De onthullingen van Edward Snowden en recente cyberhacks hebben de angst voor cybercrime verhoogd. Dus waarom zouden bedrijven toch juist nu moeten overstappen naar digitale gegevensopslag en -uitwisseling?
Cyberbeveiliging haalt met grote regelmaat de krantenkoppen. En terecht. Recente, geruchtmakende zaken laten zien waarom gegevensbeveiliging bovenaan de agenda van bedrijven staat én waarom het prioriteit moet blijven. Neem bijvoorbeeld de hacks van Sony enonline datingsite Ashley Madison. Daaruit bleek duidelijk wat voor (potentiële) ravage een beveiligingsinbreuk kan veroorzaken binnen een bedrijf. Niet alleen op bedrijfsmatig vlak, maar zeker ook ten aanzien van reputatie.
De toenemende vrees voor cybercrime is niet ongegrond: in Nederland verdrievoudigde het aantal cyberincidenten in 2014 ten opzichte van het jaar ervoor. De Nederlandse schade als gevolg van digitale misdaad wordt geschat op 1,5% van het bnp, een bedrag van 8,8 miljard euro.
En nu steeds meer hardware met elkaar en met de cloud is verbonden, wordt het online inbreken en roven alleen maar interessanter voor de georganiseerde misdaad.