Het online warenhuis Wehkamp heeft gekozen voor de product informatiemanagement (pim)-oplossing van het Zweedse ict-bedrijf met een kantoor in onder andere Amsterdam InRiver. Het InRiver-platform wordt de komende tijd geïmplementeerd via een Agile werkwijze in samenwerking met met Zuid-Hollandse softwarebedrijf Xsarus.
Wehkamp biedt ongeveer 180.000 producten aan en heeft duizenden leveranciers en veel verschillende sales- en marketing kanalen. De aanpak voor het beheer van productcontent, gerelateerde mediabestanden en andere digitale bestanden moest daarom beter worden gestructureerd.
Het online warenhuis koos hiervoor voor de oplossing van InRiver, omdat het met zijn product informatiemanagement (pim)-systeem verschillende type producten vanuit één bron kan beheren. Daarnaast kan deze oplossing eenvoudig worden geïntegreerd in het huidige it-landschap van de webwinkel.
Volgens Gerhard van der Bijl, manager marketing technology bij Wehkamp, moet de ingebruikname van het platform de webwinkel sneller en efficiënter maken. ‘Daarnaast moeten we hierdoor beter in staat zijn om hoge kwaliteit productinformatie te creëren voor een optimale online aankoopervaring.’ Het nieuwe platform is onderdeel van het opnieuw opzetten van het e-commerce platform van Wehkamp.
Agile implementatie
De implementatie van het platform is augustus begonnen in samenwerking met InRiver-partner Xsarus. Xsarus-directeur Paul Kieviet legt uit dat de implementatie via de Scrum-methode plaats gaat vinden. ‘Dit is niet heel gebruikelijk bij een pim-implementatie. Meestal wordt hierbij de Waterval-methode gebruikt.’ In februari 2016 moet de implementatie zijn afgerond en gaat het platform live.