Microsoft verandert zijn unified communications (uc)-oplossing Lync in Skype for Business. Deze zakelijke variant van Skype combineert de voordelen van Lync met de voordelen van het consumentenproduct Skype. Het betreft een update die consequenties heeft voor zowel de interface als de functionaliteit van Lync. Ook verbeteren er zaken in de bediening, het beheer en de techniek. Volgens mij biedt de lancering kansen voor uc-specialisten om nieuwe markten te ontginnen en om geïntegreerde communicatie voor meer gebruikers bereikbaar te maken.
Microsoft kocht in 2011 Skype voor 8,5 miljard dollar. Tot voor kort bestonden Skype en Lync naast elkaar. De samenvoeging van de twee is een strategische keuze van Microsoft. De consumenten-versie van Skype is met twee miljard belminuten per dag wereldwijd zeer populair. Het succes van Skype voor consumenten zal een positieve invloed hebben op Lync, terwijl de zakelijke voordelen van Lync blijven bestaan in het nieuwe product. De veiligheid van Skype for Business, zeer belangrijk voor het bedrijfsleven, is van enterprise-niveau en de uitgebreide functionaliteiten van Lync waar zakelijke klanten behoefte aan hebben blijven behouden.