KPN en Proximus zijn in 2015 begonnen met de uitrol van een nieuwe technologie: LoRa. LoRa staat voor Long Range en is een belangrijke factor om de ontwikkelingen van internet of things (IoT) te versnellen. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van het LoRa protocol (LoRaWAN), een protocol voor mobiele netwerken dat speciaal is ontwikkeld om aan de hoge eisen van internet of things te kunnen voldoen.
Via LoRa kunnen bijvoorbeeld sensoren hun data gemakkelijker op lange afstand naar het internet verzenden of kunnen apparaten vanaf het internet opdrachten krijgen, aan/uit, open/dicht/et cetera. LoRa maakt het in de toekomst mogelijk om miljoenen sensoren die zeer weinig stroom en data gebruiken, zoals parkeersensoren en -meters, slimme verkeerslichten enzovoort, kostenefficiënt te verbinden met internet.
Organisaties kunnen hiermee mogelijk hun dienstverlening en bedrijfsprocessen verbeteren, kosten verlagen of zelfs nieuwe verdienmodellen ontwikkelen. Het KPN-netwerk zal een publiek landelijk dekkend LoRa-netwerk zijn. LoRa-technologie wordt breed ondersteund dankzij de LoRa-Alliance, waarvan KPN en Proximus, maar ook MCS lid zijn. De LoRa-Alliance is bedoeld om wereldwijd de standaarden te definiëren. Ondertussen zijn vele ontwikkelbedrijven hierbij aangesloten zodat er vele type verschillende sensoren en toepassingen op de markt zijn op basis van LoRa.
Introductie
Op 5 november verzorgt MCS uit Rotterdam de landelijke introductie doen voor Private LoRa. Met Private LoRa kiest een bedrijf of gemeente ervoor om zelf een eigen beveiligd ‘privé’ internet of things netwerk op basis van LoRa technologie op te tuigen. De sensoren en overige hardware zijn hetzelfde als bij een publieke LoRa, waardoor er een enorme beschikbaarheid is van sensoren. De voordelen van een private LoRa ten opzichte van een publieke LoRa zijn met name te vinden in kostenbesparing, flexibiliteit, schaalbaarheid en security.
Kansen voor de reseller
Internet of things is een snel groeiende markt, maar lastig te betreden voor het ict reseller kanaal. Juist daarom introduceert MCS Private LoRa voor zijn partnerkanaal. Met Private LoRa kunnen MCS-partners, zoals system integrators en ict-resellers geld verdienen met de snel groeiende IoT-markt. De partner kan met Private LoRa een unieke propositie neerleggen bij de eindklant en zich onderscheiden ten opzichte van bestaande oplossingen en de publieke operators.
De MCS-propositie bestaat uit het volgende: Private LoRa-netwerk met geschikte basestations en controller software en uiteraard LoRa-sensoren. Optioneel kan de MCS-partner een IoT-server aanbieden voor het collecteren en visualiseren van de data gegevens van de sensoren die in het Private LoRa-netwerk hangen. Deze IoT-server kan geleverd worden door MCS en/of zelf ontwikkeld worden voor partners die deze kennis al in huis hebben.
Het verdienmodel is daarom tweeledig: eenmalige transactie voor diensten en producten en terugkerende omzet voor het visualiseren van de data. Bovendien zal de relatie tussen eindklant en reseller verbeterd worden door de toegevoegde waarde die de reseller kan leveren.
Internet of things is een enorme groeimarkt. Miljarden apparaten/machines/wearables zullen online komen. Het is voor een reseller absoluut noodzaak om deze markt te betreden en daar een strategie voor te maken.
Verschillen op een rijtje
|
Mobiel (2G,3G,4G) |
Private LoRa |
Datacapaciteit |
Hoog |
Laag |
Energieverbruik |
Hoog |
Laag |
Sensoren kosten |
Hoog |
Laag |
Communicatiekosten |
Hoog |
Laag |
Dekking |
Binnen en buiten |
Binnen en buiten |
Afstand |
Lange afstand |
2-15km per LoRa basestation |
Voorbeeld |
Zelfrijdende auto |
Slimme gebouwen |
Over Martin Wildeboer
Techniek en (internationale) handel zijn voor Martin Wildeboer altijd een onderdeel van zijn werk geweest. Na de afronding van zijn studie aan de HES in 1991 is hij via een it – telecom – it carrièrepad tot de conclusie gekomen dat energie in een eigen bedrijf steken meerwaarde zou hebben. In 1997 werd met studiegenoot John van Nijnatten de VOF Mixe Com gestart. In achttien jaar is MCS gegroeid van ‘value added distributor’ tot ’technology partner’. Altijd met een sterke focus op resellers en system integrators. Naast oplossingen voor remote access en private mobile solutions, zoals private gsm/lte, is MCS actief met draadloze machine-to-machine (m2m)-toepassingen. Vooral het laatste jaar krijgt deze tak meer belangstelling onder de (industriële) ‘internet of things’ benaming. De dynamiek van de snel veranderende telecommarkt en de integratie met de it-wereld zal Wildeboer nog wel enige tijd blijven boeien.
Over John van Nijnatten
Binnen MCS is John van Nijnatten verantwoordelijk voor alle commerciële zaken. Verder zijn innovatie en business development onderwerpen waarmee Van Nijnatten zich volop bezighoudt.
‘Vanaf de start met MCS in 1997, zijn we bezig geweest met innovatieve oplossingen voor de mobiele/telecom/ict sector. Nog steeds is innovatie het leukste wat er is in dit vak. En hoewel de ontwikkelingen razendsnel gaan, zijn we al die jaren door succesvol geweest en slagen we erin steeds weer onszelf te vernieuwen. Momenteel is er een sterke focus op machine-to-machine (internet of things) en indoor-oplossingen vanuit de overtuiging dat alles mobiel wordt in de komende jaren. Het heeft geleid tot een professioneel bedrijf met toegewijde en vakinhoudelijke medewerkers, die weten waarover ze praten.’