'ICT. maar dan voor mensen. ' Die slogan voert ict-dienstverlener Ordina sinds 2013 onder de bedrijfsnaam. Dat was het jaar waarin de dienstverlener zijn veertigjarige bestaan vierde. Directeur Stépan Breedveld benadrukt dat de samensmelting van mens en ict nu echt vorm begint te krijgen. Hij spreekt van 'de humanisering van ict.'
‘Door waerables en sensoren komt ict steeds dichter bij de mens te staan. Dat is een compleet andere dynamiek vergeleken met het verleden. In het jaar 1985 toen ik als computeroperator een rekencentrum binnenliep, draaide alles om wat er zich daar op die plek afspeelde’, herinnert hij zich.
Breedveld schets tijdens de Ordina Open Innovatiedag op het hoofdkantoor in Nieuwgein hoe zijn werkveld is veranderd. ‘Een ict-bedrijf draait nog steeds voornamelijk om technologie, maar ook zaken als sociologie en psychologie zijn steeds belangrijker. Daar komt bij dat de snelheid waarmee ontwikkelingen en innovaties plaatsvinden enorm zijn veranderd ‘Samen met onze klanten kijken hoe we nieuwe ontwikkelingen en technologieën zoals Google Glass en Block Chain kunnen inzetten.’
‘Dat tempo zorgt ook voor veranderingen binnen de organisatie, Vroeger werkte bij ons programmeurs die een leven lang in Cobol werkte. Een Java-programmeur moet zich vandaag de dag steeds vaker omscholen.’
Groeidiamanten
In het halfjaaverslag heeft zijn bedrijf een aantal groeidiamanten. gedefinieerd, waarmee Ordina samen met klanten experimenteert met slimme toepassingen die waarde toevoegen aan hun business. Het gaat hierbij om onder meer smart technologies, waar met behulp van wearables, virtual reality, robotica en augmented reality toegepaste oplossingen worden ontwikkeld. Relaties met universiteiten, start-ups en kenniscentra worden verder onderzocht en verdiept om co-creatie te bevorderen.
Breedveld: ‘Het leveren van toegevoegde waarde en innovatie wordt belangrijker dan mankracht. Het platte model van leveren van mankracht, waarvoor dienstverleners in het verleden werden ingezet verdwijnt. Werk verschuift van de achterkant naar de voorkant. We zien steeds meer klanten vragen om het bouwen van mobiele apps en het beheer van ict wordt steeds meer geautomatiseerd.’
Ook vindt steeds meer standaardisatie van apps plaats. ‘We helpen klanten bij die transitie en voorzien hen van interfaces naar bestaande legacy. Door Agile zijn projecten ook steeds korter van duur en kleiner in omvang.’
Banen verdwijnen
De organisatie is in beweging om aan te haken op nieuwe trends. Daarbij wordt soms ook afscheid genomen van personeel. Eind juni 2015 kondigde Ordina een besparingsprogramma aan die structureel zes miljoen euro per jaar moet opleveren. Tijdens de halfjaarcijfers van 2015 meldde de dienstverlener dat het programma op koers ligt en is bijgesteld naar acht miljoen euro per jaar. Daarbij wordt niet uitgesloten dat er banen verdwijnen. Ook daar raakt ict de mens.