Vereniging voor webwinkels Thuiswinkel.org start een actieprogramma voor het verbeteren van de opleidingsmogelijkheden binnen de e-sector. Het programma e-Academy moet zowel studerenden als werkenden voorzien in hun behoeften in meer overzicht in het aanbod aan opleidingen in de e-business-sector. Daarnaast moet het dit aanbod aanvullen.
De e-Academy van Thuiswinkel.org is geen opleiding of e-learning-applicatie, maar het is een actieprogramma. Thuiswinkel wil met het programma curator zijn op het gebied van het aanbod dat er nu al is aan opleidingen en cursussen op het gebied van e-business. Daarmee wil het een brug slaan tussen onderwijs en de praktijk in e-business. E-business is de verzamelterm voor e-commerce, e-marketing, e-data en ict.
Sophie van Rooij, programma manager e-Academy bij Thuiswinkel.org, legt uit dat de vereniging met e-Academy enerzijds inspeelt op de behoefte van mensen werkzaam in de e-business-sector aan beter overzicht in opleidingsaanbod. ‘Veel mensen geven aan dat zij door de hoeveelheid aanbod van opleidingen op een bepaald onderwerp, zoals social media marketing, door de bomen het bos niet meer zien. In het e-Academy Register verzamelen wij opleidingen van gecertificeerde onderwijsinstellingen en bedrijfsopleiders en aanbieders van korte cursussen en workshops.’
Door alles op één plek te verzamelen krijgen mensen een duidelijk overzicht van wat het aanbod precies is, aldus Van Rooij. ‘Daarnaast kunnen zij ook opleidingen en cursussen vinden die normaal gesproken niet duidelijk zichtbaar zijn voor het grote publiek.’ Aan de andere kant toont het overzicht volgens haar ook duidelijk op welke vlakken er juist een tekort aan aanbod is. ‘Bijvoorbeeld op het gebied van Scrum.’ Door opleidingen inzicht te bieden in gaten in het aanbod, kunnen zij dit beter op de kaart gaan zetten.
Toename online bestedingen
Uit cijfers van eigen onderzoek van Thuiswinkel blijkt dat de online bestedingen in de eerste helft van 2015 zijn toegenomen met 18,4 procent. Volgens directeur Wijnand Jongen is de e-business-sector namelijk een belangrijke aanjager van de Nederlandse economie, maar ondervinden bedrijven steeds meer problemen bij het vervullen van vele duizenden vacatures. ‘Het bedrijfsleven heeft moeite om goed geschoold personeel te vinden. Hoger onderwijs sluit onvoldoende aan op de nieuwe digitale vereisten vanuit het werkveld. Daarnaast mist de e-business-sector een infrastructuur voor continue ontwikkeling van werkende professionals.’ Hier wil Thuiswinkel op inspelen met de e-Academy.
30 uur per jaar
Mensen die zich aanmelden voor het e-Academy Register en via dit platform opleidingen volgen, sparen hiermee punten. Van Rooij legt uit dat deelnemers aan het e-Academy-programma dertig uur aan opleidingen en cursussen volgen, wat gelijk staat aan dertig Permanente Educatie (PE)-punten per jaar.
Verschillende onderwijsinstellingen en bedrijfsopleidingen zijn ondertussen gecertificeerd. Van de onderwijsinstellingen zijn dit de Hogescholen Windesheim, Saxion, Avans, Tio en de Hogeschool van Amsterdam. De gecertificeerde bedrijfsopleidingen zijn Adfo, Beeckestijn, Emerce, Lectric, UC Group en BBP Media.
Mensen mogen zich enkel inschrijven voor het e-Academy Register wanneer zij werkzaam zijn in de e-business sector. Het eerste jaar is de inschrijving nog gratis, maar daarna moet 79 euro per jaar worden betaald.