Directeur Dell Nederland, Jeannine Peek is enthousiast over het plan van Dell om EMC over te nemen. Tijdens het Dell World congres in Texas kijkt ze vooruit op de samensmelting van de bedrijven en gaat ze in op de stand van zaken binnen de Nederlandse organisatie.
Wat was je eerste reactie toen je hoorde dat Dell voor 67 miljard dollar EMC wil overnemen?
Nou, dat waren er eigenlijk twee. Ik dacht aan de ene kant. Wat een mooi bedrijf met mooie technologie. We hebben in het verleden veel met ze samengewerkt. Dus toen het bod voor de overname bekend werd, was ik meteen enthousiast. Maar de integratie van beide bedrijven is wel een uitdaging. We hebben de afgelopen jaren veel bedrijven overgenomen en hebben daardoor veel ervaring met de integratie van die bedrijven in onze organisatie. De omvang van EMC is vele malen groter.
Wat zijn de grootste kansen van Dell/EMC op de Nederlandse markt?
Volgens mij ligt de kracht vooral in de combinatie van beide bedrijven. Klanten krijgen een completer aanbod van diensten en producten. Ze krijgen de beschikking over end-to-end-oplossingen. Ik merk dat klanten het aantal leveranciers wil beperken. Nu kunnen ze bij één partij terecht. Dell is georganiseerd rondom divisies voor software, client solutions, datacenters en services. De producten en diensten van EMC zullen terugkomen in al onze divisies.
Dell zet in op security, is die boodschap al geland bij klanten?
Bij iedereen die met ict werkt is beveiliging een prioriteit geworden. Cio’s maken zich zorgen om aanvallen, DDoS, hackers en andere dreigingen. Ik denk dat we steeds meer worden gezien als een securityleverancier. Zeker na de overname van Quest Software en SecureWorks. Of het nu gaat om endpointsecurity, encryptie, toegangsbeveiliging of security in de backoffice, security loopt als een rode draad door al onze divisies en producten heen. Er is dus geen aparte tak voor.
Dell Nederland is vooral een verkooporganisatie. Worden er vandaag de dag andere eisen gesteld aan jullie mensen?
Het verkooptraject is veranderd. De afhankelijkheid van ict is steeds groter en ict-vraagstukken kunnen behoorlijk complex zijn. De verkoper van nu moet de klantvraag kunnen vertalen naar een oplossingsrichting. We leveren niet zomaar oplossingen, maar gaan eerst met onze zakelijke klanten in gesprek. Via bijvoorbeeld workshops wordt helder wat de ict-behoeften precies zijn.
Verkopers krijgen dus veel meer een adviserende rol?
Een verkoper die de specs van een server opsomt, daar kom je niet mee weg. Een klant moet ook weten wat hij met die oplossing kan. Als het technisch diepgravend wordt, kunnen we een specialist of expert bijschakelen.
Een verkoper die de specs van een server opsomt, daar kom je niet mee weg. Een klant moet ook weten wat hij met die oplossing kan. Als het technisch diepgravend wordt, kunnen we een specialist of expert bijschakelen.
Heeft dat ook gevolgen voor de mensen die jullie aannemen?
We zijn een populaire werkgever en hebben vaak veel reacties op een vacature. Maar het is de uitdaging om uit die grote groep die ene aanwinst te vinden. We leggen de lat hoog. Daarbij is technische kennis belangrijk. Maar goed kunnen luisteren en advies geven is zeker zo belangrijk als ict-skills.
We zijn een populaire werkgever en hebben vaak veel reacties op een vacature. Maar het is de uitdaging om uit die grote groep die ene aanwinst te vinden. We leggen de lat hoog. Daarbij is technische kennis belangrijk. Maar goed kunnen luisteren en advies geven is zeker zo belangrijk als ict-skills.
[…]Ik merk dat klanten het aantal leveranciers wil beperken. Nu kunnen ze bij één partij terecht[…]
Als de interne integratie en samenwerking tussen verschillende onderdelen niet lekker lopen dan heeft de klant niks aan een grote leverancier. Ze zoeken snel een leverancier die flexibel met de klant meebeweegt.
Dat zijn erg verschillende culturen. Wordt een puinhoop!!!