Dirk Olivier begon ooit bij IBM, vervolgde zijn carrière verder bij onder andere KNP Telecom en Pluz, maar werkt sinds twee jaar bij Veenman. Een van de oudste ict-bedrijven in Nederland. Veenman werd in 1919 opgericht en heeft in de afgelopen(bijna) honderd jaar zichzelf elke keer opnieuw uitgevonden. Als Olivier niet werkt is hij op het water te vinden en wat er ook gebeurt, de Veenman-directeur luistert altijd eerst naar zijn onderbuikgevoel.
Hoe ben je in de it-wereld terecht gekomen?
Ik zit 31 jaar in de it-markt. In 1983 studeerde ik af en ik wist niet zo goed wat ik moest gaan doen. Daarom heb ik allerlei bedrijven aangeschreven, onder andere Philips, Nestlé en IBM. Bij de laatste werd ik aangenomen. Ik had totaal geen technische achtergrond dus ik vroeg me in het begin sterk af of het wel de bedoeling was. Ik begon als een soort sales& marketing-trainee waarbij ik een jaar lang door heel het bedrijf werd geleid. Van mainframes tot de eerste pc’s. Hierdoor kreeg ik een breed beeld van de organisatie. Na een eindstage kon ik mijn voorkeur aangeven en vervolgens aan de slag gaan. Ik begon eerst met het verkopen van netwerk toepassingen en na een jaar of tien werd dat steeds meer het verkopen van software, waar ik eigenlijk meer affiniteit mee heb.
Hoe zie jij de toekomst van de printermarkt?
We zullen altijd printers houden, het worden alleen meer multifunctionele devices. Onder andere gaat printen steeds meer worden gedaan vanuit de cloud. Printen en scannen moet overal en altijd kunnen. Bijvoorbeeld op het station, in de supermarkt of op school. Je moet via elk device kunnen printen op bepaalde locaties. Het leuke van de printindustrie is dat er nu pas een transitie gaande is, die al eerder in de reguliere ict plaatsvond. Die ervaring kan je nu meenemen.
Veenman bestaat bijna honderd jaar, hoe kan dat?
Veenman is een bedrijf dat altijd is meebewogen met de markt. De organisatie heeft zich al zes of zeven keer opnieuw uitgevonden. Van het fysiek maken van kantoor apparatuur, zoals frankeer- en dupliceermachines tot een bedrijf dat ondersteuning biedt om de digitale transitie mogelijk te maken via documentbeheer. Het is een bedrijf met een Rotterdamse mentaliteit van ‘niet lullen maar poetsen’. Daar komen rustig nog honderd jaar bij. Het is gewoon een heel boeiend bedrijf. Over vier jaar vieren we ons honderd jarig bestaan. Dan komt er een fictief kroontje op het logo. Helaas krijgen we geen koninklijke status omdat we sinds 2008 100 procent dochter zijn van het Amerikaanse Xerox.
Welke bedrijven bewonder je?
Een it-bedrijf die veel doet aan innovatie, zoals natuurlijk Apple. Maar ook bedrijven die heel erg disruptief zijn zoals Riverbed , Tintri en Simplivity Dat zijn de onbekende pareltjes die ongekend veel van zich gaan laten horen. Ik houd van bedrijven waar veel innovatiedrang is, daarom is een bedrijf als Tesla ook zo mooi.
Bij welk ict-bedrijf zou je nooit willen werken?
Ik zou in principe niemand willen uitsluiten, iedereen vervult een bepaalde rol in het ecosysteem. Je moet open staan voor alles wat er op je pad komt. Als je tien jaar geleden had gezegd dat ik bij Veenman zal werken, had ik dat ook niet bedacht.
Hoe ziet jouw gemiddelde werkweek eruit?
Heel wisselend, een standaard werkweek bestaat voor mij niet, enerzijds zijn er wel bepaalde patronen. Met het kleine directieteam komen we minimaal een keer per week kort bij elkaar. Daarnaast ben ik veel bij klanten en bij partners aan het kijken naar nieuwe oplossingen van Veenman. Ik heb werkweken van vijftig uur, maar soms ook minder. Ik hou ervan om te pieken en flink gas te geven, maar daarna pak ik rust en dan ga ik op mijn boot zitten. Wat je sterk hebt in dit bedrijf is de Amerikaanse multinational drive. We zijn dus echt gefocust op de kwartalen. Daardoor heb je een iets andere ‘heartbeat’ dan andere organisaties.
Hoe zou je jezelf als ondernemer willen typeren?
Ik denk altijd in oplossingen. Dingen niet kunnen, bestaat bij mij niet. Dat betekent dat ik veel ‘out of the box’ denk, hard werk en altijd een team van mensen om me heen verzamel om baanbrekende dingen mee te realiseren. Daarbij is het ook belangrijk om lol te hebben met elkaar in hetgeen wat je doet. Als je dat niet doet, moet je stoppen.
Wat doe je over vijf jaar of waar zien we je terug?
Ik hoop over een jaar of vijf op een boot te zitten en bij Brits Colombia of Patagonie te zeilen. Dat is voor mij nog een ‘life goal’. Ik vind het boeiend gebieden. Er zijn namelijk nog weinig gebieden waar de tijd tweehonderd à driehonderd jaar heeft stilgestaan. Zo lijkt het me ook wat om richting Alaska te varen, even helemaal weg van alle technologie. Hoewel je die nog steeds nodig hebt om te communiceren met familie en om te navigeren natuurlijk, maar ik denk dat het belangrijk is dat je ook af en toe andere plekken ziet in plaats van enkel een betonjungle.
Wat zijn je grootste teleurstelling en triomf geweest?
De grootste kick kreeg ik van de fusie van Getronics en Hagemeyer. Deze hebben we na een lang transitie proces uiteindelijk goed kunnen verkopen. Wat ook een leuke periode was, was toen IBM de service-markt op ging en samen met Getronics een joint venture vormde. Binnen drie jaar na een moeizame start uiteindelijk zeer succesvol. Met 125 man aan het werk en een goede omzet. En winst genererend. Maar ook recentere successen zoals een tijdje geleden zijn we door Gartner gebeld met de boodschap dat ze interesse hadden in ons bedrijf omdat men ons had gevolgd op het gebied van digitalisering en document management. Dat is een groot compliment.
Een mindere periode heb ik nooit echt gehad. Het is heus niet altijd een feestje, maar een grote teleurstelling heb ik nooit gehad. Nu gaat het er ook om hoe je met bepaalde tegenslagen om gaat. Pieken en dalen horen bij het leven. Zowel zakelijk als privé zijn er altijd mindere momenten. Maar daar blijf ik niet in hangen. Ik geloof dat alles gebeurt met een reden en dat toeval niet bestaat. Wat dat betreft ben ik best spiritueel ingesteld. Ik luister altijd naar mijn onderbuikgevoel. Als je dicht bij je gevoel staat merk je het als dingen niet goed zijn. Ik luister bij beslissingen dan ook altijd naar mijn gevoel.
Wat zou je nog willen bereiken?
Het kroontje boven het logo van Veenman blijft mij intrigeren dus dat zou ik wel willen bereiken in 2019.
Ook onder vuur?
Channelweb zoekt kandidaten voor de rubriek ‘Onder vuur’. Ben jij of ken jij iemand die wij kritische vragen mogen stellen? Mail dan naar redactie@channelweb.nl.