QNH is al ruim tien jaar Partner in IT. Deze pay-off is ontstaan vanuit de ambitie om als IT-dienstverlener en -kennispartner bestendige vertrouwensrelaties met klanten aan te gaan. Daartoe zoekt QNH kwalitatief sterke medewerkers wiens DNA overeenkomt met dat van het bedrijf.
De afgelopen tien jaar heeft het bedrijf zich ontwikkeld van sourcing partner tot IT-dienstverlener en -kennispartner. Intussen is de markt fors veranderd, bevestigt algemeen directeur Hen Snackers. “In 2005 maakte de schaarste aan IT-consultants het relatief gemakkelijk om succesvol te zijn.” Uiteraard heeft ook QNH vanaf 2009, als gevolg van de mondiale crisis, de nodige tegenwind ervaren, aldus financieel directeur Erwin van den Bosch. “Maar sinds 2012 schrijven we weer structureel zwarte cijfers.” Dat laatste is volgens hem te danken aan de keuzes die het bedrijf heeft gemaakt op het gebied van positionering en partnerships en door de focus op bestendige vertrouwensrelaties met klanten en medewerkers.
Early adopter
QNH is volgens Snackers klein genoeg om wendbaar te zijn en commitment te bieden, maar groot genoeg om te investeren in vernieuwing en full service te opereren. “Wij kunnen grote projecten compleet bemensen en echt een partnership met klanten aangaan”, vertelt hij. “Als early adopter bieden we onze klanten een combinatie van innoveren en rationaliseren. Als je een klant helpt om de bestaande IT-omgeving te rationaliseren, houdt hij budget over voor nieuwe ontwikkelingen en kan hij slimmer opereren.”
“Dankzij customer intimacy weet QNH als eerste wat een klant op IT-gebied wakker houdt”, vult Van den Bosch aan. “Vervolgens zoeken we er de optimale IT-oplossing bij. Daarom hebben we in onze vier vestigingen medewerkers met sterk uiteenlopende specialismen en achtergronden. Zij werken veelal bij de klant, als consultant.”
“Ontwikkelingen als sociale media, tablets en ‘always connected’ hebben de afgelopen jaren gezorgd voor een technologie-push”, vertelt Snackers. “Onze thema’s sluiten daarop aan: cloud, business analytics en enterprise mobility. Ons werk is steeds specialistischer geworden, en wij zijn daarin meegegroeid. Als een klant weet dat je een kwalitatief goede partner bent, krijg je eerder uitdagende projecten. Dat willen onze medewerkers natuurlijk graag.”
“De technologie-push is ook een culturele push”, onderstreept Snackers. “Jongeren gaan anders met IT om dan de IT-manager tien jaar geleden. Als die nieuwe generatie op managementposities terechtkomt, creëert dat nieuwe kansen voor IT en organisaties.”
Zelfontplooiing medewerkers
Snackers is dus optimistisch, maar benadrukt wel dat het zaak is om op de goede keuzes voort te borduren. “We willen vooral groeien in kwaliteit, en zullen in een aantrekkende markt niet elke willekeurige opdracht of consultant aannemen”, stelt hij. “We willen namelijk onze consultants boeiend werk bieden. Dat is zeker zo belangrijk als de beloning. Daarnaast geven we geselecteerde medewerkers ruimte om intern aan hun expertise te werken, bijvoorbeeld op het gebied van big data of the Internet of Things. Je kunt dat vergelijken met een start-up. De investering die we daarin doen levert innovaties op die je later bij klanten kunt inzetten, bijvoorbeeld op het gebied van digitaal samenwerken, cloudhosting of predictive maintenance. Zo’n innovatief groepsproces werkt inspirerend en motiverend, en stimuleert ook andere medewerkers om productief mee te denken. Aanvullend bieden we opleidingen via onze ‘Qniversity’.”
Azure Council
Van den Bosch: “We belonen mensen die een stapje extra zetten en binnen onze cultuur passen, bijvoorbeeld met ‘executive masterclasses’, waarbij ze met de directie naar een boeiende stad gaan, om cultuur op te snuiven en de banden aan te halen. We organiseren ook per regio Development Days om de onderlinge band te versterken en individuele kennis te vergroten. Onze medewerkers mogen naar beurzen, seminars en bijvoorbeeld naar het internationale forum van onze partner Microsoft, waar wordt nagedacht over cloudoplossingen. Van de tien Nederlandse leden van Microsofts Azure Council komen er vijf bij ons vandaan – een geweldige kans om je verder te ontwikkelen.”
Van den Bosch vervolgt: “Niet voor niets waren we de afgelopen twee jaar een Great Place to Work en hebben we in 2014 de Computable Award ‘Partner van het jaar’ gewonnen. Ons bedrijf is op meerdere fronten gecertificeerd en dat dragen we uit naar onze klanten en sollicitanten. We werven echter vooral via onze medewerkers. Onze mensen zijn enthousiast over onze organisatie en halen mensen uit hun eigen netwerk binnen. Ook daarbij is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Natuurlijk trekken we ook extern mensen aan, via colouryourfuture.com, en af en toe nemen we strategisch een kleine partij over, die past binnen onze cultuur en die onze kennis aanvult of versterkt. Maar uiteindelijk gaat het steeds om het vinden van de juiste personen, die qua DNA passen bij ons bedrijf.”