Steeds meer mensen installeren op hun computer een adblocker. Een op de vijf heeft er al één of zelfs meerdere. We houden op internet niet van advertenties. We zien ze als vluchtelingen die ongevraagd ons scherm binnen komen lopen.
De advertenties laten ook heel pijnlijk zien dat je gevolgd wordt op het internet. Google volgt mij beter dan de meeste van mijn volgers op Twitter. Meest irritante vind ik dat als ik bijvoorbeeld een nieuwe jas op internet heb gekocht, ik de komende twee maanden alleen maar advertenties met die nieuwe jas te zien krijg. Die heb ik net gekocht! Ik ga hem niet nog een keer kopen.
Vitesse
Voor de meeste websites zijn advertenties hun inkomsten. Een adblocker installeren en toch naar die website gaan, is dus gewoon stelen. Of je moet voor die website betalen. Als je als supporter bij een voetbalwedstrijd alle reclameborden gaat afplakken, word je ook het stadion uitgezet. Tenzij je het natuurlijk bij Vitesse doet want daar zijn ze allang blij dat er iemand in het stadion zit.
Niets is gratis in deze wereld. Alles wat je gratis krijgt daar zit op één of andere manier toch een verdienmodel achter. Bij de gratis producten van Google ook. Die financieren ze met advertentie-inkomsten. Alle producten van Google zijn er dus ook op gericht dat een adverteerder door jouw beeld loopt. Waarom ontwikkelt Google bijvoorbeeld een zelfrijdende auto? Dan hoef je als bestuurder niet meer op de weg te letten en kunnen ze dus je voorruit vol met reclame stoppen. Elke keer als je met je ruitenwisser over je raam swiped, komt er een nieuwe advertentie.
PVV en Sylvie Meis
Met advertenties op mijn scherm kan ik dus leven. Ik zou wel graag andere blockers op mijn computer willen hebben. Bijvoorbeeld een blocker die de reacties van PVV-stemmers onder nieuwsberichten weghaalt, een blocker die alle artikelen over Sylvie Meis blokkeert of eentje die alle opiniepeilingen verwijdert tenzij we drie dagen voor de verkiezingen zitten. Maar achter die blockers zit geen verdienmodel dus die zullen er wel niet komen.
Het achtervolgt worden van je ouwe aankopen herken ik.
Zelf zocht ik naar een goeie zaklamp, dus ik heb op Youtube gezocht naar reviews over wat de sterkste en kleinste zaklamp was en die aangeschaft.
Toen heb ik wekenlang advertenties moeten zien van een troep zaklamp van een dubieus bedrijf dat het niet voor een scherpe prijs aanbood en loog over zijn verzendkosten.
Misschien moeten de marketeers die in je de vorige eeuw zijn blijven steken eens wakker worden. Als ik naar Youtube ga op zoek naar een product, misschien daar iets mee doen? Er zijn zelf review gasten op Youtube die producten gratis krijgen van bedrijven. Zolang ze maar integer en betrouwbaar mogen zijn, kan dat je bedrijf alleen maar helpen.
Spoelstra, ik ben trots op je!!
Mooie eigen kijk op een onderwerp, en laat die reacties maar komen.
Zelf denk ik dat het ‘verdienmodel’ van advertenties op websites niet geldt voor alle situtaties. Het is wel een model dat bestaat bij de gratie van het internet.
Voor de gebruiker gaat het volgens mij om controle: Met name daar waar het schreeuwerige, blinkende, aandachttrekkende, afleidende plaatjes,filmpjes,popups en ander ongerief betreft. De toevallige benadering van een website leidt dan tot irritatie. Daar wil de bezoeker van af en een adblocker helpt.
Als advertenties minder agressief waren, zou het fenomeen niet bestaan, denk ik. In een papieren magazine en tegenwoordig ook op social media, blader je die adds gewoon vlot dóór.
Dit staat zelfs los van het volgen van het surfgedrag en het bepalen van de advertenties die relevant zijn (en in de meeste gevallen: relevant waren).
Just tuppence!!
@nico, verdienmodel van adblocker is zelfde als dat van een virusscanner.
Het mooie van google is dat ze juist populairder zijn geworden dan yahoo, altavista en andere vergelijkbare sites, o.a. doordat ze de advertenties subtiel langs de zijlijn houden.
Levensgrote advertenties over of door het artikel is super irritant en conditioneert mij in ieder geval om het product niet te kopen want bij het zien ervan heb ik enkel nog negatieve associaties. 🙂
Ik zoek mijn nieuws ook steeds meer op nos.nl en minder dan nu.nl want mijn browser is door alle advertenties van sanoma echt niet vooruit te branden (maar tja, die site zal wel zijn tijd te ver vooruit zijn voor mijn eenvoudige 64-bit i7 quadcode 1.8Ghz, 8Gb, en sarcasme).
Ik vind een ad-blocker dus perfect legitiem.
Dat advertenties voor ‘gratis’ content advertenties als verdienmodel hebben vind ik prima, maar het moet voor de consument duidelijk zijn waarmee ze betalen. Als ik namelijk in de winkel iets koop weet ik precies wat het kost.
Wanneer ik met mijn privacy moet betalen, denk ik dat de prijs in de meeste gevallen vele malen hoger is. Ik betaal dan namelijk niet met een creditcard, maar ik geef ze mijn creditcard, die ze dan weer kunnen kopieren en doorverkopen en geld aan verdienen zonder dat ik dan nog weet wat me wordt aangedaan.
Daarnaast zijn die advertentiebedrijven vaak een belangrijk platform voor het verspreiden van malware van derden. Tenslotte kunnen bedrijven ook voor andere verdienmodellen kiezen, zoals een betaalmuur.
Ik ben er niet bang voor dat veel gratis dingen gaan verdwijnen. Die gratis content is immers een belangrijk platform voor sites om potentiele betalende klanten te lokken voor premium services. Dus ook goed.
Laat er maar een dedicated advertensie site komen, waar je een hele dag naar kan kijken om zo ‘reklame credits’ te kunnen sparen waarmee je dan als alternatief betaalmiddel voor een betaalmuur kunt betalen.
Komt goed, als het ene verdwijnt verschijnen er wel andere innovatieve oplossingen. Een makke melkkoe is nooit de beste motivatie voor innovatie.
Daarnaast onderschatten we hoeveel mensen worden gemotiveerd door iets anders dan winstbejag maar idealisme. Daar is niets mis mee. Als het aan bedrijfsleven lag waren die waterputten in 3e wereldlanden nooit geslagen, want wat is het verdienmodel? het rendement? wat zouden de aandeelhouders ervan vinden?
Het argument dat het een ramp is dat advertenties worden geblocked lijkt op de angst voor open source voor bedrijfsleven. Inderdaad, net als illegale downloads van mp3s ten koste gaan van CD verkoop, maar bijdragen aan verkoop van mp3 spelers, krijg je vanzelf nieuwe verdienmodellen en laat dat maar gebeuren. Als consumenten dat niet fijn vinden, dan komen de advertenties vanzelf terug.
Anders kun je met dit argument evengoed gaan goedkeuren dat we straks allemaal verplicht een P2P plugin moeten installeren om een website te mogen bezoeken, zodat een bedrijf mijn PC resources kan gebruiken om zijn hostingkosten kan drukken. (In feite doet nu.nl dat al doordat mijn energierekening pieken vertoont elke keer dat ik hun website bezoek).
Toevallig ontdekte ik net een wat mij betreft mooi nieuw initiatief: Acceptable Ads. Uitgevers van Adblockers kunnen deelnemen aan dat (onafhankelijke) programma, waardoor alleen niet-storende banners getoond worden. Als eindgebruiker kan je dat nog steeds tegen houden, maar het idee is dat je zo toch je favoriete (gratis) websites steunt, en dat daarnaast de reclamemarkt wordt gestimuleerd subtielere ads te gaan gebruiken.
Lees hier meer: https://adblockplus.org/acceptable-ads
Het blokken van ADS valt wat mij betreft onder de mensenrechten. Je kunt ook een Nee Nee sticker op je brievenbus plakken en als het dan goed is gooien ze niet meer of minder ongewenste reclame in je brievenbus.
Gewenste reclame zou je kunnen zien als geadresseerde reclame zoals van de Postcodeloterij of reclame van bedrijven waarbij je geregistreerd staat over aanbiedingen.
De actie van Apple voor het toestaan van de Adblockers in de Appstore vind ik dus ook een uiting om de mensenrechten te respecteren en direct een gevolg dat Apple standpunt heeeft ingenomen tegen het bespioneren. Dat is wat de trackers nl. ook doen. Bovendien loop je verhoogde risico’s om Virussen en cyberattcks op te lopen bijv. bij het het Internetbankieren.
De volgende stap kan zijn dat de Browserfabrikanten een beveiligde pagina aanbieden, geheel beveiligd en geheel ontdaan van alle ongewenste toevoegingen om te kunnen Bankieren en DigiD activiteiten met je zorgverzekeraars en de belastingdienst.
Daarna zouden de Banken en verheden een verplichting kunnen eisen om een security niveau te installeren op de toegangspagina van hun website.
Op de PC’s en Laptops is het al lang mogelijk om Adblockers te installeren. Gelukkig volgt nu ook het mobiele platform.
Zou Spoelstra gesponsord worden door de Adverteerders met dit bericht? Je kunt deze stelling namelijk niet echt serieus nemen.