Steeds meer dienstverleners zetten in op een integraal dienstenportfolio, waardoor je klanten beter van dienst kunt zijn. Vanuit zo’n portfolio worden de procesketens binnen zorgbedrijven, ondersteund door ict-diensten, geanalyseerd, her-ontworpen en opnieuw ingericht. Volgens Conclusion en Parnassia Groep zijn dit twee belangrijke ontwikkelingen die het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden. Eugene Reijgersberg, concerndirecteur van Conclusion, en Fred Hoekstra, directeur ict van Parnassia Groep, vertellen over de ontwikkelingen op de Nederlandse ict-markt en de belangrijkste ontwikkelingen binnen hun organisaties.
Het afgelopen jaar richtte zakelijk dienstverlener Conclusion zich op het ontwikkelen van nieuwe totaalconcepten, zoals het Smart Retail Center, het Smart Human Resource Center en Services Centers om klanten in de breedte (digitaal) te transformeren. ‘Hier hebben wij ons altijd samen met onze klanten op gericht’, vertelt Eugene Reijgersberg. ‘Daarnaast ligt onze focus altijd op het aanbieden van ict-diensten as a service en op het voorop blijven lopen in de verschillende technische disciplines binnen ons vakgebied.’
Ook het positioneren van de serviceline Data & Integratie Services is een belangrijke ontwikkeling van het afgelopen jaar, meent Reijgersberg. ‘Om aan de toenemende vraag naar informatie en nieuwe functies binnen organisaties te blijven voldoen, zal integratie in de breedste zin van het woord een centrale rol gaan spelen in de informatiehuishouding en ict-ontwikkelingen van onze klanten.’
DNA van de zorg
Bij ggz-instelling Parnassia Groep, partner van Conclusion, vormt de ict-organisatie steeds meer het DNA van de zorg, meent Fred Hoekstra, directeur ict bij Parnassia Groep. ‘De kerngedachten hierbij zijn ten eerste dat we datgene leveren wat waarde toevoegt bij het bieden van herstelgerichte zorg. Ten tweede willen we zorgen voor continue stijging van de kwaliteit van dienstverlening en, waar mogelijk, onnodige kosten voorkomen.’ Volgens Hoekstra wordt dit gerealiseerd door een combinatie van cultuurverandering (zoals kernwaardes en gedragsprincipes), procesbeheersing en –vereenvoudiging (primair ITIL en LEAN) en tot slot visieontwikkeling in de zorg.
Clouddiensten
Volgens beide partijen heeft er het afgelopen jaar een sterke ontwikkeling en professionalisering van clouddiensten plaatsgevonden in de Nederlandse ict-markt. Volgens Hoekstra ontstaan hierdoor mogelijkheden om de samenstelling van diensten en ketens van ict-diensten op een andere manier in te richten. En zo ziet Reijgersberg bijvoorbeeld dat klassieke leveranciers, zoals Microsoft en Oracle, ook met dienstenportfolio’s op de Nederlandse markt komen. Daarnaast merken zij dat zowel klanten als leveranciers steeds vaker partijen zoeken die een gezamenlijke resultaatverplichting aan durven te gaan. En dat verschillende samenwerkingsmodellen tussen partners worden opgezet om de klant optimaal te bedienen, in plaats van als partij te trachten alles alleen te doen.
ICT in de zorg
De komende jaren ziet Hoekstra grote veranderingen ontstaan in de samenwerkingsmodellen ‘Ik verwacht dat er steeds meer vriendschappelijke verdienmodellen ontstaan. Hierbij leveren (zorg)partners en leveranciers toegevoegde waarde op basis van co-creatie en vanuit een gezamenlijk belang.’ Daarnaast verwacht hij binnen de zorg de eerste echte ontkoppeling van applicatie en informatie waardoor versnelling in innovatieve oplossingen tot stand kan komen. Hoekstra stelt ‘Je ziet daarbij ook dat eigenaarschap van informatie verschuift. Zo zal bijvoorbeeld de patiënt eigenaar worden van het eigen dossier. Door het slim combineren van beschikbare zorgkennis en behandelinformatie met innovatieve oplossingen zoals smartwatches en biosensoring, zie ik veel mogelijkheden ontstaan voor zorgpredictie, -preventie en -reductie.’
Robotisering, IoT en DevOps
Reijgersberg heeft wel een aantal verwachtingen voor het komende jaar. Zo denkt hij dat automatisering van ict, of robotisering, zich verder zal ontwikkelen. ‘Dit enerzijds om ict goedkoper te maken, maar ook om het minder foutgevoelig en tijd- en mensonafhankelijk te maken.’ Daarnaast denkt hij dat het Internet of Things en The Next Reality door producten als Microsoft HoloLens, Google Glass en Oculus Rift, steeds dichterbij komt. ‘De afstand tussen de klassieke en de door ict gedreven middelen en zaken om ons heen wordt steeds kleiner.’
Verschuivingen
Niet alleen in de algemene ict-markt maar ook binnen Conclusion en Parnassia Groep gaat de komende tijd veel gebeuren. Zo zal het Conclusion-serviceconcept van managed service naar business process outsourcing (bpo) verder in de markt gezet worden, vertelt Reijersberg. Daarnaast gaat Conclusion samen met de oprichters APG, Provincie Limburg en de Universiteit Maastricht, aan de slag met de opbouw van de Smart Service Campus in Heerlen. Ook Parnassia Groep beweegt mee in de genoemde ontwikkelingen van ict in de zorg. Hoekstra: ‘De ict verschuift nog verder naar de zorg: ict is niet langer een cost-center, maar draagt direct bij aan beter herstel.’
Parnassia en Conclusion zijn samen in staat te transformeren naar nieuwe organisatievormen en samenwerkingsmodellen die gebaseerd zijn op kwaliteitsverbetering, verhoging van continuïteit en innovatie waarbij de flexibilisering van kosten centraal staan.