Dimension Data, de Zuid-Afrikaanse netwerk- en ict-dienstverlener, wordt de nieuwe hoofdsponsor van Ryder Cycling, de organisatie achter de Afrikaanse wielerploeg Team MTN-Qhubeka. Vanaf 1 januari 2016 draagt het team de nieuwe naam Team Dimension Data. Het is tot nu toe de enige professionele wielerploeg van Afrika met een UCI-licentie.
MTN-Qhubeka schreef dit jaar geschiedenis door als eerste Afrikaanse team deel te nemen aan de Tour de France. Het team behaalde verschillende successen tijdens de race, zoals de Eritreeër Daniel Teklehaimanot die als eerste Afrikaanse wielrenner de bolletjestrui voor beste klimmer droeg gedurende vier dagen. Ook won de Brit Stephan Cummings de veertiende etappe op Mandela Day.
Topman Brett Dawson van Dimension Data’s Group zegt trots te zijn het hoofdsponsorschap van dit Afrikaanse team binnengehaald te hebben. ‘Ons gezamenlijke doel is om het team en het Afrikaanse wielrennen naar een hoger niveau te tillen. Daarnaast willen we Afrikaanse fietsers helpen zich te ontwikkelen tot professionele wielrenners die deelnemen in een aantal van de grootste wielrenevenementen in Afrika en wereldwijd.’
Dimension Data blijft tevens de initiatieven Qhubeka en World Bicycle Relief’s ondersteunen om meer kinderen in Afrika te laten fietsen en geld in te zamelen om fietsen te kopen.
Tour de France
Dimension Data is ook technologiepartner van van Tour-organisator Amaury Sport Organisation (ASO) en was verantwoordelijk voor het verwerken en analyseren van de data die werd verzameld tijdens de Tour de France dit jaar, via sensoren onder de zadels van de wielrenners. Door de bétawebsite voor live tracking waren fans in staat de race en hun favoriete renners direct online te volgen. Meer dan vijf miljoen rapportages werden verwerkt tijdens alle 21 etappes en 664.000 fans bekeken de data tijdens de Tour.