Achttien lidgemeenten van samenwerkingsverband Dimpact gaan migreren naar het iBurgerzakensysteem van PinkRoccade Local Government, dat is geïntegreerd met het zaaksysteem e-Suite van Atos. De gemeenten Emmen en Zwolle starten als eerste met de implementatie; daarna volgt de rest. De migratie is in 2016 afgerond.
Onder regie van gemeentelijk samenwerkingsverband Dimpact hebben Atos, PinkRoccade Local Government en achttien lidgemeenten een jaar intensief samengewerkt aan de functionele integratie van het generieke zaaksysteem e-Suite van Atos met het nieuwe iBurgerzakensysteem van PinkRoccade.
In Emmen en Zwolle starten ze binnenkort met de plug-in van de Burgerzakenmodules op de e-Suite. Daarna volgen de overige gemeenten die hebben deelgenomen aan de co-creatie: Assen, Blaricum, Borger-Odoorn, Borne, Coevorden, Deventer, Eemnes, Enschede, Gemert-Bakel, Kampen, Laarbeek, Landerd, Laren, Oost-Gelre, Roermond en Velsen.
Selfservice
Alles bij elkaar zijn dat bijna een miljoen Nederlanders, rekent Math Muijres, voorzitter van de Dimpact-werkgroep en betrokken bij dit co-creatieproject, uit. ‘Deze burgerzakenoplossing is een mooi voorbeeld van hoe gemeenten de totstandkoming en inkoop van ict-systemen gezamenlijk kunnen vormgeven. Voor Dimpact is dit geslaagde traject reden om vaker deze vorm van co-creatie met leveranciers toe te passen. En ook bij Atos en PinkRoccade Local Government zien ze volop kansen voor de gezamenlijke ontwikkeling van nieuwe ict-oplossingen voor gemeenten.’
Medewerkers Burgerzaken wikkelen met de zaakoplossing van Atos en het nieuwe burgerzakensysteem van PinkRoccade aangiftes en aanvragen van burgers met één systeem af. Daarnaast verwachten de Dimpact-gemeenten te kunnen profiteren van de selfservice-voordelen van iBurgerzaken, in combinatie met de uniformiteit en flexibiliteit van het generieke zakensysteem van Atos.
Burgers
Bij de totstandkoming van de nieuwe burgerzakenoplossing zijn burgers nauw betrokken geweest. Het zijn ook de burgers die het systeem straks actief gaan gebruiken, stelt Muijres. ‘Aangiftes van geboortes, huwelijk en overlijden doen ze voortaan online, vanaf elk gewenst apparaat en op elk gewenst moment. Daarbij maakt het niet uit of dat doordeweeks of in het weekend gebeurt. Een afspraak op het gemeentehuis is niet meer nodig. Deze vorm van selfservice is een antwoord op de eisen die de digitale burger vandaag de dag stelt.’
Naar verwachting zullen meer Dimpact-gemeenten dit voorbeeld volgen en zal het aantal gemeentelijke diensten op basis van deze integratie worden uitgebreid. De kostenbesparing op de burgerzaken-dienstverlening kan daardoor oplopen tot tien miljoen euro, aldus een beraming van de leveranciers.