innovation Awards als belangrijkste trends naar voren. Bij deze drie onderwerpen is er aan beide kanten een les te leren.
Start-ups weten dat elke interactie met hun klant een persoonlijke, consistente en contextrijke klantbeleving moet opleveren. Alle beschikbare informatie over die klant – van voorkeuren tot bestelhistorie en demografische gegevens – moet gebruikt worden om het contactmoment zo soepel en persoonsgericht mogelijk te laten plaatsvinden. Dit uitgangspunt moeten veel grote bedrijven nog gaan omarmen. Daar staat tegenover dat grote bedrijven heel goed zijn in het parallel aanspreken van meerdere doelgroepen en het koesteren van trouwe klanten. De start-ups kunnen leren hoe je loyaliteit bij je klant kweekt om zo uit één klant veel meer waarde te halen.
Direct resultaat leveren is iets waar start-ups makkelijk aan kunnen en willen voldoen. Korte lijnen, direct de juiste persoon en onmiddellijk leveren wat er gevraagd wordt, zijn zaken waar grote bedrijven vaak moeite mee hebben: meerdere afdelingen, trage communicatie en voorzichtige besluitvorming zit in de weg. Echter, start-ups kunnen hier snel vergeten dat consistentie in resultaten minstens zo belangrijk is. Direct schakelen met de juiste persoon is mooi, maar dat moet dan wel elke keer gebeuren. Gevestigde bedrijven weten hoe ze voor die consistentie moeten zorgen.
Inspelen op veranderingen
Snel op veranderingen kunnen inspelen is natuurlijk onderdeel van het dna van een start-up. Innoveren op alle fronten – van geleverde diensten tot onderliggende technologieën – past helemaal bij een start-up, terwijl de uitgezette koers voor een omvangrijke organisatie vooral gevolgd dient te worden. start-ups kunnen hier leren dat je een verandering van richting altijd goed moet onderbouwen, terwijl bestaande bedrijven juist kunnen ervaren hoe krachtig het is om de gebaande paden te verlaten.
Weten wat je van elkaar kan leren is natuurlijk mooi, maar hoe pak je dat vervolgens aan? Een van de initiatieven binnen Nederland op dit gebied is het StartupDelta-initiatief van de overheid. Binnen dit initiatief worden mogelijkheden op het gebied van regelgeving en financiering gecreëerd, om zo een optimaal klimaat voor start-ups te realiseren. In dit klimaat worden bestaande bedrijven en start-ups uitgedaagd om met elkaar aan de slag te gaan, op het gebied van funding, door ideegeneratie en uitwerking.
Elk middelgroot en groot bedrijf zou met een of meerdere start-ups aan de slag moeten om de grenzen van het mogelijke op te zoeken. Gebruik hiervoor bestaande netwerken en initiatieven om de connectie te leggen: let the innovation begin!
Goed stuk Tijmen! Thanks.