Infor heeft zijn cloudmigratiestrategie aangescherpt voor klanten die nog met oudere versies van zijn softwareproducten voor enterprise resource planning (erp) werken. In eerste instantie konden bedrijven alleen naar de cloud als ze ook een technische update zouden doen naar het moderne Infor 10x-platform. Nu mogen ze er ook voor kiezen om hun software eerst in de cloud te hangen, om daarna binnen maximaal 24 maanden alsnog te moderniseren. 'Lift & Shift', noemt Infor deze aanpak.
Twee jaar geleden startte erp-softwareconcern Infor met het programma UpgradeX om klanten van een ‘on premise’- naar een cloudomgeving te begeleiden. Omdat de vraag naar clouddiensten de afgelopen tijd fors is gestegen, ook in Europa, heeft Infor zijn migratiebeleid aangepast om meer klanten te kunnen begeleiden in hun overstap naar de cloud.
‘Klant, geef ons je ‘datacenter’ en wij draaien je bedrijfskritische applicaties in de cloud in een mum van tijd’, aldus Stephan Scholl, president van Infor, tijdens het klantenevenement Inforum Europe dat deze week in Parijs plaatsvindt .
‘Lift & shift’ noemt Scholl deze aanpak. Het gaat dan bijvoorbeeld om klanten die nog met Baan-, Movex-, M3- en System i-systemen draaien. Zij worden in vier tot zes weken naar de cloud ‘gelift’, waarna er binnen 24 maanden een modernisatieslag (‘shift’) plaatsvindt naar de Infor Cloudsuite (na Infor10 en Infor10x is er nu de nieuwste versie Infor Xi). Klanten worden dan stapsgewijs overgezet naar nieuwe toepassingen als de middleware Infor ION, het samenwerkingsplatform Infor Ming.le, analysetools en enterprise asset management-software, met daarbij een verbeterde, moderne gebruikerservaring .
Forse groei
Voor zijn cloudomgeving werkt Infor samen met Amazon Webservices (AWS), met uitzondering van de System i-systemen. Die draaien in een Abacus-cloud. Het bedrijf zegt inmiddels zo’n 4500 klanten in de cloud te hebben draaien en biedt veertig verschillende applicaties in diverse, op verticale markten toegesneden cloudsuites. Scholl claimt dat Infor elk kwartaal driecijferige groeipercentages laat zien als het gaat om het naar de cloud brengen van klantomgevingen. ‘Niet alleen in de VS, maar ook in Europa.’
Topman Charles Phillips merkt dat daar waar klanten drie jaar geleden nog afhoudend stonden ten aanzien van de cloud, zij er nu de voordelen van zijn gaan zien. ‘Zelfs bij de overheid, defensie en luchtvaart willen klanten de overstap maken.’
Op Inforum Europe wees Phillips nog op de tool Infor Local.ly: een cloudapplicatie waarmee de migratie van klanten sneller kan worden uitgevoerd. ‘We vullen deze cloudservice met documenten over lokale wet- en regelgeving en andere eisen en met beschikbare lokale erp-kennis.’