De cloud biedt organisaties de kans om zich meer te concentreren op innovatie dan op integratie. Het overgrote deel van het enterprise it-budget wordt gespendeerd aan de integratie en het onderhoud van bestaande infrastructuur. De cloud kan daar verandering in brengen, stelt Bob Evans, chief communications officer bij Oracle tijdens de global press briefing die de aftrap vormt voor Oracle OpenWorld 2015 die deze week in San Francisco plaatsvindt.
De belangrijkste prioriteiten uit de boardroom gaan om snelheid en groei. ‘Ruim de helft van de bedrijven uit de Fortune 500 van 2000 bestaat niet meer’, zegt Evans. ‘Ze zijn overgenomen, opgeslokt of hebben simpelweg gefaald.’ Hij haalt het voorbeeld van Blackberry aan. Vijf jaar geleden nog de dominante speler op de smartphonemarkt en nu geen speler van betekenis meer op diezelfde markt.
Datagroei en millenials
Bedrijven zien zich geconfronteerd met razendsnelle veranderingen. In de afgelopen twee jaar werd er meer data geproduceerd dan in de hele rest van de wereldhistorie. Hoe beheren organisaties die datastromen en belangrijker nog, hoe halen ze daar waardevolle inzichten uit? Ook verandert de arbeidsmarkt door de komst van de zogenaamde millenials, jongeren die opgroeiden in een digitale wereld.
Volgens cijfers bestaat in 2020 de helft van het personeel uit millenials. Hoe ga je als organisatie om met deze mensen, hoe krijg je ze binnen en vooral, hoe hou je ze binnen? ‘Uit onderzoek blijkt dat millenials flexibliteit verkiezen boven een hoger salaris’, zegt Evans.
Snel profiteren
Volgens Oracle biedt de cloud vele voordelen voor organisaties. Niet in de laatste plaats omdat het bedrijven de kans geeft zich te concentreren op de business in plaats van op de technologie. ‘Waar voorheen de producten van Oracle met een lange tussenpoos werden geupdate, kan dat nu veel sneller, waardoor klanten direct profiteren van nieuwe features en mogelijkheden’, stelt Evans.
Douwe Pieter van den Bos, enterprise architect bij Secuora, onderstreept dit. ‘Releases waren voorheen complexe trajecten waarbij downtime noodzakelijk was en vaak system integrators moesten worden ingehuurd. Nu brengt Oracle nieuwe features zo snel mogelijk naar de cloud, omdat ze daar zelf natuurlijk ook profijt van hebben. Daarmee kunnen ze namelijk weer nieuwe klanten aantrekken. Maar voor bestaande klanten biedt het grote voordelen, want de nieuwe releases zijn snel, zonder downtime,beschikbaar en al getest in een live-omgeving.’
Complexiteit terug naar leverancier
Wat Oracle met de cloud probeert te doen, is de complexiteit terugbrengen van de klant naar de leveranciers. ‘Larry Ellison zei het al eerder: de doodzone van de computerindustrie is het creeren van complexiteit’, stelt Evans. ‘Voorheen moesten klanten allerlei verschillende applicaties, platformen en infrastructureren van diverse leveranciers afnemen en dan ook nog zorgen dat al die verschillende zaken met elkaar werden geïntegreerd. Met de cloud halen we de complexiteit terug naar waar die hoort, bij de technologieleverancier, zodat de klant zich kan concentreren op zijn eigen business.’
Nieuwe markten
Klanten kunnen kiezen waar hun data staat, volgens Evans. ‘In hun eigen datacenter, in de publieke cloud, in de Oracle Cloud. En die data is eenvoudig heen en weer te verplaatsen. Het feit dat klanten hun data kunnen opslaan waar zij willen, is volgens ons iets dat ons onderscheid van andere cloudleveranciers.’ De cloud groeit en maakt de Oracle-producten beschikbaar voor organisaties waar Oracle voorheen onbereikbaar voor was. ‘70 procent van onze cloud-klanten zijn nieuw en had voorheen nog nooit zaken gedaan met Oracle.’
Het mkb blijft ook trekken voor het technologiebedrijf. Waar het al eerder de focus op het midden- en kleinbedrijf legde, maar daar toch lastig binnen kwam, lijkt met de cloud die markt wat meer binnen handbereik. ‘De cloud maakt it sneller, simpeler en goedkoper’, stelt Evans hoopvol.