De gegevens van je lokaal opgeslagen back-ups zijn in alledaagse gevallen eenvoudig te herstellen. Per ongeluk verwijderde of overschreven bestanden en mappen kun je bijvoorbeeld in een paar minuten terugkrijgen. Maar hoe zit het nu in het geval van een ramp, zoals een brand of explosie?
Als alle primaire data en lokale back-ups in één keer verloren gaan, komen back-ups in de cloud om de hoek kijken. Maar hoe werkt dit en hoe krijg je zo snel mogelijk alle gegevens weer terug? Het is van groot belang dat je over een draaiboek beschikt om in geval van een ramp bedrijfskritische gegevens zo snel mogelijk terug te krijgen.
De standaardprocedure is om een vervangend model aan te vragen voor de appliance die je voor lokale back-ups gebruikt. In de meeste Europese landen arriveert dat model de eerstvolgende werkdag. Het apparaat zal na inschakeling direct beginnen met het downloaden van data uit de cloud en de gegevens voor lokale servers en clients gelijktijdig terugzetten en vormt daarmee een doorgeefluik tussen de cloud en het doelsysteem.
Een andere mogelijkheid is dat de beheerder van de cloud waarin jouw back-ups worden opgeslagen een vervangend apparaat bestelt. Na ontvangst zet de beheerder alle gegevens op de nieuwe appliance, waarna deze naar jouw onderneming wordt getransporteerd. Een dergelijke aanpak kan van pas komen als er grote hoeveelheden gegevens in het spel zijn, omdat je op deze manier sneller over je data kunt beschikken. Het nadeel is echter dat het gegevensherstel op locatie stilligt tot de vervangende appliance met alle gegevens arriveert. Afhankelijk van de gegevensvolumes en bedrijfslocatie neemt dit proces doorgaans tussen de 48 en 72 uur in beslag.
Disaster recovery
Er zijn twee andere mogelijkheden om deze lange wachtperiode te overbruggen. Dit is echter alleen mogelijk als je je back-ups in de cloud opslaat. Het idee is dat de back-upgegevens niet worden gedownload, maar rechtstreeks aan gebruikers worden verstrekt in de cloud.
De cloud-beheerder kan de gegevens direct opslaan in zijn eigen zakelijke dienst voor het synchroniseren en uitwisselen van gegevens. Gebruikers kunnen vervolgens toegang tot deze dienst krijgen om de gegevens te delen of te synchroniseren vanaf hun computer, tablet of smartphone. Dit is een relevante optie wanneer de werkplekken in je kantoorpand door een calamiteit niet meer beschikbaar zijn en je personeel werkt vanaf een vervangende bedrijfslocatie of vanuit huis.
Een tweede optie is herstel en inbedrijfstelling van virtuele machines rechtstreeks in de cloud. Bij sommige back-up-systemen zijn daar slechts een paar muisklikken voor nodig. Deze aanpak biedt voordelen voor zowel disaster recovery als gegevensmigratie en sandbox-tests. Beheerders kunnen de virtuele machines opstarten en ze een publiek ip-adres toewijzen, zodat ze van buitenaf benaderbaar zijn. Clients kunnen vervolgens via een vpn veilig toegang krijgen tot de virtuele machines. Gewijzigde gegevens worden direct in de cloud opgeslagen en meegenomen tijdens herstel van de it-infrastructuur.
Krachtige beveiligingsprocessen
Om toegang door onbevoegden te voorkomen, hebben de systemen uiterst krachtige beveiligingsprocessen nodig. Denk aan op rollen gebaseerd beheer, versleutelde communicatie via een vpn-tunnel, multi-factor authenticatie en het beperken van de ip-adressen die toegang tot de beheerconsole kunnen krijgen.
In een tijd waarin organisaties bergen bedrijfsgegevens beheren, kan disaster recovery zonder een duidelijk gedefinieerd disaster recovery-plan weken in beslag nemen. Maar als er wel een dergelijk plan beschikbaar is en de juiste cloud-technologieën worden ingezet, is het in veel gevallen mogelijk om veel zaken binnen enkele uren weer op de rails te hebben. Voor gebruikers van een cloud-gebaseerde back-up-oplossing zou het herstel van bedrijfskritische systemen zelden langer dan 48 uur in beslag moeten nemen.