Samsung heeft na een jaar meer dan tienduizend bezoekers ontvangen in zijn 'Executive Briefing Center' in Delft. Het Zuid-Koreaanse concern toont er vernieuwende oplossingen die het samen met partners heeft ontwikkeld voor de zakelijke markt. 'Het bezoek heeft onze verwachtingen overtroffen', zegt Erik Swart, directeur Samsung Business in Nederland. 'Mensen willen zelf aanschouwen wat momenteel technologisch mogelijk is om bedrijfsprocessen te verbeteren.'
Samsung opende zijn briefingcenter op 25 september vorig jaar schuin tegenover zijn hoofdkantoor in Delft, pal langs de A13. Het heeft een vloeroppervlak van 650 vierkante meter en geeft een overzicht van de zakelijke ict-oplossingen van het concern. Die ict-oplossingen worden gepresenteerd in een gesimuleerde live-omgeving zoals een vergaderruimte, winkelruimte, klaslokaal, bank, hotelkamer en een onderzoeksruimte van een ziekenhuis.
Gemiddeld komen er per maand zo’n duizend bezoekers langs. ‘Dat het storm zou lopen, hadden we niet verwacht. Er is ook veel mond-tot-mond-reclame: bezoekers gaan enthousiast weg’, zegt Erik Swart, directeur Samsung Business. ‘We moeten zelfs ‘nee’ verkopen als mensen op korte termijn langs willen komen. Afspraken moeten echt worden ingepland.’
Hoog bezoek
‘Wij zijn niet alleen onder de indruk van de getallen, maar ook van de kwaliteit van het bezoek’, vervolgt hij. ‘We hebben voldoende aanloop vanuit het bedrijfsleven en de overheid; daar zit ook hoog bezoek tussen: ministers, directeuren, chief information officers. Ict en innovatie staan tegenwoordig hoog op de beleidsagenda van bestuurders.’ Daarnaast ontvangt Samsung in zijn centrum vertegenwoordigers van ict-distributeurs en -wederverkopers, zoals Scholten Awater, die geïnformeerd willen worden over welke oplossingen in de nabije toekomst mogelijk op de markt komen voor hun eindklanten.
‘Mensen willen zich laten inspireren door technologische innovaties’, zegt Swart. ‘De veranderingen gaan tegenwoordig zo snel; dat houdt iedereen bezig. Bezoekers willen weten wat de voor- en nadelen zijn van nieuwe technologie, zoals big data en internet of things (IoT). Daarin proberen wij een rol van betekenis te spelen. De mogelijkheden ervan laten we in ons democentrum zien. We hebben bijvoorbeeld een schoollokaal met oplossingen voor e-learning ingericht in samenwerking met Noordhoff en discussiëren over het nut en de noodzaak ervan.’
Naast het onderwijs toont Samsung in het democentrum nieuwe mogelijkheden op onder meer het gebied van werkplekken, de zorg, de detailhandel, de financiën en de reiswereld. Bij binnenkomst krijgt de bezoeker al direct te maken met nieuwe technologie, nadat een automatische garderobe de aangeboden jas efficiënt verwerkt en ophangt. Een technologisch snufje dat wel iets wegheeft van een taperobot en qua werking enigszins vergelijkbaar is met een volledig computergestuurde parkeergarage.
Geen lab-functie
Swart benadrukt dat alle getoonde oplossingen commercieel haalbaar en beschikbaar zijn. ‘Ons democentrum is niet bedoeld als laboratorium voor het houden van experimenten. We bieden er samen met partners een honderdtal oplossingen die geleverd kunnen worden, indien nodig aangepast op de wensen van de klant. En ja, er zit voor ons dus ook een commercieel belang aan. Zo zullen toepassingen die veelbelovend ogen, maar waar toch geen vraag naar is, weer uit het democentrum verdwijnen. Sowieso is de opzet dynamisch: regelmatig gaan er demo’s weg en komen er nieuwe bij.’
Op basis van wat er onder klanten aan ict-vraagstukken leeft, wordt nagedacht over nieuwe oplossingen. Ook vinden er regelmatig sessies plaats met het hoofdkantoor in Zuid-Korea over welke innovaties getoond kunnen worden aan klanten. Belangrijke partners voor Samsung zijn onder meer Cisco, Intel, Vmware, Citrix en Microsoft. Maar Samsung werkt ook met kleinere en lokale partijen én met branchespecifieke partners, zoals buurtgenoot Exact. ‘Wij hebben bijvoorbeeld Seap lopen: ‘Samsung Enterprise Alliance Program’, een portaal voor partners en ontwikkelaars. Die laatste groep kan er bijvoorbeeld toegang krijgen tot api’s waardoor ze mobiele toepassingen kunnen ontwikkelen die aansluiten op onze verschillende platforms’.
Belangrijk in de ogen van Swart is dat ze toegevoegde waarde voor klanten bieden in samenhang met de producten van Samsung. Zelf levert het Zuid-Koreaanse concern vooral hardware, zoals schermen, smartphones, tablets en printersystemen, maar ook solid state discs (ssd’s), klimaatbeheersingssytemen en medische toepassingen. ‘In Europa leveren we alleen geen led-verlichting. Dat is een specifieke markt waarop Samsung goed draait in Azië, maar het in Europa te lastig had.’
Minder legacy
Het democenter in Delft is niet de enige showroom van Samsung. Ook elders in de wereld zijn diverse ruimtes ingericht met innovaties. De democentra fungeren tevens als uithangbord voor de zakelijke activiteiten van het elektronica- en ict-concern. Sinds maart van dit jaar zijn deze gebundeld in de aparte divisie Samsung Business. Directeur Swart, die in Nederland zo’n zeventig man onder zijn hoede heeft, is er blij mee. ‘Een aparte tak biedt ons de gelegenheid om ons beter te onderscheiden. De lat ligt hoog: Samsung zet vol in op de zakelijke markt en heeft de ambitie om in 2020 een omzet van vierhonderd miljard dollar te behalen, waarvan een kwart uit zakelijke activiteiten.’
‘Een sterk punt van Samsung is dat het in vergelijking met concurrenten minder ballast heeft van oudere spullen’, vervolgt hij. ‘Omdat we pas een paar jaar geleden zijn ingestapt op de zakelijke markt hebben we die erfenis niet. Daardoor zijn we in staat om met ons portfolio sneller in te springen op nieuwe behoeften in de markt.’
CeBIT 2015
De divisie Samsung Business presenteerde zich in Europa voor het eerst op de CeBIT, afgelopen maart in Hannover. Daar vertelde Lee Epting, vice president Enterprise Business Team Europe, dat het concern de komende jaren wil accelereren op de zakelijke markt. Zij ziet grote groeimogelijkheden liggen op het gebied van IoT voor zakelijke gebruikers. ‘Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat 60 procent van de IoT-aankopen door bedrijven wordt gedaan en 90 procent van de IoT-services zakelijk gerelateerd zijn.’
Het streven van Samsung is dat in 2017 90 procent van de eigen producten IoT-enabled zijn en in 2020 100 procent. Daarnaast werkt het concern aan een IoT-ecosysteem, waarbij ontwikkelaars en partnerbedrijven gemakkelijk kunnen aansluiten. Verder werkt Samsung aan big data-initiatieven, clouddiensten en mobiele oplossingen én aan de versterking van zijn Knox-platform voor veilig en zakelijk mobiliteitsmanagement. Het concern biedt bijvoorbeeld een oplossing om door middel van slimme videomuren in paskamers klanten de gelegenheid te bieden om vanuit verschillende hoeken zien hoe kleding staat. Ook heeft het een cloudprintdienst waarbij documenten en printers gemakkelijk te beheren zijn en verkoopt het aan luchthavens speciale displays die actuele reisinformatie voor passagiers weergeven.
Een ander voorbeeld is weer voor ziekenhuizen. Daar kunnen de chronische hartcondities van patiënten door het koppelen van Samsung Galaxy-apparaten en de draadloze Bodyguardian-hartsensor continu worden bewaakt. ‘Op allerlei mogelijke manieren bekijken we hoe we de werkplek- en klantomgevingen kunnen verbeteren door middel van technologie’, stelt topvrouw Epting.
Verhuizing
De Nederlandse vestiging van Samsung Electronics Benelux verhuist naar Schiphol. Alle Samsung-onderdelen, inclusief het Executive Briefing Center, die nu nog op twee locaties in Delft gevestigd zijn, gaan voor de zomer van 2016 over naar een nieuwe locatie op Schiphol.