De laptop blijft op de zakelijke markt het belangrijkste apparaat bij mobiel gebruik: in de Benelux maakt 92 hier gebruik van. Dit is hoger dan een pc op (thuis)lokatie (54 procent) of tablet (26 procent). Hybride apparaten, zoals convertibles of detachables, zijn nog maar net op de markt en wordt door 10 procent van de werknemers gebruikt. Ook de smartphone is in de zakelijke markt belangrijk geworden: 68 procent maakt hier gebruik van. Zo blijkt uit het onderzoeksrapport Market Dynamics dat in opdracht van Panasonic Computer Product Solutions is gehouden onder 2650 zakelijke inkopers en gebruikers in tien Europese landen.
Europese werknemers zien de laptop als het meest productieve apparaat (48 procent), gevolgd door hybride apparaten – laptops met afneembaar scherm (tablet) – (27 procent), tablets (15 procent) en smartphones (8 procent). Maar volgens de onderzoekers kunnen hybride apparaten de laptop van de troon stoten. Jan Kaempfer, general manager of marketing bij Panasonic Computer Product Solutions: ‘Deze apparaten beantwoorden met hun uitgebreidere functionaliteit en flexibiliteit steeds meer aan de hedendaagse behoeften van zakelijke gebruikers. Wij verwachten dat deze apparaten in de komende jaren een sterke positie in de markt krijgen.’
Voor nu maakt 10 procent gebruik van een hybride apparaat. Zakelijke gebruikers zullen deze apparaten sneller in gebruik nemen wanneer deze beschikken over betere software (47 procent), een langere accuduur hebben (37 procent) en betere prestaties leveren (34 procent). Als medewerkers in de toekomst slechts één apparaat mogen gebruiken, kiest 33 procent voor een hybride apparaat. Dit is slechts een procent lager dan de laptop (34 procent). De werknemers zullen in de komende jaren afstand nemen van de tablet (14 procent), smartphone (8 procent) en pc (7 procent).