Reseller van zakelijke Apple-producten Pro Warehouse stopt per direct met de verkoop van Adobe software. Volgens de reseller doet de softwareleverancier aan oneerlijke concurrentie en gaat het bovendien niet correct om met de privacy van zijn klanten. Pro Warehouse- algemeen directeur Mark van den Broek brengt zijn slechte ervaringen naar buiten om andere resellers te waarschuwen.
Mark van den Broek, algemeen directeur bij Pro Warehouse, zegt dat er niks mis is met de producten van Adobe. Het bedrijf ervaart echter wel problemen met de manier waarop Adobe een aantal dingen aanpakt. Dit begon volgens hem toen Adobe zijn producten per maand begon aan te bieden via de Creative Cloud. ‘Alleen Adobe heeft de mogelijkheid om de licenties per maand te bieden aan de klant. De resellers moeten de software namelijk voor een jaar vooruit betalen. En op maandelijkse bedragen behalen resellers dan een veel lagere marge.’
Via het Creative Cloud-platform kunnen klanten een resellers van Adobe selecteren van wie zij de producten willen kopen, legt Van den Broek uit. ‘Klanten moeten hun gegevens invullen en kunnen op die manier maandelijkse licenties van Adobe aanschaffen. Wanneer de licentie van het product over een paar maanden verloopt, blijkt echter dat Adobe zelf contact op gaat nemen met deze klanten. Dit in plaats van dat het bedrijf dit over laat aan de reseller zelf.’
Van den Broek legt uit dat zijn klanten er niet van zijn gediend dat Adobe zelf contact met hen opneemt. ‘Helaas is het te vaak voorgekomen dat Adobe contact heeft opgenomen met onze klanten zonder dat wij hier toestemming voor hebben gegeven. Wij hebben meerdere klachten ontvangen van klanten over het feit dat er direct contact wordt opgenomen door Adobe.’
Oneerlijke concurrentie
Daarnaast vindt hij het oneerlijke concurrentie. Volgens hem is Adobe op deze manier bezig met het wegnemen van klanten van zijn resellers. ‘Als wij een product verkopen hebben wij de eerste inkomsten van deze klant. Maar tegelijkertijd heeft Adobe ook een nieuwe lead. Vervolgens gaat Adobe hier achteraan en verliezen wij een klant aan hen.’
Van den Broek geeft aan meerdere malen contact hierover te hebben gezocht met Adobe. ‘We hebben de klachten van onze klanten twee of drie keer doorgegeven aan Adobe. Daarnaast hebben we ook zijn distributeur benaderd.’ Maar dit mocht niet baten.
Begeleiding
Pro Warehouse gaat zijn klanten die gebruik willen blijven maken van de Adobe-producten begeleiden naar een andere reseller. ‘Onze klanten gaan hier niks van merken, maar wij willen onze naam in ieder geval niet meer aan Adobe verbinden.’ Op dit moment is de reseller ook op zoek naar een andere partner die de plek van Adobe kan overnemen. ‘Maar dit is best moeilijk, want er is niet echt een concurrent van Adobe’, aldus Van den Broek.
Waarschuwing
Van den Broek legt ook uit waarom hij dit nieuws naar buiten heeft gebracht. ‘We willen hiermee een signaal uitzenden naar andere resellers van Adobe. Zij moeten opletten wat Adobe doet en hun klanten hier tijdig over informeren.
Adobe is om een reactie gevraagd, maar was nog niet in de gelegenheid om te reageren.
Ach ja, David tegen Goliath zeker? De groten slokken de kleintjes op, daar zijn ontelbare voorbeelden van. En deze trend valt niet te stoppen. Althans niet zolang er geen degelijke wetgeving om wordt gevormd. Een noodkreet als die van ProWarehouse kan daar misschien iets toe bijdragen, maar ik vrees daarvoor. Het zal roeien blijven met de riemen die we hebben.