De gemiddelde consument die in 1990 gebruik maakte van het internet had dan misschien nog geen weet van de impact die connectiviteit op ons dagelijks leven zou hebben, vooraanstaande technologen zagen het wel aankomen.
Terugkijkend, kan de transformatie worden samengevat in drie golven van informatietechnologie, zoals beschreven in het Harvard Business Review artikel: “How Smart, Connected Products Are Transforming Competition”. De eerste it-golf vond plaats in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw en had betrekking op de automatisering van losstaande activiteiten in de waardeketen, zoals orderverwerking, betalingen, computergesteund ontwerpen (cad) en productiebesturing. Met de komst van het internet in de jaren tachtig en negentig tekende de tweede it-golf zich af.
De eerste twee golven brachten enorme winst in productiviteit en economische groei met zich mee voor de maakindustrie. Terwijl de waardeketen werd getransformeerd, bleven de producten zelf grotendeels hetzelfde.
Integraal onderdeel
Nu, in de derde golf, wordt it een integraal onderdeel van het product zelf. Ingebouwde sensoren, processoren, software en connectiviteit, in combinatie met een ‘product-cloud’ waar gebruiksgegevens worden opgeslagen en geanalyseerd, en sommige applicaties draaien, zijn verantwoordelijk voor drastische verbeteringen in de functionaliteit en prestatie van producten.
Met elke nieuwe golf van technologische innovatie, wint it aan belang als katalysator voor bedrijven om ‘first-mover’ voordelen, operationele winst en concurrentievoordeel te behalen.
Als bedrijven deze derde golf echt in hun voordeel willen gebruiken met slimme, ‘connected’ producten, dan moeten cio’s hun horizon verbreden, specifiek op twee cruciale gebieden: beheer van productgegevens en security. Cio’s die dat beheersen zullen in de beste positie zijn om een meer strategische rol in hun organisatie te hebben en om IoT met succes in te zetten.
De taak van de cio strekt tegenwoordig verder dan enkel het implementeren van de benodigde slimme, ‘connected’ technologie. Hij of zij is ook een belangrijke sparring partner voor de engineering- en andere afdelingen wat betreft het ontwikkelen van de volledige bedrijfsstrategie voor slimme ‘connected’ producten.
Dit houdt in dat systemen en processen ingevoerd moeten worden om reusachtige volumes aan productgegevens te beheren, beveiligen en toegankelijk te maken voor alle afdelingen. Het doel is om inzichten naar boven te halen waarmee uiteindelijk meer waarde voor klanten en concurrentievoordeel voor het bedrijf gecreëerd kan worden.
Stel je de visie en het leiderschap eens voor die hiervoor nodig is binnen de uitbreidende rol van de cio. Ze moeten niet alleen een antwoord hebben op de veranderende it-behoeften van vandaag, maar ook al voorbereidingen treffen voor de bredere veranderingen die er nog aankomen in het ‘internet of things’ .
Terwijl de gemiddelde consument ook nu nog maar een glimp opvangt van hoe ons leven kan veranderen als gevolg van deze derde golf van it, zien technologen, en vooruitziende cio’s met hen, deze ontwikkelingen wederom al aankomen.
Ik zie dat minder positief. Met IoT zullen de uitwassen aan bespioneren nog verder toenemen. Voorts kunnen we niet toelaten dat “algoritmen” bepalen hoe ons leven vorm krijgt, kijk daarvoor eens bij http://heelhollandtransparant.nl/
Beter kritisch blijven.
Eindelijk wordt de computer na 50 jaar (weer!) een real world, real time instrument ipv een voornamelijk administratief/procedureel hulpmiddel. En ja, het zal nog heel wat vragen van CIO’s en CEO’s om een adequate visie te ontwikkelen op deze veranderingen.
IoT is in zijn huidige hoedanigheid een trojaans paard wat tot nog meer sociale erosie gaat lijden.
Kijk maar naar hoe mensen tegenwoordig geleefd worden door hun smartphone. Relaties die op de klippen lopen omdat turen naar een 5″ scherm belangrijker lijkt te zijn geworden dan in de ogen van je partner.
De uitdaging is juist om IoT dusdanig te omarmen dat het een toevoeging is aan de samenleving ipv een afbreuk daarvan. En dat begint dan al vaak bij het je niet gek laten maken door de commercie om je op te laten jagen om onbezonnen aan een avontuur te beginnen voordat je precies weet wat je niet wilt.