De adoptiecyclus van cloud kent dezelfde adoptie cyclus als die van virtualisatie. Er heerste bij de introductie van virtualisatie een bepaalde aversie omdat men nog niet bekend was met het fenomeen. Als we nu kijken in hoeverre virtualisatie is doorgedrongen tot de installed base van organisatie kan men zeggen dat de adoptie volledig is. Er is een parallel te vinden tussen cloudadoptie en virtualisatie, maar er zijn meer overwegingen.
De introductie van virtualisatie ging gepaard met voorzichtige stappen. Allereerst werden development en test systemen opgenomen in een virtualisatie laag. De voordelen die dat opleverde, zoals schaalbaarheid, tijdelijk gebruik en flexibiliteit van OS-lagen werden al gauw als voordelen voor produktie systemen gezien. Feitelijk was dit platform zo geschikt, dat nu veel organisaties nog maar een minimaal aantal fysieke servers kent. De gebruik van een fysieke server is vaak gelegen in het feit dat het licentie model van de database, hardware afhankelijkheden en het gebruik van een dedicated resource aanwezig zijn om niet een virtuele omgeving te gebruiken. Cloud is grotendeels gebaseerd op virtualisatie, waarmee de brug naar cloud van een platform perspectief feitelijk al genomen is. Echter zal men het applicatie landschap opnieuw moeten waarderen.
De stap naar cloud heeft veel van dezelfde overwegingen als de stap destijds genomen naar virtualisatie. De it-manager heeft een aantal zaken om op te letten
-
Is er een business case of vereiste waarom een applicatie naar de cloud moet? Inzicht hebben in het applicatielandschap, strategieën en de toegevoegde waarde van de applicatie aan de bedrijfsstrategie maar ook of de applicatie of delen ervan geschikt zijn om naar de cloud te brengen.
-
Bij virtualisatie moest er gekozen worden welk type virtualisatie te nemen. Bij cloud is deze paralel ook te vinden in de keuze welk type cloud genomen moet worden. Kiest men voor een private cloud, een publieke cloud of een gemengde omgeving van private, publiek en traditionele omgeving?
-
Kennis is een factor die de organisatie moet hebben om de stap te nemen. Is de kennis en kunde beschikbaar om applicaties voor de cloud te ontwikkelen en te beheren of (deels) uitbesteden?
-
Keuze van SaaS, PaaS, IaaS of een combinatie daarvan en de keuze van private of public cloud voor de ontwikkelstraat. Binnen xaaS moeten de low level migratie bepaald worden. V2V, P2V, COTS upgrade, Re-compile, Re-coding, Re-install, Binaire applicatie migratie, nieuwbouw, processmigraties etc.
-
Het strategisch moment waarop de transitie van de applicaties naar de cloud moet plaatsvinden moet duidelijk bepaald worden. Een technische (End of Life) of strategische gebeurtenis (veranderde bedrijfsvoering) kan hieraan ten grondslag liggen.
-
Welke mate van automatisering is rendabel zodat de beschikbaarheid van de applicatieomgevingen gepland kan worden en pay per use nog effectiever wordt?
-
Het schonen van test- en acceptatiedata zodat gevoelige informatie niet in de publieke cloud terechtkomt.
De ultieme tip aan de it-manager is of hij wel goed zijn applicatielandschap en roadmap kent voor een cloudtransitie. Identificeer ‘low hanging fruit’ om kostenreductie te realiseren wat it-budget vrijmaakt om vervolgstappen te nemen, door bijvoorbeeld meer te richten op innovatie.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Erik Poortvliet.
@Ruud
Betreffende de adoptie van virtualisatie heb ik wat andere percepties, de koudwater vrees kwam vooral vanuit de business die vaak de economische eigenaar was van de servers.
Even een applicatie herbouwen heb ik trouwens meer gehoord en blijkt veelal dus toch wat lastiger als business rules in de code zitten en sources hiervan zoek. Dan is oude software in nieuwe containers van virtualisatie proppen economische voordeliger. Misschien nog niet altijd tot volle tevredenheid want het gaat tenslotte niet om het applicatielandschap maar de applicatie-architectuur, databases schalen meestal niet horizontaal maar verticaal.
De ulitieme tip lijkt me daarom eerder: Bezint, eer ge begint!
Laatste punt is trouwens wel een goede want hoe zeker weet je dat data gewist wordt als je weer uit de cloud gaat. Oftewel, hoeveel rechten heb je op de informatiedragers?
Nee, Henri dit is geen spijkers op laag water zoeken maar een paradoxale uitdaging als we kijken naar de historische kosten van data welke steeds meer drukken op it-budget doordat alles software wordt en we steeds meer machine gegenereerde data krijgen.
Ja, ja innovatie door de vraag van morgen met de oplossingen van gisteren in te vullen kun je wel aan HP overlaten. De cloud is alleen maar de toegangsmethodiek en wat daarachter staat zal de business boeien zolang het maar flexibel, betrouwbaar en goedkoop is………
Ewout, goed he, dat ik al een Pavlov reactie bij je op wek als je het woord Cloud leest 🙂 🙂
Op zich aardig artikel en er staan doordachte dingen in, alleen gaat dit stukje niet over cloud.
Dit stukje gaat over migratie of uitbesteding. Redelijk traditionele IT, maar nu in een ander data center. De cloud specifieke delen zijn nagenoeg niet aanwezig in dit artikel.
Het stelt in feite voor hetzelfde te doen als in je (managed) data center, maar dan elders.
Ik schrijf niet dat dit fout is of niet goed, maar dat je hiermee geen grote verschillen gaat bereiken ten opzicht van wat je had. Als je alles al redelijk onder controle hebt zelf en je hebt geen grootste plannen dit anders te doen, wat is dan de prikkel om te veranderen of te verplaatsen?
Onbewust legt dit nu juist het hele “cloud or not to cloud” probleem bloot. Als je het al goed doet en niet anders kan levert de cloud totaal niet op wat er beloofd word.
Henri en Ewout, bedankt voor jullie reactie. Ewout, nog een kleine aanvulling op jouw opmerking: ” innovatie door de vraag van morgen met de oplossingen van gisteren in te vullen kun je wel aan HP overlaten.”.
Wat nu feitelijk gebeurt is dat de commodity kant steeds meer en meer vereenvoudigt wordt cloud. De oplossingen voor morgen (en zelfs vandaag) integreren hiermee met de oplossingen van gisteren. Noem big data as a service, SAP as a service, mobility diensten en applicatie modernisatie services die voortbouwen op een cloud omgeving.
Henri
Wat is Traditionele IT?
Je voortschrijdend inzicht is ontroerend maar helaas ook ongeloofwaardig want traditionele IT gaat volgens mij om de waarden, het doel heiligt niet altijd het middel als we kijken naar de governance framewerken. Ik wees daarom dan ook op het fenomeen data, met name de machine gegenereerde want hier speelt de Jevons problematiek:
“As coal burning furnaces become more efficient, for example, British manufacturers will build more of them, and increase total iron production while keeping their total coal bill the same. This greater supply will lower the price of iron, which will stimulate new uses for the metal, which will stimulate demand for more furnaces, which will mean a need for more coal.”
Ruud
Welke commodity?
HP voor Supermicro vervangen is een hardwarematige vervanging waarbij virtualisatie dit soort migraties makkelijker maakt. Let wel dat de onderliggende lagen – zoals de opslag – veelal nog niet zo commodity zijn als we kijken naar de ‘variety’ in Big Data. Feitelijk raak ik hier de semantische problematiek van SOA, veelal ingevuld als een protocol. Terug naar de Jevons paradox en de BogoMips, cloud computing is uiteindelijk niets meer dan netwerk computing. Overwegende dat de meeste datacentra op kolen lopen en PUE waarden geen rekening houden met de BogoMips die verstookt worden blijf ik dus sceptisch aangaande ontwikkelingen die alle oude schoenen alleen maar poetsen.
Prachtig dat HP met SAP in plaats van ERP komt, de ‘what-ever-as-a-service’ modellen veranderen alleen de boekhouding waarbij virtualisatie gebruikt wordt om de CapEx te verlagen en lage lonen landen voor de OpEx. De 1-2Focus van ‘achter gesloten deuren’ IT modellen zorgt ervoor dat aloude DELIVERY verhaal steeds meer weg heeft van de slimme software van VW waar de vraag niet om snellere maar (vermeend) schonere paarden gaat.
Traditionele IT is in mijn ogen gericht op het hebben van een netwerk, servers en werkplekken die vooral geconsumeerd worden door medewerkers met wat kunst en vliegwerk om te ontsluiten naar klanten en leveranciers. Ze zijn gericht op een enkel Active Directory en het hebben van dedicated semi eigen ijzer met daarom een virtualisatie laag. Verder kenmerkt traditionele IT zich door “harde” installaties van applicaties en beheer. Ook het installeren van een database server gebeurd op 1 server of cluster van servers en de primaire manier om met bestanden om te gaan is met file-shares al dan niet aangevuld door een stukje SharePoint. Traditionele IT bestaat ook vaak uit “harde” IP adressen en handmatige manier om koppelingen te realiseren.
Moderne IT kenmerkt zich door selfservice, gebruik van dynamische manieren om met files om te gaan, gebruikt IAM om interne en externe diensten te koppelen en richt zich op het consumeren van API’s. Moderne IT draait niet om het onderhouden van een database server, maar om het ontsluiten van databronnen. Moderne IT heeft geen harde scheidslijn tussen medewerkers, partners, leveranciers of klanten,
Met moderne IT zijn performance problemen goed te mitigeren, betaal je naar wat je gebruikt, is flexibel en door juist gebruik van API’s kun je sneller afscheid nemen van producten die end-of-life zijn. Moderne IT richt op gebruik en kenmerkt zich door geautomatiseerd beheer en selfservice.
Dit is even uit het losse handje, dus zeker niet compleet, maar moet een idee geven hoe ik naar IT kijk. En let op: Het woord cloud of cloud computing is niet gevallen!
Henri
Duidelijk, je blik beperkt zich tot de levering van ICT services welke nimmer een probleem was als we kijken naar SCCM, Puppet en vele andere oplossingen die de uitrol scripten. Het kunst- en vliegwerk waarover je spreekt betreft tenslotte het support dat je nog verder uit het zicht kunt plaatsen door te kiezen voor ‘achter gesloten deur’ modellen. Want hoewel je het magische woord niet noemt bedoel je het wel als we de ‘eendentest’ even doen.
Geautomatiseerd beheer en selfservices van wat?
Natuurlijk kun je geheel in lijn met de jaren 90 denken dat de muur gevallen is en iedereen van goede wil om de wereld te verbeteren maar ondertussen lijken harde scheidslijnen op een kaart steeds vaker bepalend. De ‘harde’ IP nummers waarover je spreekt zijn vaak nog bepalend in de levering. Probeer maar eens programma’s vanuit het buitenland te bekijken als je weer eens op een hotelkamer in Verwegistan zit.
“Geautomatiseerd beheer en selfservices van wat?”
Tja, dat wordt lastig bij IT omdat dat die zich op het aanbieden van services richt, de leverancierskant. Je weet wel, van Looijen en Pa’s klassiekers als DE bestaat niet + welk probleem wil die business dan opgelost hebben.
Moderne IT is Gartner citeren en dreigen met de schaduw. Alsof je tegen je vrouw zegt dat je dat gezeur nou echt beu ben, die anonieme buitenlandse hoer doettut sneller en goeiekoper 🙂