Het onderbiedingsplatform it-BidZ breidt zijn inkoopmogelijkheden uit naar de gehele in- en verkoopketen van nieuwe hard- en software. Nadat eerst alleen de inkoopbehoeften van zakelijke eindgebruikers werd geoptimaliseerd, worden nu ook resellers ondersteund. Ook zij kunnen hun inkoopbehoeften nu op het platform zetten, waarop vervolgens distributeurs anoniem kunnen bieden.
it-BidZ is een Nederlandse start-up die de vraag naar ict-producten op hun website publiceert zodat leveranciers een aanbieding kunnen doen. Eindklanten hoeven geen enkele offerte meer aan te vragen of online te gaan zoeken. Ze zetten namelijk hun vraag, middels artikelcodes of specificaties, anoniem en centraal op het platform. Het unieke eraan is dat ze zelf ook hun eigen budget bepalen. Vooraf gescreende leveranciers kunnen elkaar hierop alleen onderbieden. Leveranciers vermijden hierdoor lange trajecten met dure verkopers waarbij de kans op opdrachten laag is. Met het laagste bod hebben ze gegarandeerd de opdracht en de eindklanten de beste prijs. Een extra optie, is dat eindklanten ook zelf kunnen bepalen welke (bekende) leveranciers wel of niet mogen bieden.
Ondersteuning bij offertetraject
Het platform was in eerste instantie bedoeld voor eindgebruikers, maar het platform wordt nu dus ook opengesteld voor resellers. Zij worden via it-BidZ ondersteund bij het volledige offertetraject richting klanten, tot aan de eventuele bestelling bij de winnende distributeur. Distributeurs hebben middels de uitbreiding grip over de opdrachten en nieuwe business. Zij worden niet online op prijzen vergeleken maar zijn nu zelf verantwoordelijk voor het bieden en binnenhalen van opdrachten.
Met betrekking tot de kosten heeft it-BidZ een duidelijk verdienmodel. Alleen de plaatsende reseller en winnende distributeur betalen 1 procent commissie over de opdracht. it-BidZ rekent geen kosten voor het lid zijn, het plaatsen van of het bieden op een BidZ.
Margeverbetering
‘De laatste maanden hebben veel resellers ons benaderd om hun inkoop van hard- en software te verbeteren’, licht it-BidZ-directeur Dennis Nettenbreijer de uitbreiding toe. ‘Voor veel resellers is hard- en software niet meer de core-business en valt er voor hen nog veel hierin te verbeteren. Het systeem is nu dusdanig ingericht dat het plaatsen van een inkoopopdracht maximaal vijf minuten in beslag neemt en automatisch de beste prijs wordt gegenereerd. Naast de margeverbetering scheelt het de reseller ook veel tijd.’
Het zal wel aan mij liggen, maar een marktplaats waar de deal per definitie naar de goedkoopste aanbieder gaat, gaat van ze lang zal ze leven geen betere marges opleveren… Integendeel! Hooguit meer omzet, als je met minder marge genoegen neemt…
Een goede creatieve inkoopafdeling voorzien van een ervaren inkoper en je heb dit niet nodig. Wel leuk bedacht.