Online een studie volgen is populair. Steeds meer universiteiten bieden deze optie aan en maken colleges online beschikbaar. In Amerika loopt men voorop. Bekende namen als Yale en Stanford doen al mee. Ook in Nederland wordt er volop geëxperimenteerd met het online aanbieden van lessen. Vaak betreft het nog eenzijdige communicatie, maar interactie is de toekomst. Tussen medewerkers, maar ook tussen docenten en studenten en studenten onderling.
In deze vroege fase van de onderwijsdigitalisering is eenrichtingsverkeer nog de norm: een docent geeft zonder onderbreking van de zaal een college dat via de website van een onderwijsinstelling al dan niet live te zien is door studenten. Directe dialoog tussen spreker en toehoorder is nog niet mogelijk. Toch is dit waar we naartoe gaan: een volledige virtuele imitatie van het klaslokaal.
Online interactie
De moderne communicatietechnologie heeft het onderwijs veel te bieden. Universal communication-oplossingen (uc), zoals het bekende Skype en de zakelijke evenknie Skype for Business, kunnen zorgen voor plaats- en tijdonafhankelijk onderwijs. Contact leggen met docenten, studenten en medewerkers is makkelijker dan voorheen. Een groot voordeel in tijden van internationalisering in het onderwijs. Naast het makkelijker communiceren is dankzij de integratie met andere Microsoft-applicaties zoals Sharepoint en Office, het opslaan van huiswerk of projectopdrachten in een digitaal dossier een pluspunt. Door de koppeling van het dossier met het communicatieplatform kan men snel en gemakkelijk een gesprek over de content starten.
In de virtuele klas kunnen studenten vanaf elke plek een les volgen. Ze zetten simpelweg hun laptop aan en streamen een college vanaf de website van hun opleiding. Met een tool als Skype for Business hoeft er zelfs niets gedownload te worden, omdat iedereen zich vanuit zijn browser kan aanmelden. Vervolgens is het geen kwestie van alleen luisteren. Studenten krijgen de mogelijkheid te reageren op de docent en vragen te stellen. Chat is hiervoor een uitgelezen middel. Tijdens de lezing dienen studenten hun vragen schriftelijk in. Op een aantal momenten gedurende de les kan de docent deze één voor één behandelen. De docent op zijn beurt kan documenten uitwisselen en zijn eigen beeldscherm delen met de studenten.
Wel zal bij al deze nieuwe mogelijkheden erop gelet moeten worden dat het samenwerkings- en groepsgevoel niet verloren gaat. Dit kan in stand gehouden worden door zoveel mogelijk het klaslokaal virtueel na te bootsen, bijvoorbeeld door een chat room aan te maken waar alle aanwezigen elkaar digitaal kunnen ‘zien’.
Kwaliteit en efficiëntie
Ook één-op-één-communicatie wordt efficiënter en makkelijker als we meer digitale communicatiemiddelen inzetten bij onderwijsinstellingen. Een online spreekuur waar studenten terecht kunnen met vragen aan docenten is goed te organiseren door een conference call op te zetten. Er hoeft geen limiet te zitten op het aantal studenten dat hieraan deelneemt. Met de hybride cloud is opschaling afhankelijk van de behoefte eenvoudig en voordelig. Het hoger onderwijs is grensoverschrijdend. Nederlandse instellingen herbergen zowel docenten als studenten van over de hele wereld en een professor in China kan makkelijk een gastcollege geven op een Nederlandse universiteit, zonder zijn eigen kantoor te hoeven verlaten. Daarbij biedt Skype als enige uc-oplossing op de markt een vertaalfunctie, die realtime gesprekken vertaalt en in transcript weergeeft.
Een goed voorbeeld van een instelling die al ver is in het gebruik van universal communication, is de Amerikaanse Globe University in Minnesota. Deze universiteit zet het in voor zowel de interne en externe communicatie, als het onderwijs. De universiteit heeft campussen op vijf plekken. Voorheen reisden personeel, docenten en studenten op regelmatige basis af naar andere locaties om te vergaderen, lessen te geven of te volgen. Door onderling te Skypen besparen de faculteitsmedewerkers van de verschillende locaties veel reistijd. En studenten kunnen nu vanaf een locatie naar keuze colleges volgen die op een andere campus plaatsvinden dan hun ‘eigen’ campus.
Zo haalt de universiteit alles uit de beste docenten, en brengt kennis over op een zo groot mogelijk aantal studenten. Kwaliteit en efficiëntie worden dus gecombineerd. De directie heeft zelfs plannen om alle vijftienduizend studenten aan te sluiten, zodat zij online met elkaar kunnen samenwerken en vragen aan elkaar kunnen stellen.
Deze universiteit is een early adopter als het gaat om het optimaal gebruiken van universal communication in het onderwijs. Maar ik denk wel dat het laat zien waar andere onderwijsorganisaties, ook in Nederland, op korte termijn naartoe gaan. De voordelen die uc heeft voor de educatieve sector vinden steeds meer gehoor in de markt. En als er één schaap over de dam is, volgen er meer.
Jammer dat vrijwel in het begin van het artikel er vanuit wordt gegaan dat men Microsoft producten heeft of gebruikt.
Iedereen met een Linux machine kan zich met een browser aanmelden, maar het werken met Microsoft producten op deze machines zal op z’n minst uitdagend worden. Ja, LibreOffice en OpenOffice kunnen de documenten die uit Microsoft Office komen ook lezen, maar zodra er moet worden gewerkt met binaire zaken als Office Live Meeting gaat de boel mank en worden er mensen buitengesloten van de klas. Ik vraag me ook serieus af of een product als Skype for Business op een Linux machine wordt ondersteund.
Prima als er wordt gesproken over standaarden en standaardisering, maar laten we niet Microsoft producten als standaard nemen. Laten we kijken of we een standaard kunnen afspreken die /ook/ gebruikt wordt door Microsoft standaarden maar ook door Apple, Linux en andere systemen.
Dit artikel, ook al is het een opiniestuk, begint naar mijn mening te lijken op een Microsoft-productreclame.
Beste Lucas,
Je doet de inspanningen die wij als TU Delft, samen met nog enkele universiteiten in NL doen op het gebied van online education, m.i. tekort. Online onderwijs is beduidend meer dan gebruik van Skype en eenrichtingsverkeer is echt de norm niet meer. Ik nodig je van harte uit om eens bij ons langs te komen. Kun jij iets leren over ons online onderwijs en wij iets over universal communications-oplossingen.
Cock Huizer, TU Delft
Nu nog de prijs van onderwijs naar beneden. Massa college, want dat is nog steeds het meest gebruikte model, is een cashcow. De kosten zitten hem niet in de basismiddelen (gebouwen en docenten), maar in allerlei andere zaken en mismanagement van veel onderwijsinstellingen.
Virtueel de zaak aan man brengen is een oplossing. Veel colleges zijn erg standaard en daar veranderd echt niet super veel aan in de jaren. Net zoals de boeken en geschriften, daar waar uitgevers bakken met geld willen verdienen, door een figuurtje hier en daar te wijzigen en hups weer een nieuwe druk.
Het zou mooi zijn als al het onderwijsmateriaal (zowel video (de les) als het materiaal (boeken en oefeningen/test) gratis ter beschikking kwam. Er zijn legio mensen die met zelfstudie en wat ondersteuning onderling een heel eind komen. De kennis is niet van universiteiten en scholen of uitgevers, maar van ons allemaal. Kennis delen, betekent ook vrijgeven!
Skype en Skype for business of SharePoint lijken mij nu niet de beste tools als toevoeging op digitale / virtuele leeromgevingen. Dan vind ik Feedbackfruits.com (disclaimer: Ik heb geen enkele band met dit bedrijf) een veel betere toepassing die veel meer de kern raakt.
Uiteindelijk bereik je niet veel met generieke tools, er is veel meer voor nodig om waarde toe te voegen aan het leerproces.
In ontwikkelings- en transitielanden is men hier ook mee bezig en betekend ook dat de scholing in deze landen sterk aan het verbeteren is.
Dan kan het ook interessant zijn om lesmateriaal te delen en zo een belangrijke bijdrage te leveren aan ontwikkeling en inzicht in andere landen.
Zover ik weet ziet een docent nu aan de hand van de reactie van zijn/haar studenten of de boodschap aankomt. Ik weet niet precies hoe je dat doet als iedereen thuis naar zijn scherm kijkt.
volgens mij is het en mooie aanvulling op de middelen die er zijn maar niet een vervanging.
Boeken die weinig veranderen zouden inderdaad niet veel hoeven kosten. Helemaal als het alleen digitaal beschikbaargesteld wordt. Maar of dat bij veel boeken het geval is?
De kosten om de inhoud van een boek te maken blijft natuurlijk hetzelfde.
@atilla dat er niet veel veranderd weet ik niet.
Bij medische opleidingen en IT gaan de ontwikkelingen zo snel dat de kennis al verouderd is voordat de student zijn diploma heeft. Dus de boeken zullen ook dynamisch zijn.