Netwerkleverancier Juniper Networks organiseerde dinsdag 29 september zijn 'EMEA media and industry analyst event' in Londen. Juniper-ceo Rami Rahim hield tijdens dit event een presentatie over het ‘disruptive tijdperk’. Volgens de Amerikaanse ceo moeten bedrijven hun business transformeren om te overleven in deze digitale wereld. Niet alleen de mindset, maar ook de achterliggende infrastructuren. Het netwerk is hierbij het hart in de transformatie.
Om te overleven in het disruptive tijdperk is een slim businessmodel niet meer voldoende. Volgens Rahim is het belangrijk om een combinatie te maken van een cloudgebaseerde architectuur en een slim businessmodel. Als voorbeelden benoemt hij de succesvolle bedrijven Netflix en Spotify waarbij de achterliggende infrastructuren een groot deel van hun succes bepalen. ‘Zonder cloud waren deze bedrijven nooit zo’n succes geworden.’ De ceo geeft aan dat klantbeleving nog steeds heel belangrijk is, evenals het zoeken naar wat klanten precies willen. Daar kunnen netwerkoplossingen aan bijdragen.
Als voorbeeld benoemt Rahim de recente samenwerking met British Airways. De vliegtuigmaatschappij heeft als doel gesteld om zijn service richting klanten te verbeteren. Eén van de middelen die daarbij heeft geholpen is de implementatie van een private cloud-netwerk, in samenwerking met Juniper. De private cloud host verschillende applicaties zoals ticketverkoop, online check-in en bagage tracking. Volgens Rahim is dit het voorbeeld van hoe netwerken bedrijfsdoelen kunnen ondersteunen. Daarvoor moet een netwerk wel optimaal presteren.
Simpel, veilig en open
Een netwerk dat optimaal presteert is volgens de ceo een netwerk dat simpel, veilig en open is. Het netwerk moet ‘deadsimple’ zijn. Met deze uitspraak bedoelt de ceo dat netwerken gemakkelijk te beheren zijn. Daarbij moet het uiteraard veilig zijn. Daarvoor moeten bedrijven zich actiever opstellen, maar moeten ook securityoplossingen slimmer worden gebouwd. Cybercriminelen zullen namelijk steeds nieuwe manieren vinden om in te breken. De netwerkleverancier introduceert daarom verschillende securityoplossingen: Networks Sky Advanced Threat Prevention, Junos Space Security Director en Networks SRX Series Services Gateways. Deze oplossingen bieden bescherming tegen netwerkbedreigingen en beheer van beveiligingsregels.
De beveiliging zit de netwerkprestaties niet in de weg door automatisering en schaalbaarheid. Deze nieuwe mogelijkheden verbeteren het overzicht op het netwerk met een intuïtief beheerplatform en bieden daarnaast bescherming tegen bedreigingen binnen het hele netwerk. Via de cloud wordt automatisch informatie over de laatste bedreigingen aangeleverd aan alle SRX-firewalls binnen de onderneming.
Daarbij moet een netwerk open zijn. Open networking is volgens Rahim van belang voor de optimale service richting klanten. Volgens de ceo wil niemand meer lock-in met een vendor. Daarom blijft Juniper met verschillende service- en telecomproviders samenwerken. De nieuwe netwerkarchitectuur Juniper Networks Unite bevat onder andere zakelijke switches, beveiligingstechnologie, routers, softwaretoepassingen en oplossingen van externe leveranciers die deelnemen aan het Open Convergence Framework (OCF).
Overleven in disruptive tijdperk
Rahim geeft tot slot nog een aantal tips voor organisatie in het disrupteve tijdperk. Groei in scope, kijk naar de mogelijkheden in verschillende markten, maar bereik je volledige potentie in degene waar je al succesvol in opereert. Daarnaast adviseert hij organisaties om te investeren in nieuwe skills. Nieuwe vaardigheden en gedrag zijn nodig om de organisatie te transformeren. Juniper heeft zelf ook geïnvesteerd in nieuw talent en is zich volgens de ceo zelfs als een start-up gedragen om te groeien naar een flexibelere organisatie die past in het disruptive tijdperk.