Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de teloorgang van computerretail.
De fysieke computerwinkel gaat ten onder. Dat is al vaker geroepen en zelfs al vaker gebeurd. Maar de ene doorstart na de andere heeft uiteindelijk niet tot echte heropleving geleid. Ook de inlijving van kleinere ketens levert niet de benodigde schaalgrootte op om te overleven.
De Bas Group, eigenaar van winkelketens Dixons, iCentre en MyCom, is de zoveelste die deze harde realiteit onder ogen moet zien. De afgelopen twee jaar is de moeizaam bijeen gesprokkelde winst van de voorgaande jaren weggevaagd. De fysieke winkel waar je exclusief computers – laat staan onderdelen ervoor – koopt, is niet meer van deze tijd. Jammer, maar waar. Wat vind jij?
Nu moet ik zeggen dat het al even geleden is dat ik een PC in een winkel gekocht heb, maar mijn ervaringen uit het verleden met winkels zoals genoemd is dat ze weliswaar PC’s en randapparatuur verkopen, maar dat de gemiddelde verkoper die er stond weinig meer kon dan voorlezen wat er in de brochure al te lezen was.
Pascal wat verwacht je nu als je bij Dixons binnen loopt ?
Alternate in Ridderkerk. Dat is een computerzaak die nog toekomst heeft. De verkopers weten waar ze het over hebben, zowel consumenten als bedrijven kopen er. Als ik advies nodig heb rij ik bij hun langs.
Voor de andere computerwinkels ben ik het eens met de schrijver. verkopers hebben geen idee waar ze het over hebben, de dorpscomputer zaakjes hebben vergeelde doosjes van videokaarten uit 2005 in de etalage staan en de enigen die er iets aan hebben zijn ouderen die er geen verstand van hebben of hobbyisten die geen zin hebben om online te bestellen. De middenmoot waar het geld te halen valt koopt bij apple of dell of ergens anders online.
Ik heb echt weleens wat gekocht in een kwaliteitswinkel zoals Informatique. Maar vaker werd het gewoon de coolblue. Een winkel zonder online lijkt me volledig kansloos, maar met kan het in sommige gevallen voor nu nog wel werken. Tablets e.d. zijn zo generiek dat je ze niet per se in een winkel hoeft te kopen en PC’s gaan makkelijk vijf jaar mee. Dat gezegd hebbende…..
Zowel online als offline vind ik het *lastig* om een computer te kopen!
Ik hou niet van maatwerk, maar ik heb wel wensen als “het ding moet stil zijn en blijven”, daarnaast wil ik standaard een SSD. Dat is nog vrij lastig kan ik je vertellen, want vaak wordt SSD als premium gezien en is meteen ook de rest een stuk duurder.
Wil ik privé een gamer-pc (geen tijd voor, dus niet nodig) dan is deze weer vaker gericht op performance, terwijl pc’s bij mij 24/7 aanstaan en niet alleen stil moeten zijn, maar ook geen stroom vreten.
Bij laptops is het nog lastiger. En ga je dan naar maatwerk, dan wordt het ineens weer een heel gedoe om het goed samen te stellen.
Het is dus niet alleen de winkel die niet goed voelt, maar ook online zijn er nog voldoende verbeterpunten.
Misschien moeten ze het gaan zoeken in toegevoegde waarde? Standaard 5 jaar garantie en servicedesk in de winkel waar je direct en kostenloos wordt geholpen? En ja, ik weet dat je dan allerlei klanten krijgt met de meest onnozele problemen maar hierdoor kun je jezelf wel onderscheiden. Het is maar een idee
Er zijn voldoende computerwinkels die een meerwaarde bieden. Een aantal mensen hebben er al een aantal genoemd (PC-Dokter is er ook een).
Dat zijn geen dozenschuivers die perse een Windhoos OS op je PC leveren, maar mensen met verstand van zaken.
Geen winkels die in superdure winkelpanden aan de hoofdstraat van een grote stad zitten, maar bijna buurtwinkeltjes.
Geen overdreven grote moedermaatschappij erboven die voornamelijk stuurt vanaf een Excelsheet de boel proberen te bestieren.
Als ik de redenatie van de schrijver volg zijn ook alle boekhandels (je weet wel: met papieren boeken in de etalage) ten dode opgeschreven.
Dat weinig lezers van Computable een pc-winkel binnenlopen en vooral online bestellen (doe ik ook) is logisch, maar niet representatief. Mijn vrouw wil nu ook een nieuwe laptop, met als enige criterium: glanzend wit, niet matglans :). Helaas, dat kan ik online niet beoordelen, dus dat wordt een bezoekje aan de Media Markt.
Ik heb bij Paradigit niet het idee dat die van niks weten en alles van de brochure aflezen. Naar mijn idee veel kennis in huis. Altijd goede en duidelijke voorlichting, ook als je besluit even te wachten met een aankoop. Ook dan blijven ze altijd vriendelijk en beleefd. Dan kom je uiteindelijk vanzelf terug want ook de service speelt bij mij een grote rol. Volgens mij heeft die tent nog wel degelijk toekomst.
Pro tip:
Als je meldt dat je op zoek bent naar een nieuwe computer voor Linux en de verkoper kijkt moeilijk of draait het hoofd, dan kun je linea recta de winkel uit lopen.
Ik stel wel mijn eigen computers samen. Desktop PC’s koop ik in onderdelen op basis van 1. prijs en 2. beschikbaarheid. Is er een onderdeel on-line niet goedkoper of niet tijdig verkrijgbaar, ga ik graag naar een winkel.
Voor standaard zaken, zoals tablets, smartphones, Intel Nuc, switches etc. ga ik naar de goedkoopste partij. En of dat nou een winkel is of on-line, vind ik niet spannend.