Artsen willen graag investeren in eHealth, maar lopen tegen een aantal terugkerende ict-problemen aan. Zo is de uitwisseling van patiëntinformatie buiten de praktijk of zorginstelling vaak lastig en is het moeilijk om een technische koppeling tussen een online dienst en het eigen informatiesysteem te maken. Bovendien zijn de systemen vaak niet gebruiksvriendelijk, werken deze traag en zijn er veel storingen. Dit blijkt uit de eHealth-monitor 2015, een onderzoeksrapport van Nictiz en het Nivel, dat vandaag tijdens het Mobile Healthcare congres werd aangeboden aan minister Schippers.
De eHealth-monitor 2015 toont aan dat artsen druk bezig zijn met het testen van eHealth-toepassingen. Zo geeft meer dan een derde van de huisartsen, ruim de helft van de medisch specialisten en twee derde van de psychiaters aan dat in hun praktijk of zorginstelling in het afgelopen jaar een eHealth-pilot is gedaan. Meer dan 70 procent heeft het gebruik van eHealth-toepassingen ook na de proefperiode voortgezet. Toch ervaren artsen nog de nodige problemen tijdens de implementatie van een eHealth-dienst. Zo zorgt de ict voor de nodige irritaties: er is een slechte integratie tussen de ict-diensten en het informatiesysteem en er zijn onvoldoende mogelijkheden om patiënten-informatie te delen. Naast de ict-problemen ervaren artsen een te kort aan tijd en financiële vergoedingen om een eHealth-dienst te ontwikkelen.
Inzage in medische gegevens
Patiënten zijn positief over eHealth-toepassingen. Zij denken dat dit makkelijk en tijdbesparend is. Zij willen online informatie over de zorg opzoeken (51 procent), recepten aanvragen (43 procent) of een afspraak maken (41 procent). Artsen geven hier gehoor aan en willen in het komende jaar afdelingsinformatie op het internet plaatsen, de uitwisseling van elektronisch informatie mogelijk maken en online afspraken laten maken. Tot slot willen patiënten inzicht in hun eigen medische gegevens (33 procent). Er heerst een meningsverschil bij de artsen of dit nodig is: ongeveer twee op de vijf huisartsen en medisch specialisten is van mening dat de patiënt recht heeft op inzage, terwijl bijna de helft van de huisartsen en medisch specialisten dit ongewenst vindt.
Roland Friele, adjunct-directeur van het Nivel: ‘eHealth werkt alleen als iedere betrokkene de voordelen echt ziet. De eHealth-monitor laat zien dat dit nu vooral geldt voor de basics: via internet een afspraak regelen met je huisarts, een herhaalrecept opvragen en inzage krijgen in je medicatiedossier.’
Toch zijn nog niet alle zorggebruikers op de hoogte van de aangeboden eHealth-diensten. Zo biedt 72 procent van de huisartsen de mogelijkheid om online een herhaalrecept aan te vragen, terwijl slechts 29 procent van de zorggebruikers hiervan op de hoogte is. Op gebied van online vragen stellen is slechts 14 procent van de patiënten op de hoogte, terwijl 58 procent van de huisartsen deze dienstverlening biedt. Volgens het rapport geven zorgverleners nog onvoldoende voorlichting over de aangeboden eHealth-diensten.
eHealth-monitor
De eHealth-monitor, op initiatief van minister Schippers (VWS) uitgevoerd door Nictiz en het Nivel, geeft over de jaren 2013, 2014 en 2015 inzicht in de ontwikkeling en het gebruik van eHealth in Nederland. Dit jaar is het onderzoek ingedeeld in zeven thema’s: de potentiële meerwaarde van eHealth, gemak en service voor zorggebruikers, zelfmanagement en online behandeling, zorg en ondersteuning thuis, het ontsluiten van medische gegevens voor de patiënt, dossiervoering voor zorgverleners en informatie-uitwisseling tussen zorgverleners.
Al twaalf jaar geleden reageerde in, destijds agerend tegen de politiek incompetentie en impotentie van Ab Klink et cie, dat de digitalisering van patiëntendossiers een bijzonder eenvoudige exercitie diende te zijn die gewoon compliant moest zijn met ‘Common Sense’, ‘Proven Concepts’ en ‘Simplicity’.
Hier in Computable heb ik daar ook regelmatig iets over geroepen en daar ook het nodige commentaar van ‘die of gene’ op gekregen. Welnu, dit artikel ‘Proves My Point’ wat dit aan gaat in deze voorspelde en voorspelbare miljardenfalen. Dat we namelijk, gegeven dit artikel, na 120 miljard in de gezondheidszorg, een Ab Klink op een puissant riant zeteltje bij VGZ en een volkomen onbetrouwbare en incompetente Edith Schippers hier dus zijn aanbeland.
1. IT en doel van IT
Voor mij is het doel van IT nog steeds processen te versnellen door mechaniseren en digitaliseren. Hiermee winst te behalen in tijd en daarmee ruimte en productiecapaciteit welke weer benut kan worden. Kort en goed. Welk systeempje je hiervoor zou willen aanwenden is van ondergeschikt belang.
2. Menselijke gezondheid een Financial Commodity
Ik heb vanaf het begin af aan geroepen dat het privatiseren van de menselijke gezondheid, iets wat altijd vlaggenschip is geweest van een totaal incompetente politiek en ambtenarij, NIET KAN. Natuurlijk kan dit wel, maar dan wel tegen een miljarden aan oplopende kosten waarvan je je terecht moet afvragen of dit een heilzame weg is. Heb je het over gelegaliseerde afpersing van een overheid, tuurlijk, dan kan dit.
3. Incompetentie en misbruik van IT
Na twaalf tot vijftien jaar zijn we aanbeland bij een artikel als dit. Hiermee bewijs ik dan graag mijn gelijk. (Ego is Everything….)De materie onder IT is voor 100% voorspelbaar, fuck ups in en met IT ook. Zie dit artikel.
Waar het in mijn beleving om moet gaan? Dat is dat je IT inzet voor verbetering en stroomlijning van processen in de gezondheidszorg en daardoor besparingen bewerkstelligt waardoor je weer investeringen elders in de gezondheidszorg kan doen.
En dit laatste, beste lezeres, lezer, kan maar op één manier. Namelijk dat je het idee los laat dat je de menselijke gezondheid zou kunnen commercialiseren. En diegenen die dat pretenderen aan de ‘goegemeente’, dat dit mogelijk zou zijn, zijn of incompetent, of…. azen op een riant betaald stoeltje bij een zorgverzekeraar of een commissariaat bij een farmaceut. Ik gok voor Edith Schipper op één van de twee.
En hiermee diskwalificeert Edith Schippers zich met verve al zou zij ‘fehig’ zijn zo iets tot stand te brengen. Hiervoor is zij al ‘veil’ op de schoot van de private partijen gaan zitten.
Zolang het namelijk zo is, los even van wat de goede IT professional aan prachtige technische oplossingen denkt aan te dragen, met alle Respect overigens, moeten wij concluderen dat wanneer men in de ziekenhuizen en de politiek, geen enkel idee blijkt te hebben van IT processen en hoe IT nu in essentie zich beweegt en werkt, nooit kan komen tot het summum IT in te zetten waar die het best kan floreren.
Kan ik mij niet voorstellen dat er mensen zijn die hun persoonlijke medische data aan om het even welk digitaal systeem zouden willen of durven toe te vertrouwen. Ik zal de laatste zijn die daar toestemming aan geeft.
Euh…. 3/5 is bij mijn weten 60% en dat is dus MEER dan de helft:
…ongeveer twee op de vijf huisartsen en medisch specialisten is van mening dat de patiënt recht heeft op inzage, terwijl bijna de helft van de huisartsen en medisch specialisten dit ongewenst vindt….
@NumoQuest
dan mag je blij zijn dat je niet in Oostenrijk woont daar wordt het EPD door de strot geduwd met een opt-out systeem dat met opzet zo ingewikkeld is dat ik er op het eerste gezicht geen chokola van kon maken.
Daar biedt dan het internet de oplossing, een handleiding van ongelogen 3 pagina’s A4 volgeschreven welke stappen je moet ondernemen.
Overigens is het probleem met het EPD minder technisch als organisatorisch, te veel systemen, te weinig standaards en te veel druk uit de door-gecommercialiseerde gezondheidszorg, het bezuinigingsbeleid werkt daar niet, kwalitatief goede gezondheidszorg kost geld. Bezuinigen moet je op overbodige burokratie.
Dat politici die gezondheidszorg in hun portefeuille hebben mooie baantjes krijgen is een internationaal verschijnsel, volgens mij wordt dat ook wel korruptie genoemd.
@ Jan van Leeuwen
Het gaat mij niet aan of ik in Oostenrijk zou wonen of hier. Oostenrijkers zijn wat dit aspekt betreft veel ‘volgzamer’ dan wij hier in NL. Ik ken de technische aspecten en niveau niet van daar dus geen comment daarop.
Eens dat zij in die laatste vijftien jaar, met enige competentie en kennis van zaken allang een standaard hadden neer kunnen zetten. Klaasiek geval van de grootste gezworen vijanden van goed werkend ICT ook hier weer opgeld doen.
Commercie en Politiek, gegarandeerde killers…..
Als mijn (huis)arts al hoofdpijn krijgt van e-health, waar kan ik dan als patiënt naar toe met mijn hoofdpijn?
Ik dacht dat e-health mij als patiënt zou kunnen helpen bij mijn eigen regie en zelfmanagement, maar voorlopig hoef ik daarvoor niet op de reguliere zorg te rekenen. Waarvoor ben ik dan (verplicht)verzekerd?