Steeds meer bedrijven zetten zich in om kinderen te leren programmeren. Het aantal Nederlandse bedrijven dat deelneemt aan de codeweek, een initiatief voor programmeerlessen op basisscholen en in de brugklas, is verdubbeld van zestien naar 32 deelnemers. Dat meldt CodePact dat de activiteiten die van 10 tot 17 oktober 2015 gehouden worden, ondersteunt.
CodePact is een samenwerkingsverband tussen overheid en bedrijfsleven, dat de ambitie heeft om vierhonderdduizend Nederlandse kinderen te leren programmeren. Het is op zijn beurt weer onderdeel van de StartupDelta, een publiek, private samenwerking om Nederland op de kaart te zetten als vestigingsplek voor start-ups.
Ronilla Snellen, programmamanager van CodePact: ‘Op dit moment is er een groot tekort aan talenten met programmeerkennis, waardoor bedrijven en start-ups worden geremd in hun groei. De doelstelling van CodePact is om daar in de toekomst verandering in te brengen door kinderen uit bovenbouwgroep 8 en de brugklas vaardigheden die horen bij de 21-ste eeuw bij te brengen en ze klaar te stomen voor de arbeidsmarkt van de toekomst.’
Op 10 oktober 2015 sluiten 3Dkanjers, Accenture, Bol.com, CEDgroep, Code Avengers, CodeCult, Connectis, Cubiss, Girls love to Code, IT Randsteden, Kabelnoord, Makerschool, Quest, SIDN fonds, Squla en Ziggo zich aan bij het initiatief.
Apps bouwen
CodePact werd in mei 2015 tijdens het Onderwijsfestival door StartupDelta geïnitieerd. Op dat moment verbonden Bomberbot, Codeforsu, CodeUur, ECP, gemeente Amsterdam, Google, IBM, Inspiring Fifty, Like to Share, Microsoft, Malmberg, NederlandICT, Oracle, Q42, Randstad en VHTO zich al aan het initiatief.
De deelnemers organiseren verschillende initiatieven om kinderen kennis te laten maken met coderen en programmeren, zoals apps bouwen, voorbereidingen op het onderwijs van de toekomst en innovatiewedstrijden.
Onderdeel curriculum
‘Het liefst zien we dat programmeren een onderdeel wordt van het curriculum van het Nederlandse basisonderwijs’, ligt Snellen toe. In het Verenigd Koninkrijk is dat al het geval, en in Finland is programmeren vanaf 2016 onderdeel van het basisonderwijs. Het is belangrijk dat Nederland deze voorbeelden zo snel mogelijk volgt om te voorkomen dat de leerlingen van nu straks de aansluiting op de internationale arbeidsmarkt missen.’
Met de uitbreiding van het aantal bij CodePact aangesloten partners heeft het samenwerkingsverband nu de middelen om 250.000 kinderen te leren programmeren. De ambitie is om ten tijde van het wereldwijde Hour of Code op 10 december 2015 vijftig CodePact-partners te hebben, en daarmee de capaciteit om vierhonderdduizend kinderen klaar te stomen voor de arbeidsmarkt van de toekomst.
Microsoft
Eén van de deelnemers van de Codeweek is Microsoft. Dat bedrijf zet een robot in om kinderen te leren programmeren. Ongeveer honderd kinderen van het personeel van Microsoft Nederland krijgen 13 oktober 2015 programmeerles. Tijdens een workshop coderen op het kantoor bij Schiphol krijgen ze les in Code.org, TouchDevelop en coderen met een robot. Het softwarebedrijf wil op die manier de aandacht vestigen op de Codeweek. Tijdens dat landelijke evenement voor basisscholen worden allerlei workshops voor digitale vaardigheden en programmeerles georganiseerd.
Microsoft Nederland draagt honderdduizend dollar bij aan CodePact. In het opinie-artikel ‘Elk bedrijf is straks een softwarebedrijf’, wijst Microsoft-directeur innovatie Marcel Timmer op het belang van meer aandacht voor ict-lessen in het basisonderwijs.
Deelnemers
De volgende bedrijven en organisaties hebben zich nu verbonden aan CodePact: 3Dkanjers, Accenture, Bol.com, Bomberbot, CEDgroep, Code Avengers, CodeCult, Codeforsu, CodeUur, Connectis, Cubiss, ECP, gemeente Amsterdam, Girls love to Code, Google, IBM, Inspiring Fifty, IT Randsteden, Like to Share, Kabelnoord, Makerschool, Malmberg, Microsoft, NederlandICT, Oracle, Q42, Quest, Randstad, SIDN fonds, Squla, VHTO en Ziggo