De Nederlandse Omroep Stichting (NOS) bood zijn website gisteren enkel mobiel aan bij de eigen medewerkers. Deze ‘Mobile Only Day’ was het initiatief van eindredacteur online Gerard de Kloet. Hij kreeg het idee van een soortgelijke actie van de New York Times. De NOS wilde zijn medewerkers met deze actie bewust maken van de ervaringen van mobiele gebruikers.
Op maandagochtend 12 oktober 09.00 uur ontvingen alle NOS-medewerkers een mailtje met de mededeling dat de website een uur later enkel nog mobiel te bezoeken zou zijn. Medewerkers die om 10.00 uur de website via hun laptop of desktop wilden bezoeken, kregen een melding te zien, waarin werd aangegeven dat de website de rest van de dag enkel nog mobiel, via een smartphone of tablet, te bezoeken was.
Eindredacteur online Gerard de Kloet, die met het idee kwam, legt uit dat de actie te maken had met de recente update van de NOS-app. ‘Eerder werden de video’s, afbeeldingen en tabellen in de app nog bovenaan getoond, maar nu staat dit tussen de tekst in.’ Volgens De Kloet is het belangrijk dat medewerkers zich er bewust van zijn dat de meerderheid van de gebruikers de website mobiel bezoekt. ‘Medewerkers moeten daarom weten welke ervaringen de mobiele gebruiker heeft en hoe zij daar in hun werk rekening mee kunnen houden.’ Een dag lang zelf de mobiele website gebruiken is volgens hem dan ook een goede manier om je in de mobiele gebruiker te verplaatsen.
NOS-medewerkers wisten pas op de dag zelf dat de website niet via de desktop te bezoeken zou zijn. Ze reageerden volgens De Kloet dan ook een beetje verrast. ‘Ze vonden het een leuk initiatief, maar in de loop van de dag kwam ook het ongemak wel naar boven. Wanneer mensen iets willen opzoeken op de website, bijvoorbeeld in het archief, dan gaat dat toch wat makkelijker via de computer.’
Gevolgen voor proces
De Kloet denkt dat het voor alle organisaties geldt dat de meerderheid van de gebruikers de website mobiel bezoekt. ‘Een dergelijke Mobile Only Day kan voor alle organisatie dus werken.’ Wanneer organisaties dit ook willen doen, doen zij er wel goed aan om met een aantal dingen rekening te houden, zegt De Kloet. ‘Denk na over de gevolgen van een dergelijke actie. De meeste voorbereidingstijd zat bij ons bijvoorbeeld in het plannen van het moment. Zoiets moet geen problemen opleveren voor de afdelingen.’
Voor de NOS was het bijvoorbeeld niet handig een Mobile Only Day te plannen op een dag waarop groot nieuws wordt aangekondigd. ‘Zoals vandaag, met de bekendmaking van de resultaten van het onderzoek naar de ramp met vlucht MH17’, aldus De Kloet. Hij had dan ook wel een plan B voor als er gisteren ‘breaking news’ was geweest. ‘In dat geval was de website in één klik weer gewoon via de computer bereikbaar geweest voor ons.’ Hij adviseert andere organisaties dan ook goed na te denken over wat een dergelijke actie kan betekenen voor de processen.
Daarnaast is het volgens hem goed om na te denken over de manier waarop je dit aan de medewerkers aankondigt. ‘Wij hebben onze medewerkers hiermee overvallen, maar ook dat past niet bij elke organisatie.’
Herhaling
De Kloet denkt dat ze nog wel een keer met een actie de aandacht willen vestigen op de mobiele gebruikerservaring. ‘Maar dat doen we dan wel op een andere manier. Als je deze actie herhaalt, denk ik dat het effect namelijk minder groot is.’