Sommige verzekeringen zijn verplicht. Je mag simpelweg niet in een auto stappen die niet WA-verzekerd is. Dit voorkomt dat, na een ongeval, schade onbetaald blijft of slachtoffers geen hulp krijgen. In Nederland is ook een zorgverzekering verplicht.
We mogen graag mopperen op de maandelijkse premie voor een zorgverzekering, die ook eens bijna elk jaar hoger wordt. Wie echter beseft hoe duur een rit met een ambulance, gevolgd door een compliceerde operatie, werkelijk is, beseft dat de verzekering in een behoefte voorziet. Dit geldt natuurlijk ook voor een brandverzekering: vrijwillig af te sluiten, weliswaar, maar wel verstandig.
Sommige diensten dragen niet de naam verzekering, maar hebben wel dat doel. Een abonnement op de Wegenwacht bijvoorbeeld, is een betaalde service, maar fungeert in noodgeval als verzekering: mijn auto wordt op de vluchtstrook gerepareerd of weggesleept.
Een contract met een aanbieder van antivirussoftware, is in feite ook een verzekering. De kosten voor het abonnement, inclusief updates, verzekeren mij ervan dat malware minder schade kan aanrichten. Het aangaan van een overeenkomst met zo’n aanbieder is voor (professionele) partijen een no-brainer. De schade die malware aanricht, zowel in uitval van apparaten als in de vorm van reputatieschade, kan enorm zijn en weegt ruimschoots op tegen de kosten van het antivirusprogramma.
Data recovery
Nog lang niet iedereen is zich bewust van het belang van een verzekering die de kosten van data recovery dekt. Een bekend calvinistisch adagium zegt dat we ons niet zouden moeten verzekeren voor iets dat we toch wel kunnen betalen – wat in zekere zin aangeeft dat veel mensen in het bedrijfsleven de kosten en gevolgen van dataverlies onderschatten. Als een nas met vier harde schijven down gaat, dan kunnen de gevolgen groot en ingrijpend zijn. Niet alleen door de data die verloren gaan, maar vooral ook omdat veel it-managers op een dergelijk moment niet weten wat te doen.
De verzekering zelf werkt echter net als een brandverzekering: in geval van dataverlies kan 24/7 contact opgenomen worden met de verzekeraar, die dezelfde werkdag zal beginnen met zowel datarecovery, als ook het installeren vanvervangende apparatuur. De it-manager is daarmee niet alleen van een grote zorg verlost, maar kiest ook voor een lage, voorspelbare maandelijkse uitgave in de vorm van een abonnement en wordt niet geconfronteerd met hoge onvoorspelbare kosten in geval van een event.
Ook op directieniveau is een dergelijke verzekering een waardevolle asset, vooral als het erom gaat te analyseren of je met een afdeling overstapt op public cloud, of voor een eigen netwerk (een private cloud) kiest. Pas als je in staat bent alle kosten inzichtelijk te maken, kan de afweging zuiver gemaakt worden. Een verzekering die dataverlies dekt en op dezelfde dag de apparatuur vervangt, helpt daarbij. Daarnaast maakt het de vaak gehoorde claim dat ‘cloud veiliger is dan een eigen netwerk’ minder sterk. Met goede antivirussoftware, adequate firewalls en een goed ingerichte datarecovery protocol is een private netwerk minstens zo veilig en jij bent de enige die weet waar de data zich bevinden. Een veilig idee!
Verzekeren maakt de wereld niet veiliger, dat is het doel van een verzekering ook niet.
De enige overeenkomst met een virusscanner is dat het zijn werk pas doet als het kwaad eenmaal geschied is.
Ook een firewall lost niet alle problemen op.
Het grootste probleem blijft altijd de onwetendheid van de gebruike en de wens om beveiliging ondergeschikt te laten zijn aan gebruikers gemak, waarbij gebruikers gemak vooral wordt gezien als het ontbreken van beperkingen.